Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1543 ggr
Rebiz
0

Inavel, pappa + dotter?

Vad kan det bli för konsekvenser av att para en pappa och hans dotter?

Varför jag funderar på det är pga. att pappan har de fina egenskaperna och färgen jag vill att pappan till ungarna ska ha.

Bör jag leta reda på en annan hane med samma färg eller tror/vet ni om det funkar med den inaveln utan att det blir t.ex missbildningar eller dödfödda?

[aammE]
0

Det fungerar, många uppfödare testparar så för att se om det finns defekter i stammen och för att förstärka goda egenskaper hos ett djur. Så om alla ungar i kullen blir friska så kan du vara säker på att det är riktigt bra avelsdjur du har (fast det är ju också slumpen som avgör) och om någon får ex. bettfel eller annan defekt så ska alla syskon till mamman och ungarna + pappan tas ur Avel.

Rebiz
0

#1: Aha, okej=)
Så det finns alltså chans till att ungarna efter dotter + pappa får bettfel "lättare", om det finns (okänt) längre bak i släkten?

[aammE]
0

#2 Ja, recessiva anlag syns ju tydligare. Vilket är bra på sätt och vis, för annars så ligger det ju dolt och kan "ploppa up" längre fram.

Rebiz
0

#3: Okej. Men jag ska nog leta och se om jag kan hitta en hane som uppfyller mina krav först, annars kanske Max får bli pappa igen x)