Skärp er!
Nu tycker jag att kaninvärden ska skärpa sig!
Vad spelar det för roll hur ens kanin ser ut? och varför vill alla ha kullar? kan ingen införa kullföbud på 1 år -.-
Det skulle bli så mycket mindre kaniner då? varför kan man inte lämna kaninförsäljningen åt djuraffärerna så slipper alla andra göra massa fel, och sluta klaga på att kaninen har fel teckning eller liknade, vad spelardet för roll?
"Lämna kaninförsäljningen till djuraffärerna. så slipper alla andra göra massa fel"
Det var nog det dummaste jag hört idag.
Håller fullständigt med #1. Här hör man på en gång att någon utan efarenhet av genetik och Avel har uttalat sig ..
Kaninavel är ett intresse, en hobby, och visst kan jag hålla med om att många uppfödare kanske inte värderar kaninlivet så som man borde värdera ett livs levande liv, men det där var överdrivet ..
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#1 Är nog beredd att hålla med där. 
"Nu tycker jag att kaninvärden ska skärpa sig!
Vad spelar det för roll hur ens kanin ser ut? och varför vill alla ha kullar? kan ingen införa kullföbud på 1 år -.-"
Det handlar om väldigt mycket. Det kan spela väldigt stor roll beroende på vad syftet med ägandet är . Är kaninen avsedd för utställning så är det självklart inte lämpligt om man skaffar en winer. Eller om man förälskat sig i en speciell kaninfärg så gissar jag att man vill ha kaniner av den färgen, om man har flera kaniner. =)
"Det skulle bli så mycket mindre kaniner då?"
Att införa ett förbud är fullt omöjligt och irealistiskt. Sedan kanske man skulle kunna tänka sig att folk som skaffar en kanin för att "bara ta en kull på skoj" skulle kunna fundera igenom det en extra gång. men det är en helt annan sak…
"varför kan man inte lämna kaninförsäljningen åt djuraffärerna så slipper alla andra göra massa fel, och sluta klaga på att kaninen har fel teckning eller liknade, vad spelar det för roll?"
Att lämna kaninförsäljning åt djuraffärerna skulle resultera i 100% gatukorsningar som var totalt outställbara. SKAF skulle troligtvis få lägga ner verksamheten då rasbeskrivningar och märkningar samt utställningar mm. ju inte skulle vara möjligt/nödvändigt. Vad då så slipper andra göra en massa fel? Förstår ärligt talat inte vad du menar med det…
Teckningar spelar roll beroende på vad man ska ha kaninen till som sagt, utställning till exempel.
"åt djuraffärerna så slipper alla andra göra massa fel, och sluta klaga på att kaninen har fel teckning eller liknade,"
När jag läser detta får jag en känsla av att du syftar på något speciellt med din text? Någon speciell händelse… Kanske det i så fall ska tas privat med bara de berörda? =)

(Varifrån tror du kaninerna i djuraffärerna kommer ifrån?)
Och jo, jag vet vad du menar - jag tycker oxå att det är minst sagt konstigt att sälja en kanin med "fel färg" elr dyl. , men dethär verkar vara ett känsligt ämne så kanske vi lämnar det….? :-)
Håller med #1-#2
Att lämna säljandet till djuraffären är det sämsta man kan göra.
Anledningen är att många djuraffärskaniner kommer från sk grossister.
Dessa grossister bryr sig ofta inte alls om kaninerna är fria från defekter, att de lämnar sin mor vid rätt ålder och så vidare.
Tyvärr bryr sig inte många djuraffärer om detta heller, utan tar in ungar som är på tok för unga för att lämna sin mor.
Vilket resulterar i att ungarna löper mycket större risk att dö, då immunförsvaret inte är fullständigt (de åker snålskjuts på mammans immunförsvar medans de diar) och de är väldigt känsliga för stress.
Temperamentet är inte heller alltid det bästa..
Och då funderar jag - varför vilka stödja sådant?
Varför inte skippa att köpa från djuraffärer helt och hållet.
Stöd istället de seriösa uppfödarna, som faktiskt bryr sig om hälsa och temperament på djuren.
Men säljer man för utställning finns det ju vissa kriterier för att en kanin ska få ställas ut, och då kan man ju inte para en som är feltecknad? Jag är varken för eller emot det där med att föräldrarna måste se "rätt ut", men jag kan förstå de som tänker så.
Och ang. all överskott av djur, så kommer det alltid finnas något djur någonstans som blir illa behandlad. Men de flesta kaniner som kommer till världen blir faktiskt bra behandlade och hamnar i kärleksfulla hem.
/Isa
Jag skulle aldrig köpa en kanin från en djuraffär, man vet ju inget om dens föräldrar eller uppväxt! Däremot skulle jag gärna köpa från en uppfödare, då kan man ju se med egna ögon om föräldrarna har nå fel o.s.v.
Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!
Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~
tycker det är de seriösa uppfödarna som ska föda upp kaniner och sälja :) de vet oftast mycket mer och bryr sin om kaninerna.
jag har köpt 2 kaniner förut när jag var liten från djuraffärer , men tänker inte gör det igen ! jag visste inte så mycket då och trodde man bara kunde köpa kaniner därifrån.

Håller helt och hållet med vad Ninni(#6) har skrivit.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
Även jag håller med Ninni fullständigt.
Måste hålla med både #1 och #6.
Håller med #1 och #6…
medarbetare på allergier.ifokus .
Säger bara herregud om #0…
#14 ja, jag håller med. Var precis det jag tänkt när jag läste.

Förstår inte riktigt, "vad spelar det för roll hur ens kanin ser ut" Nej det spalar kanske ingen roll, men vem har sagt att det skulle spela roll då. Feltecknade kaniner kommer alltid att finnas, men det är ju inget som man behöver bry sig om om man inte ska ställa ut.
Lämna kani nförsäljningen åt djuraffärerna, varför då om jag får fråga. Ska man uppmuntra att sälja kaniner som oftast är alldeles för unga, som kanske har fraktats jättelång, som kommer från uppfödare som inte alls bryr sig om sina djur, oftast ungar som inte alls är tama och hanterade, ungar som man inter vet ett dugg om vilka föräldrarna är och hur dom är i temperamentet.
FÖrstår inte vad du syftar på "sluta klaga på att kaninen har fel teckning" Har inte sett nått sånt klagande. Jag föder själv bara upp kelkaniner, som får se ut hur dom vill i färg och teckning, däremot försöker jag ju få fram rastypiska, lugna, sociala och tillgivna kaniner.
Tycker egentligen inte alls att kaniner ska säljas på djuraffärer.
Du tänker inte att vissa använder sina kaniner inom utställning såsom vissa använder inom hoppning, lika att dom som vill avla för rädd färg till utställning avlas hopp kaniner fram av bra gener. Var aboslut de dummaste jag hört, att låta djuaffärer sköta det skulle sluta i kaos, vilken kanin tror du har det bäst, den som sitter i en bur utan skydd med folk som går runt hela tiden eller den kanin som bor i en stor bur där den får vara ute och bli ompysslad till en trevlig liten varelse. Sedan är de ingen som klagat på teckning, möjligen om du ska köpa en utställnings kanin och teckningen inte passar men då säljs ju endå den kanin till kel, ingen kanin som behandlas orättvist!
Jag ställer ut mina kaniner, men avlar också kelkaniner och alla ungar som föds behandlas lika, säg aldrig åt mig att jag behandlar olika pga teckning, vissa ungar får sämre teckning men dom säljs fortfarande, kanske då till nått barn som blir super glad över en kompis.
Skulle vilja säga så mycke mer men finns en risk att det inte blir trevligt!!!
#0 Förmodligen har du kanske inte riktigt all fakta, men nu har många hr på kif kanske lärt sig något om grossister osv. :)

Jag tror TS är ett troll.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#19 Jag anar faktiskt också det .. onödigt isåfall att ta upp "samma" debatt igen som redan varit uppe tidigare.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Det här var den dummaste tråden någonsin.
Jag tänker inte ens uttrycka mig.
Som ni ovanför tror ja på troll
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Man behöver ju inte vara Einstein för att lista ut att det är ett troll.
#20 Ninni eller någon Medarbetare kan lätt låsa tråden. Sen tycker jag att folk borde ha listat ut för ett tag sen att det är ett troll 
#23 Varför är det så självklart att det är ett troll?
Kastanjegårdens Kaniner

Vill man hitta några som inte kan är djuraffärer ett säkert kort. Visst är det fruktansvärt dumt Att ta en kull utan att vara medveten om kostnader, tid, ansvar o dyl. Men många vet faktiskt vad det innebär. Och vad gäller detta med "skönhetsfel" och felteckningar tycker jag absolut det är okej att avla på rastypiska, fint tecknade kaniner sålänge de även har en stabilt psyke. Man avlar inte på en fin, instabil kanin åtminstone borde man absolut inte det. Kaninerna behandlas juh inte som dockor för att de är fina som utställningskaniner och de som inte passar för utställning behandlas inte sämre för det. Skillnaden är att de oftast hamnar hos folk som inte bryr sig särskillt mycket om utställningar.
Mvh Ellenfyrkant

Håller med 6# & även 24# varför är det självklart att det är ett troll?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Öö vad är ett troll(A)
jo ja vet ja e blond^^
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#24 och 26 Startar upp en helt random diskussion, och sen inte skriver något i diskussionen. Då tycker jag att det säger mycket att man är ett troll.
tycker men ska vända på det här och bara låta uppfödare sälja kaniner, för djuraffärer värkar ju inte ha så stor koll på kaniner. Köpte min första kanin på djuraffär och har avlat på henne och hennes linje som i efterhand visats sig bära på ögon fel. Min blev 7år gammal och fick gråstarr på båda ögonen och en unge efter hennes dotter fick det också fast i tidig ålder.
Förut var jag inne i djuraffär och köpte en till bara för jag tyckte den var så söt. och då sa dom åt mig att jag måste ha minst två tror dom blandar ihop kanin och marsvin ganska ofta. Tur nog skrattade jag bara åt det hon sa och sa att jag hade fler hemma men att hon skulle bo i egen bur då jag anser att kaniner inte är flock djur vilket dom inte är.

29# Finns många som tycker det ämnet är seriöst och de kanske inte haft tid att vara inne här.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#31 Tycker fortfarande konstigt att starta upp en diskussion, utan det inte har varit på tapeten innan.
Rozza-
Du motsäger dig själv lite ju. Du säger att djuraffärer inte ska sälja djur eftersom de inte visste att kaninerna hade gråstarr. Men djuraffären kanske avlade på föräldradjur som bar på anlag, men att djuraffären inte visste det (Eller så hade de köpt från grossist)
Du säger att man ska köpa från uppfödare för att de har koll, men du hade ju lika lite koll på att kaninerna bar på anlag för en sjukdom innan du började avla på dom :)
#33 sant men hela sanningen var att jag inte var med när kaninen köptes det var min föräldrar som köpte en och det var bra länge sen 1999 om jag inte mins fel. Och tog en kul och ansåg att hon var frisk då och visste inget om Avel då mer en det man läst i böcker. Sen blev hon äldre och fick problem med ögonen sen visar det sig vidare på ungar i från hennes stam nu vet jag att ingen avlar på denna linje och det känns ju bra.
Men tanken över mitt inlägg var att jag vill inte att djuraffärer säljer kaniner knappt andra djur häller.
#29 Igår när du skrev det så hade det gått lite mer än ett dygn, alla har kanske inte tillgång till datorn 24/7 så personen kanske svarar idag, vem vet.
Kastanjegårdens Kaniner
Håller fullständigt med 1#
Lätt det dummaste jag hört idag "/
Blir så irriterad på troll. *suck*
Tänker inte heller uttrycka mig, men gud vad irriterad jag blir, alltså!
Håller med de flesta ovanstående.
asså jag vet inte men den som skapat det här kanske inte vågar skriva här eftersom de flest inte håller me henne/honom :)
Måste bara fråga, "Nu tycker jag att kaninvärden ska skärpa sig!" - vad tusan har kaninvärden med saken och göra?
/Isa
jag håller med om att många tar kullar nu och att man borde tänka sig för innan så att vi slipper ännu mer överflöd
förlåt att jag inte svarat innan!
Jo uppfödare är oansvariga, harhaft 6 kaniner i mitt liv, 4 av dom kom från uppfödare, och alla från uppfödare fick bettfel, inte dom jag köpt från djuraffären,
och djuraffärerna är trevligare en alla uppfödare jag mött.
#41 Du kan ju knappast dra alla uppfödare över samma kam. Jag föder upp kaniner och är knappast oansvarig!
#41: Fast det är väldigt synd att du drar Sveriges alla uppfödare över samma kam, för att du haft dålig erfarenhet med någon/några få uppfödare.
I princip alla härinne har nog motsatt erfarenhet av dig.
Jag själv kommer aldrig någonsin mer köpa ett djur i djuraffär.
Av den enkla anledningen att jag inte anser det är en verksamhet värd att stödja, med tanke på hur dålig koll majoriteten av djuraffärer faktiskt har..
Min erfarenhet är totalt tvärtom din.
Jag har haft x antal kaniner sen jag fick min första.
De som varit dåliga i temperament och hälsa har kommit ifrån privatperson eller ursprungligen från djuraffär.
Samtliga med bra temperament är alla ifrån olika uppfödare.
Tråkigt att när folka inte har samma åsikt så anses den andra som ett troll…
#41 Ang djuraffärerna är trevliga är för att de vill bli tjäna pengar skulle jag tro.
Vad var det för uppfödare? Finns ju såna som bara föder upp kaniner för att de tycker det är roligt och sedan försöker de sälja iväg alla, dvs de tar ungar efter de kaniner som finns tillgängliga. Det kan vara helt okända korsningar med både det ena och det andra bakom sig och de har ingen aning vad som döljer sig bakåt i stammen, bettfel och andra sjukdomar kan förekomma.
Kastanjegårdens Kaniner
Det #0 skriver är nog det dummaste jag har hört idag!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#41 Jag skulle säga att det är oansvarigt att kasta så här dumma kommentarer runt sig, på folk som man inte känner. Tycker du ska besöka fler uppfödare. Dra inte alla Sveriges uppfödare över en kant, det är inte schyst… 
det är inte uppfödarna som bestämmer vilka färger som är godkända! om man vill ställa ut sina kaniner så måste de ju ha en rätt teckning och sen gör djuraffärerna mycket fler fel som många redan påpeckat, det finns många bra uppfödare och jag förstår inte vad du menar att de gör fel.
Precis, då får du ju klaga på de som skriver reglerna för utställning, för resp. ras. Sedan brukar ju de allra flesta kaninuppfödare föda upp för att de älskar kaniner, inte för att behandla dem illa! Djuraffärer (absolut finns det undantag, men de flesta) däremot bryr sig inte så mycket om djurets hälsa, bara det blir sålt.
/Isa

Jag håller med 1 och #39,!
#41 Men varför skulle hela sveriges uppfödare göra det bara för att 4 av de uppfödare du träffat inte kan ta ansvar?
Uppfödare brukar ha mer koll än djuraffärerna så du får nog tänka om lite där
.
Klart att du får diskutera detta men kanin iFokus är ju till för kaninintresserade människor ska kunna diskutera och lära sig mer om kaniner, men nu känns det som om du inte tycker om kaniner och inte vill att uppfödare ska få hålla på med det som de gör 
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#41 om kaninerna du köpte hade bettfel så är det väl både ditt och uppfödarens skyldighet att ta reda på det innan köp

#41 Det har stor betydelse från vilken uppfödfare du köpte. Så kan du ju också utgå ifrån att djuraffärer inte har råd att lägga väldigt mycket pengar på djuren de sedan ska sälja så de kollar ordentligt så att inga fel finns. Det gjorde uppenbarligen inte du.
Mvh Ellenfyrkant