Nyfött hos Wendy
I morse när jag kollade i bolådan fann jag ca 10 varma små levande kroppar, men gjorde endast en snabbkoll då mamman är lite bitsk, eller varit under dräktigheten iaf. Henne hade jag i transporten under tiden. Det såg ut att bli lite olika teckningar och jag förväntar mig ngn rexpäls!
Jag är så glad att hon fixat det så här långt o hoppas nu hon blir en bra mamma, själv föddes hon oplanerat i oktober, rex till pappa o dvv som mamma(men ej säker på vilken) se egen tråd: (chock!)
bilder kommer så småningom!
Grattis.

Grattis :) Vill också ha :P
Grattis :)
medarbetare på allergier.ifokus .
Vill ni gissa lite…
1.Hur många av 10 kommer få rexpäls?
2.Vilka teckningar och färger kan de få?
Wendy:bland dvv -rexkanin är viltgul tror jag det heter
hennes pappa viltgul
mamman förm. madagaskar, ej säker då de fötts ute oplanerat i kull och vi räddade dem och födde upp dem för hand!
Fox: dvv.rex är japant. gul/svart wienert.
mamma:dvv.rex gul/svart wiener
pappa:dvv.satinrex svart (?)
Grattis :D
#4 Cobra var blå ej svart!
11 stycken såg min dotter idag så vi får se om alla klarar sig!

Grattis, håller tummarna!
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
Alla lever än!
rex till pappa och dvvbl. (stor) till mamma!
Idag lever alla 10 ännu men tre är läskigt smala, de klarar sig nog ej, om min andra hona föder inatt elr imorrn kan jag prova sätta hennes lukt på dem och lägga dit dem också då eller vad tycker ni?
hon får nog bara 4 egna högst!
Svårt att få så många ungar att klara sig. Vi hade en gång för ett par år sen en dvärgvädurshona som fick 10 ungar i en kull. Dom flesta var minismå och dom dog en efter en och bara tre klarade sig. Året efter fick hon 8 ungar, men bara 7 klarade sig.
Du hade visst pratat med Linnea (Linnet), som är min dotter, men hon kom tydligen inte alls ihåg denna jättekull. Hur som helst så tycker jag visst du kan flytta ungar till en anna hona om hon inte får så många själv förstås.
Det mesta som vi fått att överleva i en och samma kull är 7 ungar.
tack för snabbt svar!
Jag har haft det i mina dvv kullar, samma hona får alltid 8 och alla har alltid klarat sig men de var större från början och hon äldre och snällare hona mot mig, denna låter jag vara i transport när jag kollar ungarna för hon vaktar dem noga men födde ju ändå alla i boet och matar dem tydligen men de starka tar väl först för deras magar är runda!
Honan är bara ca 7-8 mån så det är hennes första kull så hon är ju ändå duktig tycker jag!
Jo det blir ju så att dom största tar för sig och har en unge väl kommit efter, så blir det ju ännu svårare för den att hålla sig framme.
Har även provat att hålla mamman och låta ungar dia, men visst ungen suger för fullt, men verkar inte få i sig nåt då man kontrollväger och stödmatning känns inte som nåt alternativ, för det funkar inte, även om man gärna vill prova.
Vi har ju våra två småisar i en kull, där det var 7 från början, men en dog efter 2 veckor och då var det två till som var väldigt små. Men dom två har klarat sig, även om dom nu vid 4½ vecka bara väger ca 180 gram. Men det känns ändå som att det kommer att gå bra med dom nu.
Vet inte hur många spenar dom har, men knappast så många som 10 och då blir ju några utan, även om dom byter spene, puffar bort varann osv. så blir det dom svagare som blir utan.
Nu provade jag att stödmata den allra minsta som jag inte tror fått ngt alls av sin mamma, den är bara skinn o ben, den åt hungrigt 2 ml av en blandning jag gjort så får vi se hur det går!
Detta är ju på vinst eller förlust men den dör ju ifall jag låter den vara också… De andra 2 mindre såg lite piggare ut idag så de fick vara!
Jag tror att tre-fyra får normalpäls och resten rex- det är så coolt att man kan se det på morrhåren! Kollade både igår o idag!
Har ni något NAMNFÖRSLAG på den lille hjälten OM den klarar sig?
Nu stödmatar vi tre stycken med näring för lamm som vi fick av en granne, tur man har grannar, ska snart hämta halm hos en annan!
Detär mycket osäkert om de överlever vi får hoppas och se! Resterande sju är bamsingar mer eller mindre och mår prima.
Japantecknat svart/gul, viltgul wiener o madagaskar finns och ca 6-7 st med förväntad rexpäls!