Blött gräs - farligt?
Läste tidigare att det är farligt för kaniner att äta blött gräs, då de kan få trumsjuka av det. Stämmer det? Hur gör man i så fall på hösten när gräset alltid är blött, får kaninen inte komma ut alls då? :s

Om den äter det dirket från marken är det inte farligt, men om man plockar det så kan det jäsa elr ngt om den inte äter det med en gång och det är ju inte bra.

#1 det visste jag inte, är det så?
0# Ibland är gräset torrt på gräset
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

#1 Iaf vad jag har hört, och jag låter mina kaniner äta blött gräs från marken, assa att dom gnager av det själva. Och de är inte sjuka. :)

Man ska inte ge blött hö men gräs kan de ju äta om de regnat eller så :) Men de kan ju bli förskylda så man bör ändå vara försiktig och jag har inte ute mina kaniner om det är blött.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#1, Åh, så de kan vara ute och beta? :) Vad bra!
#2, Gräset tort på gräset?
#4, Självklart har man inte ute kaninen när det regnar! Jag vet inte hur det är nere (?) hos er, men här uppe är det ofta fuktigt om höstnätterna och det hinner inte riktigt torka upp under dagen utan brukar vara lite fuktigt. :)

#5 ojdå, menade såklart att på hösten kan gräset bli torrt oxå xD
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Som sagt så är det ingen fara om kaninen äter blött gräs direkt från marken.
Men ska man plocka det och lägga i buren bör man inte ge mer än kaninen äter upp på några timmar.
Anledningen är att det väldigt lätt jäser samt möglar och det är såklart inte bra för kaninernas magar.

asså en sak man sak tänka på när man ger eller låter kaninen äta gräs, är att man ska försöka få i dom ungefär dubbelt så mycket hö än gräs som dom har ätit.
om det är någon som fattar? haha
det är bara för att gräs är väldigt blött och starkt för tam kaniner så dom kan dö om dom bara äter gräs .
:)
Om kaninerna skulle bli sjuka av att äta blött gräs så skulle alla mina kaniner vara sjuka men det är de inte.
Men jag ger inte så mycket utan jag ger bara lite i taget, slänger inte in halva gräsmattan utan endast en liten hög.
Kastanjegårdens Kaniner