Sasse varför dog han?
Hej!
Jag köpte min lejonhuvade Kanin för en och en halv vecka och han dog i Torsdags..
Första dagen han var hos mig åt han inte och bajsade inte, jag tänkte inte så mycket på det eftersom han kanske bara var lite stressad av att komma till ett nytt hem och så, men han började inte skita och inte äta heller även fast det gått några dagar, det jag märkte så sket han typ 3 gånger på en och en halv vecka. Men när jag tog ut honom i selen var han pigg och åt gräs men han sket fortfarande inte och åt inte när han kom in:(
Jag vart helt fökrossad när jag hittade honom död i sin bur… Undrar vad det var som gjorde att han dog? var han sjuk?
Jag kan inte sluta tänka på om det var mitt fel:'(
Nu har jag skaffat en ny kanin och här är det hela annorlunda, han skiter, dricker och äter redan från första dagen han var här:)
Men Sasse jag saknar dig så:'(

Hur gammal var han när du köpte honom? var han väldigt smal, "tråkig" päls osv? beklagar:(
Beklagar:(
/ Tilda

Så tråkigt, läste precis om det i en annan tråd. Jag vet inte varför han dog, är inte så bra på sånt, så det låter jag någon annan svara på.
Vila i frid Sasse.
Kanske förstoppning? Men har ingen koll på sånt, men det finns säkert någon som kan svara på det.
RIP Sasse, fy vad tråkigt.

Hon sade att han var 5 månader men jag fick stamtavlan så var han född den 23 september 2009 så han var ju lite äldre en det hon sade:(
Han var faktiskt fin i pälsen, den var inte matt och den var len han var inte så smal hon sade, jag hade ju inte haft honom så länge så jag kunde ju inte jämföra hans beteende… också att det skulle vara enlejonhuvad men han såg inte riktigt ut att vara det men men:(
vad dråkigt det händer med din kanin den dog
kaninen kanske blivit skrämt av rodjur eller någon annant eller sjuk
om han inte bajsade varför tog du inte honom till en vet? allt tyder precis på en känd förstoppning sen fick han gräs - man ska förbereda sin kanin att äta gräs
:(

jag förberedde honom mycket innan han fick gå ut, han gick inte heller på dygnet runt, gick där i några timmar per dag bara:(
Jag gick och pratade med hans uppfödare och hon sade att det inte var någon fara, hon hade sålt en annan hane till en anna från samma kull han har samma problem som Sasse hade.
Men hur förberedde du honom? gav du honom lite gräs och sen utökade?
Vad uppfödare säger är en sak, men man är skyldigt att gå till vet om det något fel. typ kolla om det okej.
Nu kan man inte backa men tänk nästa gång!

jag förberedde honom väldigt långsamt, just för att jag vet hur det är att man ska vänja in de långsamt. Då vi har häst så gäller det samma sak för de så jag vet hur man gör…
Det enda han åt var ju gräs, drack det gjorde han, så fort han kom ut var han en helt annan kanin då var han pigg och glad men när han kom in i buren var han lite mer nedstämd…
Jag vet att jag borde tagit honom till vet och jag har sådan ågren för det idag.. Mår jätte dåligt, saknar honom något enormt…
Lycka till med den nya kaninen!
Man är klokare efteråt!

5# Vilken oseriös uppfödare om hon ljuger om åldern.
Kräv pengarna tillbaka!
När man köper ett djur ska man kunna lita på uppfödaren.
Ni måste verkligen kräva pengarna tillbaka, snälla gör det.
Så tråkigt när detta händer men jag tycker verkligen ni måste ringa till henne igen och berätta och faktiskt kräva lite.
Vila i frid :(
*kram*
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
tråkigt… :( Kaninen kanske var förstoppad? ge den inte sån här gnagarblandning utan ge hellre pellets (De var gnagarblandning på bilden). Men gud vilken oseriös uppfödare! Var h*n vuxen?

10# Känn inte skuld för att du inte gick till veterinären, kom bara ihåg att det är viktigt att ringa de om de visar något konstigt.
Hoppas det går bra med din nya kanin men som 13# skrev så är det bäst om du byter ut gnagarblandningen mot pellets eftersom gnagarblandningen är väldigt fet och förkortar livet. :)
Rest in peace Valkyrie!

Jag ska kräva pengarna tillbaka… Min nya kanin går redan på pellets så tänkte låta han fortsätta göra det

15# Bra :) lycka till med allt
Rest in peace Valkyrie!
Jag tycker Sasse på bilden ser väldigt tjock ut, vet du vad han fick för foder innan?
Sen ligger det en klump i spånet på bilden, ser ut som ihopklibbat bajs, kan det möjligtvis vara det? Isåfall tror jag dödsorsaken har någonting med magen att göra.
Jag beklagar! :(
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

nej då de är ingen klump det är en liten majskolv:)
På djuraffären åt han alltid gnagarblandning så han fick fortsätta göra det…

För det förska ska kaniner inte äta gnagarblandning, är de vana vid det så byt till pellets så fort som möjligt. ( ska givetvis vänjas långsamt med den nya maten precis som du gjorde med gräset. )
Bajsar inte kaninen redan första dagen så har den förstoppnings, vilket är en plågsam död för kaninen. Får du inte igång magen/bajsandet själv så ska du be ge dig fortast möjligt till veterinären.
Låter som kaninen du köpte hade problem med magen, eftersom även ett kullsyskon dog. Det kan bero på ärftliga saker, eller ren och skär otur.
Men att det var någon form av forstoppning han dog av tycker jag låter som en självklart het om han knappt bajsat på en dryg vecka.
Lycka till med din nya kanin.