Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 744 ggr
[Linsenhejhej]
0

Secret är rädd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Secret gömmer sig i sitt hus när jag kommer.
Ibland sitter han kvar och trycker sig i stället mot burgolvet.
Han tror att jag ska lyfta upp honom, misstänker jag. Fast det gör jag oftast inte, vill ju bara klappa honom lite. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att få honom att lita på mig. Det har visserligen bara gått cirka ett dygn sedan han kom hem till mig, men han verkar inte särskilt mycket mindre rädd för mig än.

Han tycker om att bli klappad, men när jag lyfter upp honom sprattlar han och vill ned med en gång.
Ska jag bara låta honom vara ifred?
Han sitter nästan bara inne i sitt hus och vågar bara att komma ut därifrån när jag inte är där.

Rorvers
0

Eftersom det bara har gått ett dygn tycker jag du sak vänta o se.. Du kan ju Sitta utanför buren och bara prata med han lugnt.

Valkyrie
0

Vänta med att lyfta honom, sedan ska man tänka på att kaniner kan tro det är ett rovdjur om du kommer uppifrån.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Kristall
0

Ha tålamod. Kaniner är skygga av naturen och det kan ta ett tag innan han börjar lita på dig. Först och främst måste han få vänja sig vid sitt nya hem och känna sig trygg, sen kan du börja fokusera på hanteringen.

Låt honom vara ifred ganska mkt de närmaste dagarna, sen kan du börja vänja honom vid din röst (sitt vid buren och tala med vänlig röst) och se om han vill komma fram till dig.

Kaniner, speciellt unga sådana, är också mycket nyfikna av sig så bara du visar att du inte utgör något hot för honom så kommer han nog snart att lära sig att du inte är farlig.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Linsenhejhej]
0

Tack så mycket för era bra svar! Skrattande