Grenar :)
Hö!
Hö är det som sliter mest på ALLA tänder. Inte bara framtänderna som grenar gör.
Emma

hö och grenar/kvistar är jättebra:)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

jag har hållt på med att ge sånt till han men dom växer fortfarande sjuukt snabbt och ojämt.
har läst att om framtänderna krånglar så kan man operera bort dom permanent, men hur ska kaninen då kunna äta? klarar dom sig med dom bakre tänderna bara?

Låter som din kanin har bettfel, åk in till veterinären.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

jag var hos veterinären för ca 2 månader sedan, om opererade han och han vart jätte fin i munnen. Nu har dom växt tillbaka och jag tror att sålänge han slipar ner sina tänder regelbundet så kan tänderna hålla sig i sin bra form, just därför ska vi klippa hans tänder nu och sen ska jag vara jätte nogrann med att ge saker som är bra för tänderna, jag får helt enkelt hoppas att det kommer funka.

Jo men det låter bra.
Lägg in pinnar i buren med jämna mellanrum som han kan gnaga på sen, det sliper ner tänderna jätte bra!
MVH.
Louise T

okej :) visst är det bäst med pinnar från fruktträd?

Ja det funkar jätte bra. :)
MVH.
Louise T
Lite OT kasnke men… man kan inte klippna ned framtänderna sj elr måste man in till vetten för de? å sen hur mkt kostar de+ (vet att de varierar men ca ) ????
Lycka till med han!

Man kan klippa dem själv jo, men vet inte riktigt hur man gör.
Och vad det kostar har jag heller ingen aning om.
MVH.
Louise T
#10 Jag har varit in till veterinären en gång och det kostade 100 kronor.
Sen har jag klippt själv men när man gör själv är det större risk för att tänderna spricker upp till tandköttet -> infektioner.
Och sen växer ju kindtänderna också, så kaninen måste sövas för att få dem nerslipade …
12 aaaah okey… men inte så farligt då, kan ju inte kosta så mkt mer om dem måste sövas. nu har ju min bra tänder så.

Jag klipper tänderna hemma, just den gången vi gjorde det hos vetten var för kindtänderna också strulade.. men vi lägger kaninen på rygg i min famn sen tar mamma en tång och knippsar av tänderna till normal längd.
När vi var hos veterinären och gjorde det så gick det på 1200kr.
14 oj då de va ganska mkt då hehe… men inte så farligt.
Finns de nån artikel om hur man klipper tänderna????
#13 Sövningen och slipning av kindtänder kostade 1000 kr.
Och klippning av framtänder kostar ju som sagt 100 kronor, men det kan behöva göras en gång i veckan och då blir det betydligt dyrare 
16 jaha… oj då får du allt ge han/hon så att den får gnagna mkt! morötter e la bra för tänderna med??? om man ger dem hela? (beror hur stora dem e)

#15 Jag tror inte det finns någon sådan artikel.
Men det är bra om du kan gå till en veterinär så kan den få visa, så gjorde vi. :)

#14 Om kaninen har korrekt bett så nöts tänderna, har din kanin bettfel då eller… då måste du ju klippa dom regelbundet, för då kan han ju inte nöta dom tillräckligt oavsett hur mycket han får att gnaga, sen har jag ju hört att hö är det viktigaste och bästa att nöta tänderna med.
18 aaa de ska jag göra med den hanen ja ev ska köpa å när han ska kasteras då ska jag be dem visa!.

#19 ja han borde ju ha bettfel för tänderna växer bara fel. Jag ska göra flera försök med hö och kvistar nu och hoppas att det blir bättre.
#20 ja det är bra :)