Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 931 ggr
imsuchadiva
0

Avla bort wiener?

Hur går man till väga för att avla bort wiener?
 På havana färgade lejonhuvade kaniner om det har någon betydelse..

Har ju som de flesta nog vet antagligen wiener i någon utav mina havana lejon. Har hört att det ska gå att avala bort, men hur?

( visste inte riktigt vilken grupp jag skulle lägga tråden i)

Zvintos
0

Har man en wiener och parar med en icke wiener ger det rent teoretiskt 50% wienertecknad/wienerbärare och 50% som är fria från wiener.
Så genom att avla på den wienerfria får man ju bort det.
Problemet är ju att veta vilka som är fria från anlaget, eftersom det kan finnas utan att synas.
Så jag skulle tro att man först gör någon/några kontrollparningar med en vit blåögd.
Om wieneranlaget finns där bör det dyka upp vit blåögt. 
Dyker det inte upp vit blåögt, ökar chansen att den är fri från wiener.
Det går dock inte att bevisa att den är helt fri, däremot går det ju att bevisa om den bär på wiener.

Sen om det exakt är så man gör när man avlar bort, är jag inte säker på.

pigelina
0

Tror det enda sättet är som Ninni beskrev, annars välja avelsdjur som man vet inte har wiener på felera generationer, eller ingenalls_(vad man vet, nästan alla svenska lejon har wiener i stammarna, men det betyder inte att alla är wienerbärare)
_

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

imsuchadiva
0

Hm okej.
Så om jag bara mina hona, med en vit blåögd kanin, och det inte blir vit blåögda så är väl chansen kanska stor att det inte är hon som bär på wiener? ( rent teoretiskt? )

Känns lite sorligt/dumt/jobbigt att sälja bort mina två havana lejon utan att prova vilken av dessa två de är som bär på wiener..

Zvintos
0

#3: Tja, stor är den väl inte.
Om det i 1 kull inte kommer någon vit blåögd kan det bara vara slumpen.
Det är det som är problemet.

imsuchadiva
0

Okej.. Aja får fundera lite o se hur jag ska göra..