Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 732 ggr
madebyinferno
0

Råd och tips vid dräktighet!?

Har fått bekräftat att min hona jag fått överta är dräktig med 90% sannolikhet men jag har ingen aning om när det är dags.

Har ni några råd och tips? på vägen så jag kan sköta om henne på bästa sätt??

Lite undernärd var hon tydligen också men inte brorsan så troligtvis har hon blivit störd/jadad av honom under deras tid ihop så hon inte haft tid att äta, eftersom han inte var undernärd så utgår jag från att de fått mat iaf.

Hon har troligtvis varit dräktig tidigare nyligen också eftersom hon är ganska plockad på magen men ännu har hon inte börjat boa och jag vet inte vad som hänt med tidigare kullar heller…

Flyttat henne från en trekantig markbur till en större vinterbonad bur efter råd så hon inte blir kall om magen!

Hon får friskt vatten, obegränsat med hö, halm i bodelen och spån i övrig bur, 1 dl pellets blandat av en uppfödare samt grönsaker varje dag, något mer jag kan göra??

Zvintos
0

Något du bör ställa in är en bolåda, då det är lag på det.
Det finns en artikel om just bolådor, vilka måtten ska vara och så vidare.
Ett till tips? är att du läser sajtens artiklar om just Avel och ser om du hittar något nyttigt för dig där. =)

madebyinferno
0

1# ska bolådan vara utöver bodelen då eller inne i den??

Zvintos
0

#2: Det väljer man helt själv om man ställer in bolådan i bodelen eller ute i den vanliga delen.
Huvudsaken honan har tillgång till en bolåda.

madebyinferno
0

#3 ok, då ska jag fixa en bolåda åt henne imorrn pronto ;-)