kastrera?
När är det tidigaste man får kastrera/sterilisera en kanin? är det vid 8 veckor? eller är jag helt ute och snurra :P
Medarbetare på Hundar.ifokus

8 veckor är det inte. Har för mig det är när dom är runt 5-7 månader. ;)
Det är ganska vanligt att man gör det när de är 6 månader gamla. Vid 8-9 veckors ålder kan ungarna lämna mamman :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Rekommenderar 8 veckor =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#3 8 veckor? då är den väl på tok för liten för att kastreras. menar du inte 8 månader?
Har för mig att det var 6 månader så att kamninen hinner bli färdigvuxen..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

4# Ojsan, menar självklart 8 månader ^^
Rest in peace Valkyrie!
Hihi
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
hehe okej. jo jag vet att ungarna lämnar mamman när de är 8 veckor. eller ja inte ALLA men ja om man generaliserar :P
tänkte mer på det om man ska behålla alla ungarna i en kull och det är av olika kön. då får man helt enkelt hålla de isär efter 8/9 veckor till de kommit i "kastreringsåldern". kastrera dem och sen då vänta ett tag och SEN släpa ihop dem igen. om de nu funkar tsm då :P

Man ska inte ha hanar tillsammans, samma sak med honor tycker jag.
Rest in peace Valkyrie!
okej. men det är ju smaksak. jag tycker tvärtom. om det fungerar, varför inte? om det inte fungerar så får man ju lösa det på annat sätt då…

smaksak?
Hanar brukar döda varandra och bråken händer plötsligt.
Honor kan fungera men när de sedan kommer in i tonåren brukar allting förändrats.
Rest in peace Valkyrie!
När jag var mindre hade vi två okastrerade hanar från samma kull tillsammans. De bodde ihop hela livet ut. Den ena kaninen blev 7 år respektive 9 år. Har även haft två honor tillsamman innan dess också osteriliserade. dock rymde den ena när den var 2½ år men inget bråk alls innan dess.
så ja jag ser det som en smaksak. förstår inte hur du kan generalisera kaniner så?

12# Ja men då hade du väldigt tur.
Fråga mer folk här på iFokus så får du se vad de rekommenderar ;)
**"förstår inte hur du kan genarilisera kaniner så?"
**Vad menar du med det? Jag säger ju bara som det är, Om du vill testa hanar så får du väl göra det men var beredd på att ha burar till varje unge om de inte skulle passa.
Tänk också på att bråken oftast händer plötsligt och kanske inte när du står och kollar.
Rest in peace Valkyrie!

Jag vill inte börja med något bråk eller så.
Men det är en helt annan sak om hanarna kommer från samma kull och har känt varandra sen bebisar än om man sätter ihop två hanar från olika kullar som måste börja lära känna varandra från 0. Honor brukar funka bra ihop i vilket fall som helst för dom är inte lika revirsbenägna som hanarna är. Men visst man kan ju allt prova med att kastrera hanarna vänta till dom återhämtat sig och sen se vad som händer. Men håller nog med Valkyrie, rekomenderar inte det!

14# Jo visst är det svårare med hanar som inte är syskon.
Anledningen till att jag just nu kanske låter lite negativ är just för att jag vet så många som det gått bra med hanarna och sedan hittat de ihjälslagna nästa dag även fast allt visats sig bra.
Tycker man inte ska riskera det för sina kaniner om man tänker på de väl.
Rest in peace Valkyrie!

#15 Det är precis så jag menar. Känner en som gjorde så med sina hanar för hon hade en bur för lite. En timme senare hittade honom dom sönderrivna och sönderbitna. Svårt skadade. Sa även till henne att inte göra det, men hon sa bara att det bara skulle vara för halva dagen. men men, man kan inget annat än varna.
redigerat ------ (av mig själv)
då jag inte frågar för mig själv utan för en kompis. eftersom jag har en hane så är det svårt för mig att få ungar ( men det kunde ju inte ni veta :P) men iallafall. Hennes kanin blev parad när hon var på semester och hade lämnat bort den för passning. nu har det kommit två små kaninungar till världen och hon ska behåll båda. en hona och en hane. de är 5 snart 6 veckor. istället för 3 burar tänkte hon ha dem tillsammans i en större bur istället och då får hon ju kastrera hanen. så därför jag undrade.

Trodde du hade ungar och skulle behålla alla och sedan ha ihop alla? ^^
Rest in peace Valkyrie!
#18. nej det är somsagt min kompis. hade jag varit henne hade jag försökt sälja ungarna eller iallafall en av dem. de är dock rätt stora. mamman - belgisk jätte
pappan - belgisk hare och tysk jättescheck

19# läste lite slarvigt ^^
Ja det är ju bra om man säljer några, blir jobbigt att behålla alla.
Rest in peace Valkyrie!
#20 ja och speciellt i den storleken också!

21# Ja det blir många burar om det inte skulle fungera :(
Rest in peace Valkyrie!
Bara dom har blivit könsmogna så ska det gå bra att kastrera :) När det händer är ju lite olika..

23# Bara för att de är könsmogna betyder inte det att kulorna åkt ner.
Rest in peace Valkyrie!
#24 Inte för alla kanske nej, men för de flesta brukar det väl vara i samband med könsmognad som kulorna kommer ner i pungen? Eller har jag helt fel? Självklart finns det undantag för allt…
Kollade upp det på Roslagstulls sida och dom säger såhär:
"Kastration av båda könen kan ske så snart tecken på könsmognad uppvisas, oftast vid 4-5 mån ålder."
(länk till rosalgstulls sida med kaninråd http://www.djurklinikenroslagstull.se/page111.htm)

25# Ja, när jag kastrerade Kasper vid ca 8 månader hade de inte åkt ner ;)
Rest in peace Valkyrie!

rekommenderar 8 mån. :)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#26 oj det var sent :)
2 månader och 26 dagar var Jocke när han kastrerades.
♥

#27 nej det är lite sent, jag tycker 6 månader :)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
6 månader tror jag veterinärerna rekomenderar som tidigast..men vet ej helt säkert
Lite OT, men vet någon ett bra ställe där dom kastrerar i norrbotten helst sävast ?