Kattsand som bottenmaterial?
Har hunnit testa lite olika typer av bottenmaterial. Har bla valt bort spån då det fastnar så i min kanins päls och jag tycker att det luktar kiss om buren trots rengöring. Det som funkar absolut bäst för mig är att ha några cm klumpbildande (sk dammfri) kattsand i botten. Lite halm ovanpå att böka i samt att ha höet i en höhållare så det håller sig fräscht. Konstigt nog fastnar inte kattsanden i pälsen. Det dammar inte mer än ngt annat och i och med halmen så silas sanden alltid ner under den även om kaninen gräver. Han äter det INTE. Det är busenkelt att rengöra, bara lyfta lite på halmen och plocka bort kissklumpar. Luktar ingenting. Kaninbajset tar man med kattspade så att sanden rinner emellan men bajset blir kvar i spaden så att säga.
Men ingen annan tycks ha kattsand i hela buren så nu blir jag fundersam om det är skadligt för kaninen? Kan tillägga att han inte ännu kissar bara på ett ställe, med tiden tänker jag ha kattsanden bara i hörnan han kissar.
Hade kattsand till min första kanin fast hon hade det bara i kattlådan och hö i buren där hon sov. Testade vanligt kattsand men har också testat pappersmassa och träpellets. Tycker mest om träpellets men tycker det är en smak sak. Nu kör jag på bara halm för att dom bor ute och är så många så det spelar inte så stor roll ;)

Jag måste få rekommendera vanligt eldningspellets. Det har jag alltid använt till min kanintoaletter. Finns att köpa på typ cheapy, byggmax, jem&fix m.m =) En säck kostar ca 70kr och håller i många månader :)
#2 funderar på och testa det någon gång :D hur mycket är det i en säck?

#3 litervis vet jag inte, men en vikt på ca 20 kg skulle jag tippa på.
#4 okej får kolla upp det. men 70kr för runt 20kg värkar ju inte allt för farligt. Ger ju 40kr för en liten bal med halm så :D.

Kattsand kan strula till det i magen på kaninen om den får för sig att smaka på det. Eftersom kattsand är konstruerat till att klumpa ihop sig när det tillförs vätska kan det klumpa ihop sig i magen och förstöra rätt rejält. Använd Toa-Lätt istället.
#6: Fast då kan man ju använda icke klumpbildande kattsand. =)

Tisdus: Jag visste väl att det fanns en hake! Jag som trodde mig hittat den ultimata lösningen. Dock har han ännu inte visat tecken på att vilja äta sanden. 
Bland kaninägare i USA & Storbritannien förs en diskussion om kattsand och kaniner. Tydligen har kemikalierna i sanden orsakat sjukdom och dödsfall hos ett stort antal kaniner. Om jag förstått saken rätt så handlar det inte enbart om att den klumpar sig i magen och orsakar förstoppning utan också om att tillsatserna skadar njure/lever. Men det kan ju vara så att kattsand innehåller andra/värre tillsatser i USA.