Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 834 ggr
KaninenWilma
0

Sluta med pelletsen?

Jag funderar på att bara ge Hö och vatten till min kanin (frukt och grönsaker oxå).

Vilket Hö måste man ge för att dom ska må bra ?
Höt jag har nu köper jag på Arken, i Motala, funkar det ? …

Höt som vi har i stallet, till hästarna kan man ge det till kaninen ?

Hur ska jag göra?, ska jag bara ta bort pelletsen och bara ge hö och vatten?

(Hon har ALLTID fri tillgång till hö)

Sen undrar jag vilket pellets som är bäst till en dvärgvädur som Hopptränas, och snart ska börja tävla?

HOPPAS NI HARSVAR! :)

MVH
Evelina

MajaL
0

Hej!

Visst kan du ta bort pelletsen. Var du köper ditt hö har inte så stor betydelse, då djuraffärerna köper in från olika ställen ofta och olika höskörder ser alltid olika ut och kan variera i kvalitè.

Du kan alltid skicka höet på analys och få exakta värden för höet.

Det du har till hästarna kan du självklart ge till din kanin. Det är ofta mycket bättre än det i djuraffärerna, som ju varit instängt i en plastpåse under en tid och kanske börjat en jäsningsprocess.

Ska hon däremot börja hopptränas, eller rättare sagt om hon hopptränar aktivt redan, så skulle jag personligen inte ta bort pelletsen helt. Det är så klart individuellt dock.

Har hon svårt att hålla en bra form (går lätt ner i vikt) så skulle jag inte ta bort pelletsen. Har hon svårt att hålla vikten på andra hållet, att hon går upp i vikt lätt, så skulle jag prova at minska mängden pellets, och se vart det leder.

Du kan ju ta bort pelletsen en tid och se hur det blir, men om hon blir för tunn av det så testa att ge lite pellets. Det är nog bara att prova sig fram.

Ett speciellt hopp-pellets finns inte. Man får även där pröva sig fram till det pellets som passar ens kanin bäst. Det är väldigt individuellt.

Lycka till! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

KaninenWilma
0

#1: Tack så hemskt mycket för svaren! :)
Men vilket pellets skulle du rekommendera till en kanin som hopptränas aktivt ? :)

Hur skickar man höt på analys ? :)

MajaL
0

Här är lite bra länkar om analys.

Eurofins.

Här beställer man höanalys.

Det är väldigt individuellt. Du behöver nog inte buta från det du har nu om du har ett pellets redan. Mängden är det viktiga, kolla om kaninen magrarav utav träningen, eller om den blir knubbig, då är det dax att minska.

Kraft Groov 90 borde jag ge min ena kanin egentligen, han har svårt att hålla magen i form, men eftersom han är ensam om att behöva det fodret så funkar det inte att köpa en hel 25kg säck. Hade jag gett honom lite mindre pelletsmängd jämfört med nu, men KG istället så hade han nog haft perfekt hull.

Så det med pellets är väldigt individuellt. Det är bara att pröva sig fram och se vad som passar ens kanin bäst.

Lycka till! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

KaninenWilma
0

Kraft Groov, är inte hästfoder ?

Zvintos
0

#4: Jo, det är hästfoder.
Men man ska inte stirra sig blind på att det bara ska stå "kanin" på påsen.
För det finns ju foder som är för kanin, som inte ens kaniner bör äta.
Krafft Groov funkade dock inte på mina, men jag vet att det funkar bra till andras.

dirdib
0

Jag försökte ge grönsaker och sluta med pellets i 3 pmgångar. varje gång gick det inte

KaninenWilma
0

#5:Oj, jag menade "kraft groov, är inte det hästfoder"..
Missade "det".. :)
För jag tänkte, "kan man ge hästfoder till kanin:P," Och nu fick jag ju svaret :)