Fästingproblem
Jag har ju haft kaniner i ca 6-7 år, och visst har mina andra haft fästingar men min nuvarande, lilla Chica, har fått säkert 15-20 fästingar på de 2 veckor jag har haft henne. Är kanske inte så mycket, men jag lider med henne då de sätter sig främst på öronen men också precis runt ögonen.
Jag har inga problem med att plocka bort dem och Chica reagerar inte direkt på att jag kommer med pincetten, men det hade varit skönt för oss båda om det funnits något preparat att köpa och testa, t.ex som katter och hundar har halsband. Vet ju att kaniner är känsliga för det, så kontaktade veterinär för rådgivning ang. detta, och om det fanns något annat.
Hon bekräftade det jag fasade för - att det inte överhuvudtaget finns något medel, men hon tipsade mig om att kolla på internet om det finns egna blandingar eller liknande, hemgjorda att testa. Dock vågade hon inte uttala sig mer om det, vilket jag förstår, så nu kommer min fråga till er.
Har ni några hemgjorda blandningar, oljor, örter eller övriga tips? som avskräcker fästingar? :)
Tacksam för svar (:
{vet inte om det placerades i rätt grupp, Medarbetare eller Sajtvärd får gärna fixa det!}
Skuttar lite för att komma upp på senaste inläggen.
Vill gärna veta om det finns något man kan göra då jag tycker så synd om lilltjejen. :(
Jag skulle också vilja veta, sedan skulle jag vilja veta om det också finns medel som hjälper kaninen att hålla borta mygg och knott.
#2 Ja, det hade varit bra att veta speciellt som mina kaniner alltid drar till sig sådant. *suck* Stackarna!