hår av fall! Hjälp!!
Det är pälskvalster. Min ena hane fick det förra året, vid nacken och det såg precis ut som på bilden.
Detta går dock att behandlas utan veterinärvård, man kan köpa Flusa på Granngården (dyrt dock, ca 500kr), och ska ges några droppar en gång i veckan i tre veckor (minns inte riktigt hur många droppar, kan skriva när jag kommit hem sen). Dropparna ska du lägga på områdena främst där kvalstren är och Flusa är ett väldigt starkt medel så var noga med att kaninen inte får det i ögon/mun likaså du inte ska få det.
Det kommer snart börja växa ut ny päls vilket försvårar bekämpningen mot kvalstren. Däremot om du håller på med Flusa, borstar osv och är noga med hygien, att du tvättar händerna när du varit hos denna kanin så bör inte kvalstren överföras osv. Flusa är egentligen för kor och får men kan som sagt användas till kaniner i liten mängd.
PM:a om du undrar ngt mer.
#1 tack för tipset! ska nu höra med ägaren då hon inte är min så kan jag inte bestämma detta. Men eftersom att hon bor hos mig vill jag inte att det ska smitta på mina andra kaniner är det smittsamt?
Precis som #1 skrev, använd Flusa. Dropparna skall droppas i nacken och dagen efter skall buren rengöras med såpa eller klorin (högt pH värde).
Kaninen skall ha 1 droppe per kg, och man ska ge 3 doser med 10 dagars mellanrum.
#3 Tack för tipset Angelica. får se vad ägaren säger bara. men hur pass smittsamt är detta för mina andra kaniner hon bor avskilt från det andra kaninerna just nu.
Stronghold funkar bra mot mjäll, tycker jag :)
♥
#4 Vad jag har förstått smittar väl det här ganska bra, man ska väl ge alla flusa om en visar tecken på det? Men jag ska inte uttala mig om det, men är som sagt ganska så säker.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
Åh, tack du i #3! ;) Hade glömt då jag behandlade för 1 år sedan ^^
#6 Hm. Det smittade inte alls här hemma och jag hade 6 vuxna + ungar vid det tillfället.
#5 nu var det ju inte mjäll det var pälskvalster.
#6-#7 kommer nog att behandla bara kaninen som blivit drabbad. Funderar på om det inte är bättre att hon får sluta sina dagar. Hon har ju varit rining i ögonen hela vintern och hon är 6år gammal och hennes matte är lite less på vad det gäller djur just nu. Och vi pratade om det innan det här med kvalster dök upp. Vi får se hur det blir.
#8 Okej, låter iofs som ett relativt vettigt beslut.
Vart bor du dock? Om du bor i närheten av mig eller GBG (ska på slottsskogsträffen på lördag), så kan du få min Flusa-flaska, använder den inte och den är nästan full.
#9 Tack för erbjudandet men jag bor i Östersund (Jämtland). ska ta mig en sväng förbi grangården och se vad en flaska där kostar innan vi bestämmer oss men det hjälper ju inte ögonen och hennes mamma fick vi ta ner pga ögon problem typ gråstarr. så tror vi tar ett bra beslut om att ta ner henne hon kommer max att leva ett år till av det jag tror i alla fall.
#10 Okej. Ingen orsak.