Hus till kanin..
Vad för trä slag är bäst att ha om man ska bygga ett hus till sin kanin?
Hur har ni byggt huset? eller köper ni färdiga?
För att måla det är väll inte bra ifall kanin skulle bita på huset..å kanske få i sig giftig färg.. Jag ska ha det i en inomhus bur.
Tack på förhand :) Häls. Sara
Till en av mina kaniner (dvärgvädurskorsning) köpte jag ett färdigt hus. Kostade 210kr… Var akut och hade inte möjlighet att bygga eget hus.
Men kommer bygga resten av husen i framtiden själv..

Min Per är snäll och bygger kaninhus stup i kvarten =) Han gör så här va: Bygger små "minibord" liksom. Våre kaniner föredrar såna mest…
Och snabbt går det att bygga! Kanon!

Jag har båda köpt och gjort och fått :P

Jag har snickrat i med brädor själv. Målar ej. Sätter gångjärn på takluckan som är platt, så då kan kaninen sitta där uppe sen. =) Har även botten i. Det är inte svårt att göra själv, men man måste ju ha såg, hammare, brädor o spik.. =)
Jag byggde ett hus en gång, men var lite för snabb och slarvig så det vart liiite liitet, men han fick plats, men det var knappt. haha.
Jag byggde det av vanliga brädor. Det var jättelätt. Fyra väggar och ett tak och sen är det bara att såga till en dörr på framsidan :)
Jag tycker inte man ska måla huset eftersom kaniner gillar att gnaga på husen. Det är inte bra för dom att få i sig färg
min kanin, peppar, har som hobby att välta huset så hans
hus så han har ett upp och ner vänt hus full med hö i… det tycker han är mysigt..

Det är bäst att köpa laywood skiver och bygga med och sedan måla för köper man tryckinpregnerat trä så är det ännu giftigare!! En kanin äter sällan srät utan bara gnager för sysselsättning så släng in några grenar i buren så borde dom inte gnaga så mycket på buset eller buren!!

Jag har byggt av furubrädor, dom är ej inpregnerade. och behöver inte målas heller.. alla färger är ju inte hälsosamma iaf..
Man behöver inte måla huset. inte så nyttigt. träfärgat är väl vackert?

Ja visst är det fint med träfärgat! Det håller jag med Lotta_A om! =) Och då slipper man oroa sig för att det är inte är nyttigt för kaninerna oxå! =)

Jag köper färdiga äppellådor… dom heter så, dem är ganska stora och det får lätt platts 2 niner… man kan köpa dem på blommaffärer!
#11: Jättebra idé! Dom är ju säkerligen billigare än husen i djuraffärerna också
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Åh synd att jag han slå in hampus nya hus som jag har gjort. Men kort kommer senare :D
nu vart man ju inspirerad att bygga hus också:P haha jag har en vanlig kartong som hus men hon går aldrig in i den?haha hon sitter bara på taket o spejar:P

#15 hehe, så nu blir det hus bygge hos dig med :P Hon kanske tycker att hon har sån fin utsikt :D Roligare en att sitta i ett hus :P

#17: Har DU gjort det? Det är jättefint! Trode du köpt det i djuraffär eller nåt :) Vad duktig du är
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#18 Hehe japp jag har gjort det :D Det finns till och med gånggärn :P Tackar :P

#17 Jätte fint hus du har byggt :D

#20 Tack sara =)
#11 Vad menas med äppellådor?
Jag har hus till mina skuttar, men båda husen har blivit för små nu, tyvärr.
Och det är ju så dyrt att köpa, men funderar också på att bygga egna ;D
Jag hade som en vanlig låda, slog ut botten och satte på ett starkare tak. Blev jätte bra. Dom hade det både inne å ute. Det står i deras box just nu, bland alla andra hus då. med rampar upp ;)
Kaninerna sitter oftast hellre på en i ett hus..
Jätte fint kajsa! ;)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tack Clara ;)
Här är en bild på Althalus hus.
Meningen var att jag skulle bygga det tillsammans med min Opa (morfar) men han tyckte att jag tog för lång tid på mig innan jag fick tid att komma upp till dem, så han byggde ihop det själv. Gjort av teak och taket går att ta bort, Althalus är supernöjd med det (liksom jag) och älskar att ligga där inne och sova.
Ska väl tillägga att ytan är behandlad i efterhand men inte med något som är skadligt för kaniner att få i sig. Min nin är då fortfarande fullt frisk efter att ha gnagt friskt på sitt hus. Detsamma gäller giftfria inomhusfärger. Bara att fråga sig fram i färgbutiker om man vill ha lite färg på sitt kaninhus.

#25 Ryms din kanin att sitta på det?
# 27 Ytmässigt gör han det, men inte höjdmässigt då buren är såpass låg i jämförelse med huset. Har beställt en större bur nu med högre takhöjd så då vi får se om han kravlar sig upp.
Men än så länge har han inte visat något intresse av att ta sig dit upp ens en gång när burens taklucka står öppen (vilket den oftast gör dygnet runt), utan föredrar att man tar bort taket på huset så han kan stå med tassarna mot väggarna och titta ut. Favoriten är förståss att ligga under soffan eller hoppa upp i bokhyllan 

#28 Kanske därför att han inte ryms mellan hustaket och burtaket? ;) Bra att ni har beställt en ny :)