Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1089 ggr
[Nalle-]
0

När kan man senast kastrera?

Har läst massor om när kaninen tidigast kan kastreras. Men hur gammal kan en kanin vara som högst vid kastrering, utan att det ska tillkomma för stora risker?
Undrar bara av nyfikenhet.

Zvintos
0

Personligen går min gräns när kaninen är runt 5-6 år gammal.
Sen beror det mycket på hur pass pigg kaninen är.
Men jag skulle inte torda om kaninen närmar sig 6 år.

[Nalle-]
0

#1, Aha! :) Såpass sent ändå.

Finns det större risk för att kaninen inte klarar kastrationen när den börjar närma sig 1-2 år? Tänkte eftersom så många väljer att kastrera vid så låg ålder.

Zvintos
0

#2: Nejdå, det går alldeles utmärkt att kastrera vid 1-2.
Samtliga jag kastrerat har varit i ungefär den åldern.
Anledningen till att många väljer att kastrera vid låg ålder är för att de inte ska hunna bli "könsmogna" till beteendet och bli haniga.

[Nalle-]
0

#3, Jaha! Jag trodde att det hade att göra med att det var säkrare för kaninen. :) Men då förstår jag. Tack för svaren!

lillaisa
0

#2 Jag kastrerade min kanin vid lite över 2 års ålder, inte för att han var jobbig utan för att kunna ha honom ihop med en kaninflicka. Hursomhelst, hans revirmarkerande och det sitter fortfarande kvar, och har inte blivit bättre. Tur att han var himla go redan innan kastreringen då:)

/Isa

[muff]
0

Lite OT då, snor din tråd litegranna ;)

men när kan man kastrera hanar som tidigast ?

Valkyrie
0

6# Finns massa trådar om det, men vid 6-8 månader är tidigast men bara kulorna åkt ner.

Som Ninni sa så kan man egentligen kastrera över 1 år men då kommer hanen kanske ha kvar sitt revir tänkande och hans temperament då han är van vid det.
Sedan är det ju viktigt att kaninen är i bra form.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

dirdib
0

Peppar är över 4 år och jag vågar inte kastera han…

Billikanin
0

Förlåt om jag snor tråden lite, men vad tror ni om att kastrera en hane som fyller tre i år? Jag ska förmodligen kastrera Billi nämligen, han är så himla revirmarkerande och jobbig att ha där andra kaniner har vistats, dessutom kan han inte koncentrera sig på att hoppa utan bara nosar efter andra kaniner hela tiden. Han är i god kondition, jag har honom ute i Hage eller sele nästan varje dag och vi hopptränar någon gång varannan vecka. Tror ni det är en stor risk att kastrera honom? En risk är det ju alltid, man vad tror ni?

Zvintos
0

#9: Jag skulle testat.
Dock är det inte säkert att hans hanbeteenden slutar, om det hunnit bli ett invant beteende.
Men det är ju värt att testa.