Han äter inte hö
Jag fick hem en 4 månader gammal fransk vädur förra helgen. Han är jättego och busig. Men jag tycker han äter väldigt dåligt med hö. Han tar nåt strå då och då, men det är inte alls några mängder. Han har fri tillgång till pellets och dom kastar han sig över.
Var till veterinären med honom igår och kollade tänderna på honom, för han har varit väldigt blöt under hakan vid flera tillfällen så tänkte att det kanske var nåt knas med tänderna. Men dom såg jättefina ut enligt veterinären.
Men han måste ju äta hö. Hur får jag honom att göra det? Ska jag ge honom mindre pellets? Uppfödaren sa att han skulle ha fri tillgång så länge han växer.
tips? någon?

Ge inte fri tillgång pellets, det är inte bra för de som äter mycket och struntar i hö:et.
Minska ganska mycket men ta inte bort helt eftersom han fortfarande är ganska ung.
Ge typ ½ dl på morgonen & ½ dl på kvällen.
Om kaninen inte äter hö:et ska man ta bort pelletsen helt men eftersom din är fortfarande ung rekommenderar jag att fortfarande ge honom men mycket mindre och när han blir hungrig så kommer han äta hö:et eftersom han inte har något annat att äta.
Lycka till.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Han kanske väljer pelletsen för att de är godare och sen finns det inte plats i magen mer :-)
Jag hade dock en kanin som vägrade äta hö, testade olika sorters hö men nej. Om man lät bli att ge honom pellets och grönsaker för att "tvinga" honom att äta så åt han ingenting istället. Han levde tills han blev 7 år så han höll sig ju frisk och så MEN, han hade väldigt mycket problem med tänderna och vi åkte till veterinären och slipade dom många gånger. Så hoppas du får någon pli på din kanin :-)
#1 - 1 dl pellets/dag känns lite mycket för en 4 måns kanin :P Jag ger mina två kaniner 1 dl varannan dag :P Pellets är verkligen inte nödvändigt egentligen :P
Vad gör du för pellets och hö?

3 # (går inte att ta bort fet text )
Jag tycker man bör ge ½- 1 dl till en som fortfarande är unge. Många ger fri tillgång till 6 månader.
Så 1 dl är inte alls mycket om man från början fått fri tillgång.
+ att detta är en fransk vädur och franska vädurar brukar väl få runt 1 dl.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
# 1 gav bra tips?. Man brukar ha fri tillgång på pellets till ungdjur men äter han inte hö hade jag börjat ge en mindre mängd. Kan tänka mig att 1 dl per dag är lagom för en fransk vädur, men kanske någon frasseägare kan ge mer exakt rekommendation, har aldrig haft någon stor kaninras.
Är han lite skeptisk till höet kan du blanda in godsaker i det. Nu på sommaren är det inget svårt, plocka lite maskrosblad, groblad, rölleka till exempel. Då blir han säkert sugen på att testa höet.
4# - Missade att det var en fransk vädur :P Hehe :) Då är det en annan sak ;)

Jag ger mina kaninen knappt 1dl per dag med pellets och fri tillgång till hö, jag rekomenderar att du provar att dra ner på pellets mängden..