Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1396 ggr
Ida94
0

Hur lär man?

Hej!

Jag undrar över två saker.

1. Hur lär man sin kanin att gå i sele utan att hon får panik och försöker fly från selen?

2. Hur lär man sin kanin att hoppa över hinder när man har henne i selen?

lukasfelix
0

Börja med att låta henne ha selen bara, utan koppel. Sätt på den då och då och låt henne ha när hon skuttar i huset, eller i buren tills hon har acceptert den. Börja sedan att ha kopplet på, men utan att du håller i det och låt henne springa med det på någon öppen yta så att hon inte riskerar att fastna någonstans. Du kan ju lägga lite godbitar också så hon kanske accepterar situationen mer.
Sedan kan du försöktigt börja hålla lite i kopplet, men utan att det blir motstånd för kaninen, utan håll det slakt och följ efter när hon går. Om hon får panik och springer, så försök inte hänga efter eftersom hon kan tro att du jagar henne. Försök inte hålla emot eftersom det kan bli värre av att hon tror att hon sitter fast. Släpp kopplet och vänta tills hon lugnat ner sig och försök sedan att ta kopplet igen. Så småningom så börja träna med att hålla in henne när hon går osv

Ida94
0

#1 Ja det ska jag göra :)

KaninenWilma
0

Det finns en sajt som heter Kaninhoppning ;)
Där finns det artiklar om hur man seltränar kaninen, och hur man lär dom hoppa :) ,ska jag leta upp artiklarna åt dej ? (:

zatanica
0

Hade inga problem alls med min lilla fjant och sele. Vi skuttade glatt runt på tomten första gången han fick på sig den. Men det blir nog en utmaning att få honom att gå dit jag vill :)

Ida94
0

#3 Det behövs inte men tack endå, ska kolla på dom artiklarna :)

LadyViolet
0

#3 Om du vill får du gärna leta fram dom för jag är också intresserad av att veta. :)

Linnslins
0

Försök göra sele och koppel till något positivt. Jag har inte haft några problem med sele, däremot väldiga problem med koppel. Om kopplet släpar efter henne så får hon panik, och om det tar stopp så får hon också panik.

Jag valde att träna med henne på balkongen. Det är inte så stor yta och hon kan inte bara sticka in till buren hela tiden. Tyvärr så ville hon inte röra sig så mycket där ute när jag tränade, så jag och min sambo har suttit och lockat på henne, gett henne godis och sånt där. Puttat lite och vänt henne om, lyft upp och allt man kan tänka sig.

Nu har jag haft henne ute på gräsmattan två gånger och det har gått bra, snart vågar jag nog gå ut med henne utan att ha min sambo med också.

Så tänk på att det kan ta tid, men till slut så går det oftast. Jag hade ju nästan gett upp hoppet om Lisen =P

Ida94
0

#7 Okej :)

KaninenWilma
0

Här är länkarna för de som vill läsa :)

Del 1, lär känna din kanin

Del 2, selträning

Del 3, Lydnadsträning

LadyViolet
0

#9 Tack!