Lagliga mått?
Finns det någon sida likt denna fast som gäller för kaniner?
Har sett flera annonser på tex. blocket de senaste dagarna där jag tycker burarna som säljs för kaniner ser alldeles för små ut och skulle vilja kontrollera detta.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Kolla L80 annars bara
Nej, det finns ingen sådan uträknare för kaninburar vad jag vet.
Så man får helt enkelt kolla i L80 och räkna ut själv vad ytan/måtten blir. =)
Du får nog räkna själv, men en till två kaniner ska ha minst 0,5 kvadratmeter. Vid grupphållning ska de ha 0,25 kvm var. Vilket dock är på tok för litet om man har en grupp. Det lär bli bråk och skador… MInsta didan på en kaninbur ska vara minst 0,5 meter och likaså höjden. Det ska finnas en hylla i buren.
Min Hage i stallet är ca 4 kvm. Där har jag korta perioder haft 7 kaniner (som känner varandra väl). Tycker att det är trångt då, men det skulle vara lagligt med 16 kaniner. Helt sjukt! Fast 16 ungar, kanske från 2 eller tre kullar, skulle ju vara okej i några veckor medan de säljs förstås.
#3 en dvärgkanin ska ha mins 0,5 kvm har man fler blir det +0,25 kvm så har man två kaniner måste dom minst ha 0,75 kvm. Men detta gäller ju dvärgkaniner upp till 3kg är dom större måste dom ha större.
#4: Tyvärr så stämmer inte det.
Det står att vid grupphållning ska varje kanin ha 0.25kvm.
Dvs är det enligt lagen tillåtet att ha två kaninen på 0.5, dvs samma yta som för en kanin.
Tack för alla svar :)
Hur räknar man ut kvadratmeter? Var länge sedan jag räknade matte
Är det längden gånger bredden?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Om buren är 140 Längd och 70 djup så räknar man:
1.40 x 0.70 :)
För en dvärgkanin under 3 kg är minsta mått 100x50 och då får den ju vara 90 på långsidan och 60 på kortsidan men kortsidan måste minst vara 50 så man får inte ha en bur på 200 cm x 40 hur lång den annar än är.
under 3 kg ska buren vara minst 0,5 kvm 3-5 kg ska ha 0,7 kvm över 5 ska ha 10 kvm (?)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Läste någonstans i L80 att det även var ett minimått på höjden också, gäller den för alla sorts kaniner eller varierar den för storleken på kaninen också?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#8: För kaniner under 3 kg: minsta yta 0,5 kvm, minsta höjd 0,5 m, minsta sidans längd 0,5 m
För kaniner mellan 3-5 kg: minsta yta 0,7 kvm, minsta höjd 0,6 m, minsta sidans längd 0,6 m
För kaniner över 5 kg: minsta yta 0,9 kvm, minsta höjd 0,7 m, minsta sidans längd 0,7 m
Här finns en artikel om det.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#10 Tack å bock
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Oj jag menade 1 kvm ^^
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#5 vad menar dom då mee grupphållning? trodde lagarna skulle vara förutsägbara :P
Att man har flera kaniner tillsammans helt enkelt!
Den var ju jättesmart :D
När det gäller marsvin kanske, men för kaniner är, som jag sagt tidigare, måtten vid grupphållning löjligt små. Att ha så många kaniner på liten yta är inget annat än vansinne. Man glömmer att ta hänsyn till att kaniner, till skillnad från marsvin, inte är flockdjur!
Jag skulle vilja ha, minst, de mått som gäller och sedan kräva samma yta per kanin vid grupphållning. Alltså två dvärgkaniner per kvadratmeter istället för som nu fyra. Och tilllåtelse att dubbla antalet kaniner för ungar som inte är könsmogna (annars kulle många få problem med ungar som ska säljas. De är ju heller inte revirhävdande om de känner varandra).
#16 Menade för marsvin, men måtten för dem är vääldigt små de med.
Ja, häftigt! Marsvinen är ändå nära inpå varandra, så städar man bara tillräckligt ofta (minst varannan dag) så funkar det att ha dem så. Men självklart är det bättre med större ytor även för dem!
Man kan räkna ut kvm på den marsvinsuträknaren oxå:) skriver man tex in 110x60 blir det 0.66 = godkänt mått för kanin, ska spara den sidan(a)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#19 Iofs det tänkte jag inte på, fast kanske går att göra en liknande sida som handlar om marsvin eller ej? Så att det alltså står om kaniner kan bo där i eller ej
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Den där uträknaren fungerar ju för alla ytor oavsett vad det är för djur. Skriver du in måtten på buren får du ju fram ytan sen är det bara kolla mot L80 :)
#21 Det är sant men jag är lat och vill ha en där det står direkt om den är laglig eller ej
Därav jag frågade om det fanns 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

fast är det en kanin under 3 kilo är det ju 0,5 kvm som gäller… då behöver man ingen som "säger" om det är godkänt eller ej ;)