Lunginflammation
Hej min kanin Rosie har varit snorig i 2 veckor och började för en vecka sen nysa det enda jag gjorde åt detta var att inte låta henne gå ute i hagen men igår fick jag veta att kaniner inte kan andas genom munnen så då bestämde jag mig för att det var bäst att ringa en vetrinär, men det var stängt igår så vi ringde idag och bads omedelbart att komma dit då vi berättade att hon inte ätit den natten. Det visade sig att hon har lunginflammation och ska äta penicilin i 7 dagar och vi fick även veta att hennes käktänder var sneda och det var anledningen till varför hon inte äter som hon ska så på tisdag ska vi lämna henne där för operation!!!
Kan man ge antibiotika och närings drink(i spruta sa vetrinären) när kaninen ligger på rygg? eller måste man göra det när kaninen står eller sitter på rumpan?
Har något utav detta hänt er? Berätta gjärna om tips? för att förebygga.
Mvh Emma Tange
Det går bra så länge som du ger kaninen lite i taget så hon har chans att slicka i sig det och svälja. Ha in sprutan i mungipan när du gör det.
Jag vet inte, för jag tror inte att kanine skulle få dropp som jag fick. Men hoppas hon kryar på sig.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
tack så mycket!
Ja jag ger i mun gipan och har märkt att man måste göra det långsamt men vad bra att man kan göra det upp och ned för då blir hon ju lugnare och det går då lättare tack igen 
Jag kollade henne precis och hon har ätit äpple själv och ska snart ge henne mat och antibiotika.
HAr ni nånsin gett era kaniner morots pure? jag blev tipsad om det om Rosie inte gillade pulver blandningen.
En bild på henne på väg hem från vetrinären…
Mvh Emma Tange
#3 Jag har gett mina en blandning av morotspure, pellets och ananasjuice på råd av min veterinär. Då löses pelletsen upp av de flytande ingredienserna. Den ena gillade det, men den andra fick jag mata med spruta.
Annars har jag även stödmatat kanin med critical care. Det går om man löser upp den med lite mer vatten och kan då använda spruta.
jag använde också oritical care men det blev så mycket om man skulle späda ut det med ytterligare vatten så vi valde att använda morots pure som går fin fint och hon gillar det men den stackarn vill äta sin pellets trots man ser att hon har ont .
Jag matade henne precis och gav henne sedan antibiotika så när hon slickade mig på kinden efter åt så luktade det morot och lakrits xD
Mvh Emma Tange
# Fördelen med att lösa upp pellets eller att använda critical care är att de innehåller fibrer som deras mage mår bra av. Jag skulle föreslå att om du kan så försöker du få i lite critical care eller pellets som tillägg till morotspuren.
Om hon vill äta pelletsen men det gör ont kan du lägga den i lite vatten en stund så att den blir som en tjock gröt.
mm jag ger henne oritical care två gånger om dagen och morots pure 3 gånger ;) tack för alla råden!!
<3
Mvh Emma Tange