Ätbara grönsaker för kaniner
Hej!
Nu har jag en snabb och enkel fråga:
Kan kaniner äta paprika, basilika och färsk brännässla?
Skulle väldigt gärna få en lista på "big no,no's" av grönsaker, frukter och växter
Tacksam för svar :)

#1 Okej tack :)
Avokado är väl inte så bra att ge?

#3 OK :) Bra att veta.
Man kan väl ge färska brännässlor? Varför skulle ma n inte kunna det?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Det är säkert inte farligt om kaninen äter färska. Men tror inte de gör det, de bränns ju 
Men som sagt, bara de vissnat lite så slutar det brännas så då funkar det.

#6 Tack för den länken :)
#7 Kaniner bränns inte av brännässlor väl?
#8 Inte? Pälsen skyddar ju kroppen men tror nog att de bränns om nässlorna kommer åt skinnet (eller tungan). Så artspecifikt är inte nässlornas skydd väl? Vet inte helt säkert men det känns orimligt att det skulle vara så.
Jag har för mig att dom kan äta färska nässlor, men jag är inte helt säker.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
De kan äta färska nässlor, när jag har Algot lös på gården så är det nässlorna det första som han rusar till.
#11 Där ser man!
Mina kaniner har alltid vägrat färska nässlor. När jag bodde hos mina föräldrar hade jag en stor kaningård där det växte massor av nässlor. Kaninerna rörde dem inte på hela sommaren, sen på hösten när de vissnade ner åt de som galningar.
Ska testa att bjuda Baloo på lite färska och se om han äter

#9-#12 Intressant! Man får väl pröva och se om det är en hit eller inte :D
#12 Likadant gjorde mina kaniner med tistlar. Inte sådana där små tistlar som verkligen sticks utan sådana som blir höga och inte sticks så mycket. Under hela sommaren rörde dom inte tistlar, men så fort hösten kom så käkade de upp alltihopa. Det kan väl i och för sig bero på att det finns mycket annat gott på sommaren, och att de sedan vill äta upp sig inför hösten eller liknande.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Matar min lilla Kossa med avokado, han har fri tillgång till pellets men har alltid haft svårt att hålla vikten, sedan springer han bort det lilla fett han lägger på sig. Avokado är bra. =)
Muffin har ätit en färsk nässla. Efter den ville han ha dom torkade ;) Så antingen brände han sig på läpparna eller något eller så tyckte han inte om smaken av färska nässlor ^^
Emma