En till kanin?
Det har jag funderat lite på, om jag ska skaffa mig fler kaniner.
Jag har visat stort ansvar för Maja tycker både mamma och pappa. Saga (min lillasyster) har hela tiden varit upp och ner, vissa dagar- duktig kanin ägare, andra dagar- lat.
Men jag har alltid tagit hand om Maja väldigt bra och längtar efter en till kanin, men det som får mig att tveka är-
Kommer all uppmärksamhet och kärlek gå åt den nya kaninen?
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Det kan du ju bara avgöra själv, vissa personer blir ju som du beskriver, bryr sig bara om sitt nya djur och glömmer det gamla, andra än inte alls så… Så det är väldigt olika. Tänk efter: Har du tid att ta hand om en till kanin, och fortfarande ge Maja lika mycket uppmärksamhet? Om svaret är ja och du har intresset kan du nog skaffa en till kanin.

Tack Elin :)
Jag har tid, men om jag kan ge Maja lika mycket uppmärksamhet är det ända jag tvekar på…
Jag vill ju inte riskera att hon sitter där i sin bur medans jag sitter och fixar med den nya även om det kommer vara så i början eftersom de behöver uppmärksamhet i början.
Jag vill men samtidigt inte, det är verkligen jätte svårt att ta beslut , men jag måste fråga där hemma om jag får också…
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

Ja, det är ju bara du som bestämmer hur mycket uppmärksamhet du ger och åt vilken kanin! :-)
Kanske du kunde ha dem i skilda burar ett par veckor i början eller så, och lära känna den nya kaninen i lugn och ro, innan du sätter ihop honom/henne med Maja? Då skulle du inte måsta ägna extra tid åt den nya i Majas närvaro…??? :-)
Det är upp till dig ;-)
Skaffar duen unge så kommer den ju kräva mycket tid och jobb. Men om du kan fortsätta lägga lika mycket tid på Maja så funkar det ju.
Men som sagt, det är upp till dig. =)

#3 Smart men Maja är rätt kaxig mot andra kaniner så jag tror inte det skulle gå, tyvärr :(
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Skulle aldrig köpt en till, det blir som att halvera tiden man ger första kaninen, bätte att umgås massor med en kanin =)

#6 Men med tanke på att en människa ändå inte kan ersätta en annan kanin i frågan om sällskap och umgänge…??

…..har fått svar……men….vet inte :(
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Alltså - jag ser inget problem i det hela, om du bara planerar osv kommer allt fungera jättebra. Säg att du just nu ger Maja en timme varje dag, men inte hinner med att ge 2 kaniner varsin timme så att det blir 2 timmar, utan du kanske hinner en och en halv timme och då är nog en logisk lösning att ge den nya kaninen 1 timme och Maja en halv timme, men jag hade då i din sits fått dåligt samvete för Maja.
Istället hade jag gett kaninerna totalt 1,5 timmar, och delat upp så de får 45 min var men planerat tiden, vilket nog är a och o enligt mig, så att du hinner med selpromenaden, pälsvården osv. Jag menar inte att du ska ha varje minut späckad men på ett ungefär ha tiden planerad! :)
Observera att jag inte sagt att du ger Maja 1 h, utan det var ett exempel. ;)
jag har tänkt ungefär som du, fast att jag mer är rädd att jag skulle ha starkare känslor för den kanin jag har nu, eftersom att det var min allra första. Men jag har å andra sidan två stycken hamstrar som jag tycker att jag ger lika mycket kärlek. Det vore ju toppen om de skulle klarar av att bo tillsammans för då kan du ju släppa ut dem samtidigt och därmed ge dem lika mycket tid och uppmärksamhet!
Sen är det väl självklart att om den nya kaninen får komma ut i sele ena dagen så är det väl Majas tur nästa gång. Jag kommer dock att köpa transbortväskor så att jag kan ta ut båda samtidigt. Vilken syn, kaninkvinnan! XD

#Till alla:
Observera att jag bara har 1 kanin men min lillasyster har också en och båda är vuxna så det funkar alltså inte att de och den nya kaninen bor tillsammans!
Men när jag tänker på fler kaniner så tänker jag att alla springer lösa i huset och alla är kompisar, men så är det inte för jag får inte ha kaninerna i huset (jo jag får men de får inte bo i huset) och när jag tänker att de bor i bur som Maja gör så mår jag nästan illa, vet inte varför men jag får en känsla av att Maja inte får uppmärksamhet utan bara den nya…
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#11 Förstår hur du känner, jag gör faktiskt det. Men det är bara du som kan avgöra det, har du tid, möjlighet och känner att det känns bra osv - kör på.

#12 Du har verkligen gett mig jätte bra råd! tack :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

Har inte du redan 2 kaniner?
I så fall inte en hona om hon är kaxig men kastrerad hane i så fall och då skulle jag köpt en som redan är kastrerad istället för att köpa en och kastrera :)
Finns så många som behöver hem.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie#
Jag har "bara" en kanin men min lillasyster har också en ;)
Men jag vill så gärna ha en unge XD
Alla# Fast om jag tänker efter och lyssnar på era förslag så är jag nöjd med bara Maja. Hon är inte kaxig men hon är högst i rang här hemma (enligt henne) så när maten kommer ska hon jaga bort Kajsa och äta själv, men Kajsa får mat bara så ni vet! Hon vill alltid ha mest uppmärksamhet och är liiiiiiiite tjock, men trotts detta så duger hon för mig, hon är underbar mot människor och älskar att mysa,äta,springa och busa, precis en sådan kanin som "alla" drömmer om, men hon är min och jag vill INTE riskera att hon blir mindre älskad och att en ny kanin får uppmärksamheten!
Tack för alla förslag och all hjälp. Jag har fått all hjälp jag behöver så denna tråd kan väl låsas nu av någon Medarbetare eller NinniH (sajtvärd).
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

Okej, bra att du tänkte över det =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!