tillskott?
Nu bombar jag er med inlägg men jag har så många funderinar och här kommer en till. Jag vill gärna skaffa en kaninkompis till Lukas men jag tänkte höra med er ifall det gör någon skillnad om man skaffar Hona eller hane??
Lukas är okastrerad och det jag är rädd för när det kommer till hona är att han ska börja skvätta och ha sig så fort han kommer i kontakt med hennes lukt.
Vad skulle ni föredra med en okastrerad hane? (ej i samma bur nu alltså)

hm… Jag tror att hanarna kommerbråka… Men det kanske bara är om de är tillsammans. Fast… Har du tänkt att låta de träffas och sånt? I en annan bur?
Men kanske om du har en kastrerad hona? Skulle det kunna funka? Åh jag vet inte! :/
#1 Nej inte i samma bur, snarare skutta lösa på golvet tillsammans, gå ut i koppel tillsammans osv men alltid ha egna sovplatser.
Kastrera Lukas och testa med en hona. Det är inte alltid det funkar men det är det vanligaste som brukar funka.
Om du kastrerar honom slipper du ju skvättningen! :)
Men då kan du ju inte ta en kull på honom om du skulle vilja det i framtiden.
#4 Gaah, kull nej du. Jag kan ingenting om kaninavel så kull vill jag inte ha. Men sedan är det ju inte säkert att han slutar skvätta vid kastrering heller.
Om du har två hanar (okastrerade) kommer de nog inte att kunna vara ute i hage/på golv tillsammans, de kommer bråka. En hane och en hona går inte att ha i samma hage/på samma golv om man inte vill ha ungar då alltså, det går så snabbt… Eller, det går ju eventuellt att ha dem tillsammans om honan är kastrerad. Bästa alternativet skulle jag säga är att du kastrerar hanen och skaffar en hona, då behöver du inte oroa dig för ungar och de kan förhoppningsvis vara tillsammans ute i rasthage/på golvet. Om du håller dem åtskillda kan du ju skaffa vad du vill, Hona eller hane? spelar nog ingen större roll då! :)
#6 Det är ju just en lek kamrat jag vill ha till honom så då ska det ju kunna fungera ihop också och några ungar vill jag inte ha. 
Jag rekommenderar att du kastrerar Lukas (är inte så farligt dyrt ändå faktiskt), och köper en hona så du kan ha dem tillsammans. Det borde funka! :)
Håller med om att du bör kastrera honom först och sen skaffa en hona. =)
Har du honom okastrerad och skaffar en hona kan han ju som sagt börja skvätta.
Skaffar du en hane kan det bli så att du inte kan hantera de efter varandra, utan att tvätta händerna.
Det kan nämligen bli så att de känner varandras lukt och då attackerar.
Det behöver inte bli så, men det är i alla fall riskerna.
Så det bästa blir om du kastrerar och skaffar honom en hona.
Jo absolut. Kastrering blir det vilket fall när jag får arslet ur vagnen och beställa tid. Jag har ingen brådska att skaffa en till kanin eller kastrera Lukas men innan jag gör det förstnämnda ska han givetvis kastreras sen kan han få sig en kompis och som det låter här inne blir det ju en hona då det verkar lättast och då ska banne mig hon också kastreras.