Misslyckad kull, igen.
Jo det va så att för ett tag sen parade jag min kanin för första gången, vid ca 10 månaders ålder. Hon fick bara 1 dödfödd unge (eller så dog den efter ett tag), jag tänkte att eftersom att det var hennes försva va det säkert därför det blev så. Jag parade om henne, och idag kom det ytterligare en gång 1 död unge!
Varför blir det så? Törs jag testa en gång till eller ska jag utesluta henne från aveln?
*putt
Är det samma hane? om det är det så hade jag nog provat en sista gång med en annan hane. går det inte då heller så hade jag inte parat om. Har du använt två olika hanar vid parningarna så är det ju uppenbart att det är fel på honan och för hennes skull hade jag inte parat om.
#2: Tänkte skriva precis samma som #2.
Jag hade 2 honor som jag avlade på, och hade den perfekta hanen till dessa två, och den ena honan fick 2 kullar under 2008 (en född i januari och en född i september), den andre honan fick bara 1 kull med honom (hade fler kullar med andra avelsdjur, så ;p).
Men iaf, 2009 fick båda honorna dödfödda kullar, varav jag parade om en av dem, dödfödd igen. Då bytte jag hane till en av honorna, och då blev kullen inte dödfödd. Lät då kastrera min hane som inte skulle användas i Avel mer. :)
Så håller alltså med de övriga 2.
Jag har bara 1 renrasig avelshane, känns synd att använda en blandras…
Och det finns ont om blå dvv i närheten…
#5: Du behöver ju inte använda en blandras…?
precis samma sak hände mig förutom att min kanin var väl kanske fyra år när jag parade henne första gången, dock så skulle de ha blivit vitcheck om ungen hade överlevt (jag var liten och okunnig) så det kanske har något att göra med det? nästa gång blev det också en dödfödd unge. :( och då var hon ganska gammal redan så jag ville inte para henne igen.
Hon är somsagt under året…
#5 Har bara 2 hanar, ena blandras och den andra som jag försökt att para med, o honom kan jag ju inte använda om jag ska testa med en annan…
#8 - Men varför lånar du inte in en hane då?
Not your mom, not your milk.
Tycker du borde testa en gång till, det brukar oftast funka 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Du kan ju alltid låna in en ny hane?
Det kan vara fel på hanen också :P
Somsagt, det finns knappt några blå dvärgvädurar i östergötland, om ni hittar någon så säg till.
#12 Måste det vara en blå? :P Funkar det inte att blanda blå med någon annan färg utan att det förstör allt för mycket? Svart?
mjo eventuellt svart.. fast det e heller inte så många som har i närheten… finns så få avelskaniner i östergötland ><