Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 836 ggr
Rebiz
0

Mamma och dotter

Visst går det att hålla en kaninmamma och en dotter från hennes kull tillsammans i samma bur? Som man kan göra med t.ex två honor från samma kull? Eller kan mamman försöka "göra sig av med den" när den blivit så pass stor?

emms
0

Det brukar oftast gå bra :)

Men det är såklart från individ till individ. :)

Emma

Rebiz
0

#1: Okej, för jag sa nämnligen att det skulle gå bra till min mamma idag, fast sedan blev jag osäker och tänkte att jag skulle dubbelkolla med proffsen på KiF ^^

[Djurlinnea]
0

Jag har haft så med mina kaniner men särade på dom när jag hade parat den ena och så märkte vi att mamman stötte bort ungen när dom skulle äta! Mamman blev överviktig och hade diarré i kanske 2 veckor! Men det går säkert ;) Tänkte du ha mamma och dotter eller? ;)

Rebiz
0

#3: Jaha..

Jo, jag har funderat på det:) Hon går ju bra ihop med ungarna nu, såklart, och alla kan äta samtidigt eftersom jag har satt in en extra matskål. Så det bör väl inte bli något problem vid måltiderna när det bara är Mejja och Dior, hoppas jag :)

[aammE]
0

#2 Tycker att du skall vända dig till kanin-net om du vill ha svar från proffs, de är oftast där de riktigt duktiga kaninuppfödarna "hänger". Flört

Rebiz
0

#5: Jag har inte orkat förstå mig på den sidan än, men kanske att jag tar tag i det så småning om ;)

[aammE]
0

#6 Det är jättelätt att förstå om man bara tar sig tid, bra mycket mer kunskap och bättre stämning än på Kif. Har lärt mig MASSOR där.

[Djurlinnea]
0

#4 Jag hade 2 matskålar och såg till att båda tog varsin matskål men när jag gått hade mamman tagit och ätit ur båda matskålarna ;o Men det kan funka med dina eftersom honan som stötte bort ungen hade haft kanske 4 kullar på 2 år ;o och varit med om mycke ;)

Rebiz
0

#8: Jaha oj, glupsk ;S x)
Det är hennes första kull ! Det borde nog gå bra, annars så lär det ju märkas ^^

[Djurlinnea]
0

#9 Jo,det märks nog efter någon vecka ;) Men jag tror det går bra när det är hennes fösta kull :)