Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1361 ggr
Linnet
0

Små ungar

För två veckor sen fick min ena hona ungar, 7 stycken. Tre av ungarna har varit väldigt små hela tiden och i morse hade den ena dött. Har vägt alla nu och dom två som är minst väger bara 65 och 67 gram, resten ca 80-95, så även dom andra är små. Har även en kull med 5 ungar som är 11 dagar och dom väger ca 100-115 gram och är stora och knubbiga. Ska jag stödmata, har försökt hålla mamma och låta dom dia, det går väl så där.

Linnet
0

Vikt i dag 70 och 76 gram, så det går uppåt, men alltför sakta tycker jag.

lomsen
0

Har du tid att stödmata så gör det!Glad

jag gav majsvälling och havrevälling, drickfärdig,  till mina, de vi hittade i höstas ute men de var ju äldre! Kanske 3-4 veckor då!

Du kan ge kattmjölksersättning!

Jag stödmatade en unge en gång och han lever ett prima kastrerat liv idag och är världens tamaste och lydigaste kanin hos en kompis till mig! Ca 3 år gammal…

men han fick di av sin mamma med, jag gav väl 2 ggr per dag i nån vecka kanske!

Var försiktig bara men det där kan ju du eller hur?Flört

[BellaO]
0

alltså stödmatning är väl inte det bästa tycker jag själv, om mamman diar ungarna så tycker jag att hon ska få göra det. Men om de blir  väldigt smala kan du göra det.

Men om man stödmatar är det stor chans att det hamnar i fel strupe och de får diareé, men det funkar i vissa fall då. Men det har 20% chans att överleva, men om den inte blir matad så borde den ju få den chansen. Jag tycker inte det är så bra ide att försöka få mamman att mata ungen, honan blir bara stressad och fattar inte så mkt;) Hon hr ju instinkten att bara ta hand om dom 5 min per dag ungefär för rovdjuren och så.

Du vet antgligen hur man gör när man stödmatar? Glöm iaf inte att massera magen (väldigt försiktigt) efteråt, torka av nosen med bommulstuss, ta en tops och masera runt analöppningen tills den kissar;)

Min sammanfattning:

Mata dom endast om de är smala då det kan få ner i fel strupe och ner i lungorna och så, om du matar ungarna kolla upp mycket (om du inte redan vet), annars tror jag det inte går att göra så mycket.

Det är vad jag tycker iaf

Linnet
0

Jag vill helst undvika att börja stödmata, så jag avvaktar och väger. Dom är ju pigga i alla fall. Dom ökar ju, så nog får dom ju mat.

[BellaO]
0

#4 ja, jag tror att de kommer klara sig sålänge de får mat, även om de inte är lika stora som de andra så växer de ju:)

lomsen
0

Lycka till!Glad

Linnet
0

Måste nog försöka stödmata ändå, det är tre små och tre som är "normala", dom små har inte ens öppnat ögonen ordentligt, dom stora har börjat skutta omkring så smått. Vägde den största 123 gram så det är inte så mycket heller och den minsta väger bara 75, dom blir 3 veckor på lördag. Nånting måste ju vara fel eller så matar hon dom inte ordentligt.

Trasdockaa
0

#7 Säker på att det inte är ungar med dubbel dvärggen du fått?

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Inaarah
0

Håller med #8, kolla upp generna!

Linnet
0

#7 #9 Har funderat lite på det, men ser dom inte ut på ett speciellt sätt?

Vet inte hur jag skulle kunna kolla generna, mamman är dvärgvädur från egen uppfödning, jag äger både mormor och morfar, känner till även mormorsmor och mormorsfar, morfarsmor och morfarsfar har jag också ägt, dom har aldrig fått ungar som varit konstiga på nåt sätt.

Pappan är lejonhuvad dvärgvädur, har härstamningsbevis på honom.

Linnet
0

Nu på morgonen 81 och 82 gram väger dom minsta. Dom går ju upp i alla fall, men borde väga det dubbla.

Men dom ser inte konstiga ut på nåt vis, så dubbel dvärggen tror jag inte på.

Linnet
0

I dag 89 och 97 gram, tror att det går vägen ändå för som små krabaterna.

Linnet
0

108 gram i dag, väger dom två minsta, 3 veckor gamla i går. Men dom är pigga och har börja äta så smått.  Kan ju bara jämföra med min 3 dagar gamla kull, där den största ungen väger 82 gram redan. Undrar vad det beror på, har inte mamman mat åt dom, eller matar hon dom inte som hon ska, eller vad kan det vara.

Inaarah
0

Dom är väldigt små måste jag säga, men verkar de må bra och är pigga ska de nog klara sig.

Linnet
0

I dag 125 och 130 gram, så det går sakta frammåt.

Linnet
0

I kväll 140 och 144

lomsen
0

Bra!Glad

Linnet
0

Sex veckor i dag och dom börjar närma sig 300 gram, väger väl 270-280 gram, men har en lika liten unge i en annan kull, 67 gram och 13 dagar, men det är bara att hoppas att det går bra för den också, den var riktigt mini när den föddes, trodde inte alls att den skulle klara sig.