Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 908 ggr
isafisa
0

Ihopsättning

Hallå :) Jag är ju inte så insatt i kaninens olika beteenden ävon om jag förstår de flesta.

Min hane på 2 år (kastrerad) och min hona på 6 mån (okastrerad) har suttit i burar brevid varandra länge nu och har bott i kompostgaller inhägnader stundtals där de kunnat nosa mycket på varandra (vilket de har gjort också utan aggressivitet).

Idag träffades de lösa för första gången, de har hälsat när de båda varit ute i sele tidigare. Pojken (Lurvas) tog det lugnt och verkade inte alltför brydd om situationen. Flickan, Ellie, däremot tyckte det var jätte intressant och livade upp sig rejält. Hon morra inte alls eller så, MEN hon verkade fast besluten om att para sig med hans huvud… Hon liksom hoppade upp på honom framifrån och juckade.

Nu vill jag veta, hur ska jag tolka detta?? Lurvas brydde sig inte först men sa ju ifrån efter tredje försöket. Eftersom jag aldrig haft två kaniner ihop förut vet jag inte hur de bråkar eller vad man ska se som aggressivt beteende. Är inte lä'tt när alla artiklar jag läser säger att man ska hålla utkik efter aggressivitet när man inte vet hur de är aggressiva mot varandra!

isafisa
0

kan lägga till att jag inte MÅSTE ha ihop dessa så går det inte så bor de intill varandra men utan direktkontakt.

emms
0

Hon vill bara visa att det är hon som ska bestämma. Dom kan få av lite päls och så från varandra när dom gör det men om det blir ett slagsmål så ska man inte ha dom tillsammans.

Man ser skillnad på slagsmål och dominansbeteende. När dom gör upp rangen kan dom jaga varandra lite och så men det är inte att dom går till anfall lixom. :)

Emma

isafisa
0

ok :) då vet jag :D Men då provar jag igen imorgon och låter henne hålla på ;D Men ok, men om de går till anfall, låter de något då eller?

emms
0

#3 Man ser det väl mer på kroppsspråket. Öronen bakåt och dom lixom hoppar frammåt med överkroppen ;)

Men det är nog inte så stor chans att dom gör det. :P

Emma

isafisa
0

Ok då tror jag att jag har koll på det :) Ska prova imorgon igen som sagt.

Men antar att när de satt upp rangen så lär de väl vara lugna med varandra liksom? Hmm funderar på att ha ihop dem varje dag nu (om det funkar bra) i längre stunder under uppsyn och sedan se om de kan bo tillsammans i uteburen till nästa helg eller helgen efter det möjligtvis. Men när jag inte kan kolla till dem får de bo med avskiljning emellan till en början :)

isafisa
0

ok nu har jag provat första gången. Hon var väldigt mycket på honom och han verkade mest tycka att hon var jobbig och drog sig undan. Dock fick hon hålla på ganska mycket utan att han sa till. Men efter några minuter så sa han ifrån och då blev det ett mindre bråk, harig som jag är gick jag emellan. Gjorde jag rätt eller ska man låta dem hålla på? vill ju inte att någon skadar sig :S

isafisa
0

putt*