Rödögda kaniner?
Är det nått spec. man ska tänka på när man har rödögd kaniner? är det nån skillnad från att ha blåögda och brun ögda?
Kan man para blått och rött? Vilken färg? dominerar då?
på vit dvv :P
putt :P
Blåögt bör man inte blanda med rödögt, varken vit blåögt eller rysstecknat.
Inte heller zobel, då detta kan göra att ögonen blir blå-lila.
Parar man en blåögt med en rödögd så blir det troligen bruna eller blå ögon.
För att få röda ögon krävs 2 anlag.
När det gäller rödögda bör man vara noga med att de inte sitter i stark sol för länge, dvs att de har skugga.
Men det gäller ju oavsett ögonfärg egentligen, att de har tillgång till skugga.
#2 vad är det för fel på blå-lila ögon ?:)
#3: Det är inte godkänt enligt standarden.
En vit blåögd ska ju ha blåa ögon, inte blå-lila.
#4 jaha okej
#2 förstår inte riktigt hur du menar? Att blå ögt med rödögt ger blå lila ögon? I england blandar de alla vita kaniner med varann, men aldrig med någon anna färg och de får inte konstig ögonfärg :P
Okej men om man inte ska ställa ut kaninerna så gör det ju inget om kaninen har blålila ögon :P
Så den båda föreldrarna MÅSTE ha nått rött bakom sig i stammen för att det ska bli röögt?
#6: Vit rödögd + vit blåögt ger inte nödvändigtvis lila ögon.
Däremot kan zobel-anlag göra att blå ögon ser lila ut, av det jag förstått.
Sen anser jag personligen inte att det är alltför smart att blanda in rödögt i blåögt-linjer, om man inte måste.
För till slut så får man ju både blåögt och rödögt i kullarna.
Har den som köper en vit rödögd inte alltför står kunskap om genetik, kan det blandas in i rödögda linjer, vilket ju inte är särskilt smart.
Så jag personligen skulle inte blanda, men sen gör ju alla som de själva vill.
#7: Ja, det måste finnas vit rödögd bakom båda för att det ska bli det.
Okej så då blir det blåögt då? för hanen har bara blåögt på sin sina och honan röögt,brunt o "lila"
#9: Det kan bli brunögt, likväl som blåögt eller melerat.
Albinor (vita med röda ögon) är som NinniH säger kännsligare mot solljus. De blundar ofta när de sitter i sol, och man bör stänga av kamerablixten när man fotograferar för att vara snäll.
De är även något kännsligare över lag skulle jag säga. De är lite mottagligare för diverse saker.
Lite samma sak med blåögda, men de är endå tåligare än albinos.
Min lilla Ester ute och betar (albino). Fler bilder på henne finns här: