Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3725 ggr
Cazzos
0

Inavel

Hej, om en kaninhane bara har 1 testikel, är det ett tydligt tecken på att den är inavel?

Och om en kaninhane får döda ungar oavsett vem man parar honom med, är det också ett tecken på inavel?

Min skola har ett djurhus, vi har två hanar som har detta problem.
Min f.d rektor som är "boss" över djurhuset försöker avla upp kaniner men det går inte om vi inte har friska hanar.

Det är inget fel på våra honor eftersom att alla är köpta från en uppfödare.

Vad ska man göra? Kastrera och sälja? Avliva?
De verkar inte må så bra heller. Ständigt på vakt efter en hona att para sig med.. skvätter så fort de känner nån kanindoft.

Markerar revir överallt när de skuttar fritt på golvet. Bajsar, kissar - överallt.

Vill gärna ha era åsikter & råd!

Zvintos
0

Att kaninen har 1 testikel brukar ofta inte ha med inavel att göra.
Det innebär enbart att hanen är sk kryptochid och alltså har ena pungkulan i buken.
En sådan hane bör ändå inte avlas med, då det tenderar att vara ärftligt.

Att en hane enbart får döda ungar behöver inte tyda på inavel heller.
Det kan vara defekta gener även utan inavel.

Cazzos
0

Vad ska man göra? Våran hane som bara har 1 testikel får många ungar, några dör pga svält (honorma brukar få 6-7 ungar och "glömmer bort" att mata alla så en o annan unge svälter ihjäl) men sen när ungarna blir stora och friska så får de plötsligt en sjukdom som leder till avlivning.

Vi vill helst inte sälja kaniner som dör innan de fyllt 1 år till familjer som önskar sig en frisk kanin. Och våran andra hane tar bara plats.
Båda våra hanar är jätteduktiga på att hoppa men vi har inte tävlat med dem eftersom att vi inte har bestämt oss om vi ska sälja dem eller inte.

..Vad ska man göra?..

jossan84
0

Om honorna glömmer ungarna så är det inte hanens fel.

Vad är det för sjukdom de dör av då? En skola med djur måste ju ta sitt ansvar och skicka dem på obduktion om de dör sådär mystiskt. Vad får de för mat?

Cazzos
0

Vanlig pellets, såna där tjocka pellets kommer inte ihåg vad de heter. Nej, jag syftar inte på att det är hanens fel med att honorma kan glömma bort någon av ungarna tänkte bara förklara lite mer Tungan ute

Hanen med 1 testikel fick en kull med en hona 2008, en unge slutade att äta vid bara 6 månaders ålder, en annan unge från samma kull såldes så vi vet inte vad som hände med den senare men vi hörde att den hade rymt, den lever säkert inte kvar längre.

Sen är det den tredje ungen som fick neurologiska rubbningar som vi avlivade, och den fjärde ungen hade ett kladdigt öga hela livet oavsett hur mycket vi än tvättade ögat med massa olika medel som ögonvatten, bakteriedödande osv osv. Den hade också en långvarig infektion vid den lilla öppningen vid underlivet som vi tvättade rent och smörjde in varenda dag, men det blev inte bättre. Den avlivade vi också.

Nu har vi sålt alla de nya ungarna som han har fått med en hona och det kan hända samma sak.. men det får man väl inte hoppas..

jossan84
0

Det låter ju som att de haft olika sjukdomar. Men det kan ha 100 orsaker. Blev de inte underökta av veterinär?

Var inte föräldrarna besläktade så är det ju inte heller inavel inblandat.

Cazzos
0

#5 Föräldrarna till våra hanar var också inavel, alla elever brukar para vissa kaniner utan att tänka på om de är släkt eller ej.

Vi har inte tagit dem på en undersökning men det ska jag berätta för min f.d rektor så kan hon fixa det.

[aammE]
0

Avla inte på kryptochida hanar. Vad är det för skola du går på? Låter väldigt oseriös… :S

Jennymaria
0

Så eleverna får alltså para kaninerna utan uppsikt och hur de vill?

Cazzos
0

#8 De får absolut inte para kaninerna utan uppsikt och hur de vill utan tillstånd från våran f.d rektor.

Det är förstås hon som bestämmer vilka som ska paras, och nu så har viv hört att hon ska ta alla som hon misstänker para kaninerna, hon ska ta deras djurhusnycklar och ge dem besöksförbud till djurhuset.

Vi får se vad som händer..

[Agneslundin]
0

vill bara tillägga att de äter pelletsen Bello :)

Cazzos
0

#10 Juste, så hette det.

[nataschaj]
0

Var finns skolan?????

Ni kanske ska låna hane från uppfödare???

använd inte dem hanar som finns, inskaffa nya elr låna hane av någon…

Lycka till!

LitenPyssling
0

Förlåt mig, men vad är det för tänkande kring aveln här?
Varför avla på två hanar som ni vet är inavel på?
Varför fortsätta att para om dem tidigare ungarna fått sjukdomar?
Varför gör ni ingenting åt problemen?
Avlar ni för "kul" eller har ni överhuvudtaget en mening med kullen?

Detta är Min åsikt och enbart vad Jag tycker. Sedan kan annat råda eftersom jag inte vet allt. Men ändå.
Kan låta som jag kastar massa elaka saker nu på dig Cazzos och det är verkligen inte meningen!
Blir enbart otroligt förvånad och förbryllad över hur du beskriver denna skola.

Jag tycker det låter som en otroligt oseriös skola som parar sådär med hannar dem vet är inavel på, nu är inte kaniner så känsliga mot inavel men jag tycker det är otroligt fel att fortsätta avla på inavlade kaniner om man inte har syftet att kolla efter olika defekter mm.
Sedan, varför fortsätta avla på två hannar som gett kullar som det hänt någonting med?
Och sedan verkar det inte alls vara en kunnig skola det där, en hane (oavsett djurart) har stor risk för att få cancer om ena testikeln är försvunnen i kroppen och inte ligger på rätt plats.
Om man kasterar hanarna och får bort båda testiklarna så har dem fortfarande risken för cancer enligt Veterinär då testikeln kan ha orsakat någon skada där den vart!
Sedan som #1 säger så kan detta med att ena testikeln är på villovägar vara ärftligt.
Har ni bra tillhåll med kaninerna? Det verkar som att det kan vara brist på bra tillhåll för dem eftersom sjukdomar dykt upp hux flux, och om det är genererat, varför fortsätta avla på samma kaniner?

Och jag vill verkligen påpeka detta:
Jag menar absolut inget illa mot dig Cazzos men blev frustrerad över hur du beskriver förhållandena på din skola kring djuren!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Agneslundin]
0

hej :)
jag går också i den här skolan.. förlåt carro om jag lägger mig i.
jag blir också irriterad ! jag tänker helatiden, vad är syftet me den här kullen?

en kanin fick en kull mee tror det va 4 ungar, sen efter 5-6 veckor föddes den en till kull från samma hona !! och då blev jag riktigt arg.

en av kaninerna tappar päls från nacke till mitten av ryggen . inte så den e kal men det är kortare päls på ryggen. någon som vet vad det kan vara?

det är eleverna som går i den här skolan som parar dom huxflux ! dom tänker inte bara gör….
lärarna säger att man inte får para dom utan det är lärarna som ska göra de.

[nataschaj]
0

Tycker i såna fall att ni ska anmäla elr att ni verkligen tar snack med lärarna å rekton!….

oseriös skola ja, verkligen….men ja e nyfiken efter som ja sj gått i en sån skola, va heter den????  ni kan pma mig om de e så

e inte ute efter att hänga ut nån skola elr liknnande utan bara nyfiken…

men lärarna borde lära sig om Avel..

samma sak med den skolan jag gick på…

LitenPyssling
0

Kan påfylla att jag tycker det är fel att eleverna får ha nyckel till huset där djuren är när det är ett så otroligt oansvarigt beteende på den där skolan bland eleverna!

Och som #14 beskriver måste ju rektorn ha något fel i huvudet om h*n inte tar ifrån samtliga elever nycklar när sådant beteende uppkommer. Eftersom dem inte vet vilka det är så skall nycklarna tas ifrån tycker jag!
Om samtliga ifråntas nycklar så kanske och förhoppningsvis dem som förstör skärper sig!

[Agneslundin]
0

#15 den föredetta rektorn kan om avel

[nataschaj]
0

17 men vem e de som styr nu då? elr jobar den gammla rektorn kvar???

Ja fattara inte alls…..

Osäriös personal är va de e som jobbar på den skolan….

[Agneslundin]
0

den förredetta rektorn kommer till skolan och tar hand om djuren typ

Cazzos
0

LitenPyssling jag tar absolut inget illa med vad ni än säger, jag tar så hemskt gärna emot allas åsikter oavsett vad det står i inlägget! Blir inte alls på något sätt påhoppad eller så!

Jag skrev inlägget för att jag ville ha hjälp, från er som vet mer än mig om kaniner, och jag vet att våra två hannar inte mår bra i djurhuset.

Skolan ligger i Huddinge men jag tänker ej specificera vad skolan heter.

Våran biträdande rektor har skrivit en lapp att det har varit ganska stökigt de senaste dagarna och en bur var öppen och en kanin hade fastnat någonstans utan mat och vatten under en hel natt… så våran bitr. rektor ska "välja ut" vilka som får vara där och vilka som inte får ha djurhusnycklar dit och så.

Nu i helgen så ska jag gå dit och storstäda, spelar ingen roll om jag gör det själv men jag ska iaf städa där!

Alla vet vem/vilka som håller på, tänker inte berätta hur många eller vilket kön, men de flesta vet vem/vilka det är. Våran bitr. rektor vet t.om. vilka som hålller på och han ska banna dem från djurhuset.

Jag och mina vänner (Agneslundin på kanin.ifokus.se t.ex.) ska verkligen snacka med våran bitr. rektor OCH våran f.d rektor, båda håller koll på djurhuset osv.

Våran f.d rektor kan hyfsat mycket om Avel men hon är osäker på att sälja/avliva våra hanar för att de växte upp i djurhuset och deras föräldrar föddes i djurhuset också.. det är såklart ett svårt beslut. Men det är det bästa för alla kaniner och för pojkarna.

Cazzos
0

#18 våran f.d rektor som jobbade som rektor på min skola sen skolan startade bestämde att de skulle skaffa en kanin.

Den var i en liten bur till en början men snart så byggde de upp ett litet djurhus och de köpte in lite fler djur.

Det är förstås inte bara kaniner i djurhuset. Det är en hamster, två råttor, några kaniner och en flock med marsvin och en flock med chinchillor.

Gnagar-huset kan man kalla det ^^

Förra året så gick våran f.d rektor i pension men hon kommer lite då och då till djurhuset för att kolla hur djuren mår och sånt, vi smsar henne emellanåt för att ställa frågor, berätta vad som har hänt den senaste tiden och rapportera saker o ting.

[nataschaj]
0

Men dem borde skaffa nån avelskunning person om dem ska hålla på med avel…

ja mena fd rektorn kan dem inte begära att hon ska sköta å stå där när allt går åt h-lvete…

Dem borde skaffa in än som kan allt om Avel innan dem låter avla!…

Dålig upplägg dem har på den fronten..

men råttorna e samma kön elr?

Bra att ni finns där ¨å försöker få de att gå bättre men den nya rektorn borde få en spark därbak…

Anställ nån som e Avel kunnig elr låt bli och avla så länge tills man har råd å anställa….

Cazzos
0

#22 Våra råttor är två honor.

[Agneslundin]
0

det är ett väldigt fint djurhus mee stora burar och sånt . men finns brister ! tex det där mee inavel och sjukdomar.

men jag tänker såhär. jag hjälper gärna till och städar och byter vatten,städarburar,ger mat och sånt . men det är fortfarande inte mitt ansvar att gå dit varje dag städa m.m.
jag har en kanin hemma som jag inte vill ska bli smittad av de som djuren i djurhuset har, därför tar jag inte ut eller rör den kaninen som tappar päls . men nu när jag slutat mee att ta ut honom har han blivit tjockare och sköter blivit slöare. så det känns som om jag måste dit varje dag. jag vet att det inte är så men ändå :)

[nataschaj]
0

24 de e inte ditt ansvar att se till att kaninen kommer utan utan skolan!, Ni måste prata med lärarna, be dem bli medlem här elr be dem läsa artiklar inlägg om Avel å skötsel….

för de e inte ert ansvar, utan skolan….

kom tänka på en sak..

de ska ju finnas en som jobbar på just de stallet..

som hos häst ko gris där finns de ju en vuxen som jobbar där å se till djuren, samma sak ska de vara på gnagarhuset elr va ni kallar de..

ska alltid finnas en djurskötare/stall personal som ser till djuren utöver lärare och elever….

Som på min skola så fanns de:

Häst personal + chef

ko personal + chef

gris va de 1 (ingen stor gris prodi.) chef på de stallet å 1 annan andställd.

smådjurshusen: 1 (chef) + extra personal men hon va den som har ansvaret över all gnagar/fåglar/fiksar/ormar jobba där varje dag + vissa helger, skötte ev Avel bra. MKT kunnig.

Sen om dem dem behövde köpa in saker å ting om de gick över budgeten så va de rektorn dem rådfråga..

så funka de på den skolan ja gick på å de va kanon.

LitenPyssling
0

#20 Vad bra! Lättad jag blir att du inte tog illa upp =).
Jag tycker dock att det inte spelar någon roll om det är generationer som fötts i huset som det handlar om, det handlar om kaninens bästa och som det verkar så är det nog bäst att dem kaniner som mår dåligt flyttar omgående. Och detta gäller alla djur.
Bra att ni ska prata, mycket bra!

Frågan är då, vad har er rektor tänkt med eftersom hon inte tog nycklarna ifrån det första hon gjorde? Eller han!

Ännu en av min personliga åsikt!
Kan inte skolan hålla reda på djuren, se till att dem inte drabbas av sjukdomar eller tar in felavlade djur så skall dem inte heller ha ett djurhus!
Ett djurhus, spelar ingen roll vad för djur men så länge det är djur inblandade, så SKA skolan, rektor osvosv vara kunniga.
Och som det verkar får dem heller inte veterinärvård eftersom ni säger att det fortfarande är kaniner som tappar päls av okänd anledning!
En skola som har ansvar för djur måste också kolla så dem har så pass många djur att deras ekonomi täcker veterinärkostnaderna.
En kanin kan kosta upp till 1500kr i bara undersökning. Sedan tillkommer eventuell medecin och återbesök.
Bara en kanin kan kosta flera tusen.
Och har inte skolan dessa pengar för antalet djur så får ni helt enkelt ta och dra ner på antalet!

PS. Jag tycker att du och dina kompisar skall visa detta inlägg för rektor och övriga ansvariga så kanske dem inser vilket enormt problem ni har att göra med på er skola.

Jag tycker att varje skola som har djur ska ha personal för varje djurgrupp.
Som #25 har på skolan bör det vara på alla skolor. Personal + chef för varje djurgrupp!
Det är inte ert ansvar att se till att djuren har det bra, det är skolans djur = skolans ansvar!

Hoppas att allt löser sig!

[nataschaj]
0

På min skola så tog dem hit vetrinär elr åkte in vid skadat djur om dem inte kunde göra de sj.

2 som jobbar där är utbildad vet å vet,asistent så vi hade bra folk.

Sen vill jag påpeka att den nya rekton efter den andra gammla gick i panson INTE vart på rektor på NÅGON djurskola, utan detta va hans första..

men han va bra. Han gjorde allt för durens bästa fick till och med igenom de nya djurstallet bygget som inte gått igenom på minst 7år pga av pengar, de skulle kosta över 2 milj.

Nu fick alla kaniner fågalr gnagare STORA burar speciella sjuk rum å avels boxar å så mkt mera…

de blev kanon!

STÅ PÅ ER tjöta säg IFRÅN…

visa den rektorn detta!

Cazzos
0

#26 Vi har ett djurhus för att dels vi ska lära oss mer om smådjur och lära oss att ta ansvar för djuren och ta hand om dom och så, inte bara för att gå dit och titta eller klappa djuren.

Vi är ju där för att ta hand om dom, fast såklart så ligger ansvaret mest på våran f.d rektor, det var ju hon som startade djurhuset i början. Glad

LitenPyssling
0

#28 Men vad har ni för mening med kullarna?
Att ni ska lära er hantera honor med kullar tycker jag är för dåligt syfte till att ta kullar.
Vad gör ni med ungarna, ni måste ju ha någon mening med att få fram dem?

Katti
0

#28 Ansvaret kan ju inte ligga på någon som har slutat! Det är alltid nuvarande rektor som är ansvarig. Rektorn kan dela ut uppgifter och ansvarsområden till de anställda, men det slutliga ansvaret har alltid rektorn!

[Agneslundin]
0

#30 hon kommer till djurhuset även om hon slutat

Katti
0

Ja, men det gör hon ju av intresse. Hon har inte ansvaret!

[Agneslundin]
0

#32 okej, bli inte sura på oss bara ! verkar som det:)
jag skrev iallafall till vår föredetta rektor såhär :
hej
muffin (kaninen) har massa tovor vid svansen och massa bajs i baken. du måste nog kolla upp honom! att låta en kanin gå mee tovor i pälsen är väldigt smärtsamt och det börjar snart bli vanvård

då skrev hon : kollade honom i fredags och då var han ok

då skev jag : okej , men en sån tova som jag nu klipte bort uppstår inte på bara 5 dagar !

det skrev jag på onsdagen

[Agneslundin]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en fråga bara . vad han det här vara .? en kanin tappar päls på ryggen och nacken i djurhuset..
jätte dålig bild jag vet

LitenPyssling
0

#34 Parasiter, skabb (ska vara lite sår då också tror jag), klåda. Kan vara mycket.

Katti
0

# 33 Absolut inte sur på er, men på hur skolan sköter det här!

Cazzos
0

Jag håller fortfarande på o jobbar på de där med att avliva vissa och kanske sälja några.

Nu när alla kaniner typ fått pälskvalster så vill jag att vi avlivar den mest drabbade, Nemo, och så vaccinerar vi alla andra djuren som vi har där.

Och nu så ska våra nyblivna mammor få EN TILL KULL, herregud de håller på o ta hand om 5 ungar redan?!
Nej men nu tycker jag att vi ska banna alla vi misstänker!!!!! Jag vill att våran f.d rektor säljer eller avlivar våra hannar nu!!!

Sen väntar vi till höstterminen innan vi köper en frisk hankanin från en uppfödare!!!!

Blir så arg! Efter våra nuvarande kaninungar så tycker jag att vi ska låta alla kaniner få vila jättelänge.. även om de brunstar i flera månader eller är redo för PARNING.

Har lust att polisanmäla dessa som gör såhär. Jag är 89% säker på vem/vilka det är.

Cazzos
0

Och jag tycker att hannen som vi köper ska bo hos våran f.d rektor så inga oönskade kullar kommer!

LitenPyssling
0

#37 Men det är ju er nuvarande rektor som har ansvaret, inte er förra rektor.
Och då spelar det ingen roll hur mycket f.d rektorn har vart med eller är med. Det är er nuvarande rektor som bär ansvar och ingen annan!
Personligen tycker jag den där skolan inte ens ska ha djur så som dem hanteras och behandlas.
Dem tappar inte päls bara sådär. Något fel i det övriga är det!
Tycker ni ska ta dit djurskyddsinspektörer som får kolla av och granska djurhuset från topp till tå, ta alla kaniner till veterinär och SEN besluta om försäljning och avlivning!

Oavsett om ni skall ha kvar eller sälja så MÅSTE alla till veterinär på undersökning så att inget mer är fel på dem.
Ä något fel, beslutar er nuvarande rektor beslut om avlivning eller behandling.
Tar rektorn avlivning så har skolan helt klart varken intresse eller pengar för att underhålla djuren och därmed ännu ett bevis på att den där skolan inte ska ha ett djurhus av någon sort!

Med all respekt, er skola har ingen kunskap om djurhållning om djuren blir såhär! Åtminstonde har den en mycket bristande kunskap. Och den lilla kunskap som uppvisas här i tråden räcker inte för att driva ett djurhus, så är det bara!

LitenPyssling
0

Ett tips? som kommit upp tidigare av både mig och en annan:

**Visa detta för er rektor så kanske denne förstår vilket otroligt dåligt förhållande dessa djur befinner sig i!

**Många har reagerat starkt på detta, och det tyder på att det är någonting som är otroligt fel.
Personligen blir jag förbannad över hur otroligt efter er rektor verkar vara som inte vidtar åtgärder för djuren vid minsta tecken på sjukdom eller felbehandling!

Katti
0

Det låter som en riktigt bra idé att ha hanen någon annastans. Då blir ju alla parningar planerade. Ett ännu bättre alternativ då är att istället låna in hanar från seriösa uppfödare. För en hane passar med säkerhet inte alla honor. Lånar man in hanar så har man varje gång många att välja mellan!

Zvintos
0

Tipset som #41 kom med tycker jag var väldigt bra!

Cazzos
0

#41 Tack för tipset, tänkte inte på att man kunde låna en hane från en uppfödare :P

Jag försöker få tag på min f.d rektor men hon svarar aldrig.

Ska fortsätta kämpa.

[Agneslundin]
0

vår nuvarande rektor är aldrig i djurhuset nästan ! bara när han ska visa nya elever runt i skolan..
får nog tvinga dit honom och säga till honom att det här är fel !