Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 6277 ggr
Cornetto
0

Syskon

Om två syskon parar sig, kan någon unge bli missbildad då?

[BonnieL]
0

Nej, vid endast en generation brukar det inte bli några problem.
Har du gjort en sådan PARNING eller tänker du göra?

Cazzos
0

Jag har träffat på kaniner vars mamma och pappa är inavel och då dör ungarna.

T.ex:

Syster-Bror (parar sig)

Barn1Hona-Kaninhane

Barn1Honas ungar blir inavel och kan få sjukdomar.

Jag vet inte om någon förstår min förklaring men det har jag träffat på flera gånger i min skola, vi har ett djurhus där med några kaniner som brukar få ungar ibland..

[Emmla]
0

nää jag fattade inte.. vem är barn 1?

Emelie
0

Som Bonnie säger så brukar inget hända inom 1 eller 2 generationer, men inavlar man länge än så så kan t.ex. immunförsvaret försämras osv. Många uppfödare linjeavlar (inavlar) medvetet sina kaniner, för att se om de bär på defekter eller om de t.ex. vill förstärka vissa önskvärda anlag.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Cornetto
0

#1 Jag undrade bara eftersom min mamma (som inte har efarenhet av kaniner^^) säger att det blir missbildningar och därför kastrerade vi våran hane (början av höstas).

skulle gärna vilja ha kaninungar men jag får inte för att det tar ju tid att sälja m.m

Cazzos
0

#3 Barn1Hona är det första barnet som syskonen får tillsammans, och då är den inavel.

Så den kaninens ungar kommer kanske att få sjukdomar osv.

Cornetto
0

#6 så man ska alltså helst inte para syskonen?

Linnet
0

#7 Nja det gör man väl kanske inte, om det inte är av nån särskild anledning, ex. att man vill ha fram vissa egenskaper, men det är ingen fara att inavla en gång, det brukar bli friska ungar.

Cornetto
0

#8 okej

Rebiz
0

- Jag gör en egen tråd -

jahadu
0

jag har två halvsyskon som har parat sig (samma mamma) och det gick bra med nästa generation kom det upp en defekt som visat sig längre bak på mammans sida då, men det har ju med att göra att generna förstärks om man inavlar, det är inte inaveln i sig.