Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 594 ggr
[Eichan]
0

Saltsten?

Måste en kanin ha en saltsten? min kanin peppar använder den till att klia huvudet på och så brukar han slicka på den innan så det blir än stor klump på huvudet och dom andra kaninerna bara kastar iväg dom, även om man satt fast dom i buren

Rymdkanin
0

Det finns någon tidigare tråd om detta, jag har själv undrat samma sak. Jag har ingen saltsten eller kalksten till min kanin nu.

Hopi
0

Jag har både saltsten och kalksten till mina. Har läst att det är speciellt viktigt för ungar, ungdjur o honor som ska ha ungar.

Lotta_A
0

jag tycker inte saltsete är så viktigt. Molle slickar ändå inte på den.

Men som Hopi sa är den viktigare för ungar och dräktiga honor. Man kan ju hänga in saltstenen till sin dräktiga hona eller nåt, man måste ju inte ha den i buren hela tiden om den inte anväds

Frida-L
0

#2 Det stämmer att det är viktigt för dräktiga honor (salt- och vitaminsten) Men jag har inte hört att ungar eller ungdjur behöver det. Jag har snarare hört att man kan ta bort salt-, vitamin- och kalksten. Men det skadar väl ändå inte att ha det…

Hopi
0

Jag har iaf läst det att ungar o ungdjur ska ha saltsten..Så jag har det iaf! Om dom behöver så slickar dom, annars inte.. En sten kostar ca 10 kr.. Inget att fundera på tycker jag.

Yuriko
0

De flesta (även typ veterinärer och så) brukar väl säga att om man har ett ordentligt foder så behöver man inte ge vare sig salt- eller mineralsten… Men det är bara vad jag har hört, Cinnamon får mineralsten bara för att hon tycker att det är gott =)

KajsaM
0

Hampus har en saltsten, men han har aldrig rört den. Vet inte farför jag låter den hänga där men ;)

[Eichan]
0

ok…. så vad jag har förstått så behöver dom inte saltsten, eftersom dom varken är dräktiga eller ungdjur… eller?

Hopi
0

Jag kommer att ha saltsten hela tiden iaf. Då är man på den säkra sidan! =)

Noa-Nisse
0

jag har alltid en saltsten i buren! det tar ca 2-3 månader innan den är uppslickad sen köper jag en ny för 12 kr.. så det är ju inte så dyrt heller. läste i nån tråd tidigare att någon här inne hade ringt och frågat en veterinär själv och veterinären sa att det skadar inte att ha en saltsten! hela tiden!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Chippers
0

Saltsten är inte bra för några smådjur. Saltsten kan kaniner få urinsten av vilket är mycket plågsamt (Botas med operation). Det är vanligast på marsvin, men även kaniner får det ganska lätt. Ger man bara rätt foder ska inte saltsten behövas. Tycker det är onödigt att ta den risken … har och skulle aldrig använda saltsten till några djur. Och måste man verkligen ge, så ha inte saltsten i buren jämt. Låt den slicka en liten snutt då och då, det räcker. Onödigt egentligen, men vill man ta sådana risker så vill man.

KajsaM
0

#11 Saltsten är bra för ungdjur och digivande hona (kaniner).

Chippers
0

Njae. Man riskerar fortfarande att de får urinsten. Visst, lite gör inget.

Varför bara inte ge rätt, bra foder istället? Det finns salt i pellets, och det räcker!

KajsaM
0

Självklart kan dom få urinsten. Och bra och varierad kost räcker. Men jag ger till ungdjur och digivande honor.

Chippers
0

Okej. Enligt mig är det bara en onödig risk man tar. Men ser man till att det inte blir överskott av salt så ..

KajsaM
0

Om kaninen slickar hela tiden så kan man stoppa den högre upp på gallret så kaninen måste sträcka sig efter den :)

Chippers
0

Fortfarande onödig risk man tar tycker jag. Skulle aldrig ha en saltsten i ngn djurs bur jämt (eller alls!), då tänker man ju inte på djurens bästa tycker jag. Som sagt, man ska vara försiktig. Skit hellre i saltstenen och ge BRA foder! :-) Min åsikt, men gör som ni vill … när jag inte visste detta … så hade jag själv saltsten och mitt marsvin fick kraftig urinsten och fick avlivas ..

KajsaM
0

#17 marsvin har lättare än kaniner att få. Och jag tycker inte det är plågeri.

Chippers
0

Jo, det har dom. Men även kaniner kan få det. Plågeri? - Nej, inte alls. Bara onödigt för min del. Ge bra foder istället. De får i sig det salt som behövs genom pellets. :-)

Noa-Nisse
0

#19.jag ger bra foder men har endå saltsten.. jag litar mer på en veterinär än en vilt främmande människa! skalman mår bra av det och det gjorde mina 2 hermeliner som jag hade innan också. jag hade dom i 6 eller 7 år och de hade saltsten hela livet ut :/

Men men, varför ska man då ge saltsten till kor?! för de behöver det iaf! du sa att man inte skulle ge det till något djur alls.. :S

Chippers
0

Roslagstull - som brukar vara med i tv, veterinärerna, specialserade på smådjur, har sagt detta. Även många andra veterinärer. Inget djur alls nej, menade smådjur då… sorry. *S*

Som sagt, gör som ni vill. Säger bara att det är onödigt att riskera något som är så plågsamt för djuren. Det har hänt ju hänt många gånger att smådjur kommer in för urinsten då de fått överskott av salt. Båda i pellets/saltsten. Det räcker med att bara ge pellets/annat kraftfoder. Dock inte alls mycket! Eftersom att de får ursinsten av för mycket pellets med. Marsvin ska iaf ha max 2 tsk pellets dagligen, max då.

Noa-Nisse
0

okej,, jag förstå att vi har olika åsikter och de respekterar jag :)

KajsaM
0

Ja, men det är marsvin det :)

Chippers
0

#23 Vadå? Kaniner ska inte heller ha mycket pellets, helst inget alls om de jämt har saltsten .. antingen eller … annars blir det överskott av salt vilket leder till urinsten, symtomen kan ibland vara svåra att se, och kaninen/erna kan bli lidandes utan att man har en aningen om det, fast det brukar man ha sen när det gått långt, då börjar de kissa blod. Efter några månader dock … :/

Noa-Nisse
0

#24, du bara så du vet så kan man inte ersätta en saltsten med pellets,, det är ju inte bra..

KajsaM
0

#24 En saltsten kan inte ersätta pellets. Pellets äter dom inte bara pga saltet.

Chippers
0

Pellets är inte ens nödvändigt för kaniner, bara "lyx", likaså för marsvin. Så … hö är det absolut viktigaste. Kaniner kan leva på bara hö/vatten, men helst ska de ha grönsaker med. Kraftfoder om man vill. Har jag ens sagt att man ska ersätta saltsten med pellets? Sa bara att jag tycker man borde ge antingen eller så att det inte blir överskott av salt.

Detta är iaf mina erfarenheter . Allt kommer ifrån kunniga männsikor/veterinärer. Vill inte låta otrevlig, hoppas ni inte tar det så….. *S*

KajsaM
0

#27 "Kaniner ska inte heller ha mycket pellets, helst inget alls om de jämt har saltsten .. antingen eller … annars blir det överskott " Där står det :) Visst kan kaniner klara sig på vatten,hö och grönsaker. Men pellets är bra att ge.

Chippers
0

Jo, men jag menade att jag tycker att man ska ge antingen eller, för det är absolut inte bra att ge överskott av salt.

Bra att ge? Njae .. extra lyx bara. ;P Mina marsvin får inget kraftfoder alls. Eftersom att jag är säker på att de får rätt mängd c-vitamin dagligen genom grönsaker. De kan inte tillverka eget c-vitamin, men det kan kaniner. De klarar sig finfint genom massa hö/vatten + grönsaker. Fast utekaniner kanske ska ha kraftfoder, det har jag inte direkt någon erfarenhet av. ;P

KajsaM
0

Okej, min kanin bor inne, och han får pellets. Joo det är bra att  ge.

Chippers
0

Okej. Jag tycker inte det. :-)

KajsaM
0

Okej :)

Clariiz
0

mina har inget av de nu. Dom slänger i väg hela tiden. Den senaste försvan efter ett tag. Ligger väll nån stans i halmen kaske ;). Ska köpa en tiills dom får bebisar

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com