Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1306 ggr
Rorvers
0

burmått?

vad är burrmåtet man ska ha i en bur ? Ska nämligen bygga en 6 fackare och skulle vilja veta det ^^

Zvintos
0

Vilket burmått man minst ska ha beror på storlek på kaninen.

Minsta lagliga mått är:

- Kanin under 3kg ska ha minst 0,5 kvadratmeter med minsta sida och höjd på 50cm.

- Kanin 3-5kg ska ha minst 0,7 kvadratmeter med minsta sida och höjd på 60cm.

- Kanin över 5kg ska ha minst 0,9 kvadratmeter med minsta sida och höjd på 70cm.

Detta är dock absolut minsta mått och jag tycker personligen att det är för litet.

Rorvers
0

Okej, Men om dom är ute i hagarna hela dagarna kanske det inte är för litet, Asså om dom bara ska vara där på kvällen elr?

Katti
0

Har du inte tänkt att ha två kaniner eller hona med kull i någon av burarna någon gång? Så brukar det bli, och då tycker jag absolut att ½ kvm är för litet (även om jag vet att det är tillåtet…). Rådet är att bygga större när du ändå håller på. Du kommer inte ångra dig! En personlig åsikt är att 6-fackare är otympliga och bökiga. Så hellre två fyrfackare Flört.

Valkyrie
0

Jag tycker en bur på 150 x 70 är bra ;)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Rorvers
0

# 3 Jo det hade jag tänkt men jag har en större bur som dom kan va i ;)

Friheten
0

Vill inte starta en ny tråd men det är en fråga om bur mått..

Våran kaninbur är någor smal enl. lag.. men vi har buren öppen i sidan hela dagarna (inne kanin) så hon kan hoppa ur när hon vill.. + att bur toppen oxå alltid är öppen blir typ frihöjd uppåt. Enl lag kan man tillgodose bristen på burstorleken OM man har den öppen i princip 24h om dygnet??

Valkyrie
0

6# Om kaninen är ute hela dagarna så är det inga problem om de skiljer lite :) Men eftersom du har den hela tiden öppen och även på natten kan den ju sova någon annanstans och skutta runt så enligt mig så är det absolut inga problem :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!