Flytta ungar.
Min ena hona tjuvparade sig och fick en kull ungar i slutet av förra veckan. Tyvärr har de ingen riktig bolåda, och jag skulle vilja flytta dem, så att ingen unge följer med mamman ut ur boet av misstag. Tror ni att det går att ställa in en nysnickrad bolåda, flytta över bomaterialet och ungarna, eller stör jag honan för mycket då?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag skulle låta det vara. iaf inte hålla på att flytta runt. Men om du ställer bolådan rakt över så borde det inte vara några problem.
En del honer vill inte ens ha ungarna i bolådan.
Jag skulle testat ställa in bolådan! Jag flyttade in hona med en hel kull, med bo och bolåda, och hon tog hand om dem lika bra efter som innan.
Dock kanske det inte funkar på alla honor, men i det här fallet gick det bra.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag skulle gjort samma som #1.
På så sätt stör man boet så lite som möjligt, men att det ändå hamnar i bolådan.

Hur har hon ungarna nu då? Mina honor har fått sina kullar på konstiga ställen, två har fött i kisslådan och en bara på burbotten bredvid kisslådan, trots att hon hade en bolåda. Jag har inte försökt flytta dom. Det är väl ingen större risk att dom följer med honan, det kan dom säkert göra även med bolåda och då kommer dom inte tillbaka, ligger dom i ett bo utan låda och följer med honan, så kan dom krypa tillbaka, beroende på hur man har dom förstås.

Hon har fått dem i en liggande hink hon har haft som "koja", så jag kan inte ställa ett bo över.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5: Sätt dit en kant/planka av något slag då?(=

#6 Ungarna är nog redan ute och skuttar för fullt, tråden skrevs för 3 veckor sen.
#7 oj, tänkte inte på datumet xD