Problem med myror
I min kanins bur finns det massor av myror! Jag försöker rengöra så allt far bort,även myrorna…Men dom kommer tillbaka igen…Jag vet inte men dom biter säkert henne också…Det är pissmyror…
Hej!
Kan du inte försöka flytta buren till en annan plats där det inte finns några pissmyror?

Jag har också problem med det, de är överallt…
Myrspray är ju tyvärr farligt :(
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#1 Problemet är att buren väger typ ett ton…Pappa och min storebror orkade nästan inte lyfta den…;( Och myror har vi på hela gården…
#2 Ja exakt….Är så läss på att behöva döda några när man ger mat och vatten….
Har du en bur på ben så kan du böja till plåtar och sätta på varje bur-ben så myrorna inte kan ta sig upp!
Menar då att plåten ska böjas nedåt som typ en strut,så dom bara kan krypa upp i struten,sen tar det stopp för dom.
Hoppas du fattar hur jag menar,är lite dålig på att förklara.
Eller lägga en myrdosa under buren.
#4 Okej…ska fundera
#5 Okej…Det kanske kan funka ;D;D
Myrr är väl i princip det mest effektiva tycker jag. Men det kan du ju bara använda om kaninen inte kommer åt det.
Om du har en bur på ben så kan du ju hälla myrr runt benen så kommer inte myrorna upp.
#7 Tyvärr har jag ingen på ben men det ska byggas i sommar så då ska jag någ sätta sånt :D
ja om du har möjlighet så är det ju jättebra. För så fort du strör på myrr där myrorna är så flyr de omedelbart!
Har också det problemet, dock med vanliga myror. Men det är inte så mycket att göra, myrorna är ju inte där på natten då kaninerna är inne.
#10 nej det är klart…Men vi har på gräsmatten också ;o

Hade samma problem fast med myggor det var asjobbigt
Kanel tycker inte myror om men hur det fungerar med kaniner som sniffar vet jag inte. Jag brukar använda malen kanel inomhus innan jag hade kanin men med en kanin i närheten så skulle jag inte använda malen kanel utan hel kanelstång i stället på försök. Kanske det går att använda som motning på väg upp till buren på marken. Någon annan som vet? Eller har erfarenhet av detta?
jag fick för mig att ättika kan skrämma bort myror.
och när jag googlade på det så fanns det lite om det. Om man har myror inomhus så ska man stryka ättika längs golvlister där myror håller till. och göra så varannan dag första veckan och sedan en gång i veckan så håller sig myrorna borta.
du kan ju testa att stryka ättika på benen till buren. Det luktar ju inge vidare gott men det brukar försvinna relativt fort och dessutom så är det ju utomhus. 24-procentig ättika ska det vara.
jag har samma problem fast med vanliga fula myror! dom är överallt! och jag är t.om rädd för myror så har lite problem när jag ska till kaninerna. :s
#15 Okej, då är det ett till problem du har…
Har också börjat få myror. Ska testa det där med ättika på benen:)
Emma

Har också fått myror. :S Men dom försvinner om man städar ofta :) Fast ska också testa det med ättika :)
#18 Mina har kommit dit av äpplen och andra goda saker ;D
Men städade igår ordentligt så får hoppas att dom försvinner. Busarna hade kissat utanför lådorna utan att jag märkte det så det var lite skitigt. Det syns inte under halmen nämligen ^^
Emma

#19 Jaha, mina äter upp det direkt, men har typ ett myrhål elr ngt under burarna. Som jag alltid råkar lägga min jacka i. ;)
#20 Haha, mina brukar göra det men Muffin är så grisig så det typ droppar från hans mun när han äter äpple ibland xD
Haha duktigt ;) Vi har myror på andra sidan tomten. Vet inte hur dom har hittat till buren xD
Emma