Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2098 ggr
teddybaby
0

Mår han inte bra? :(

Hej! Jag vet att ni inte har veterinärkompetens, men ni har helt klart erfarenhet av kaniner allihopa.

Baby var väldigt trött igår, han ville sova hela kvällen. Vi var ute en stund och då skuttade han som vanligt och åt av gräset, men när han kom hem ville han bara vila/sova. I morse skuttade han inte fram till gallret som han ofta gör. Jag tog upp honom och då skuttade han under sängen (som han brukar) och la sig på magen. Jag försökte ge honom en morot, MEN han ville inte ha den. DET är ovanligt för honom, han vill alltid äta.

Ingen rinnande näsa, inget fel på ögonen. Vad kan det vara?

Om avföringen är lös, hur ser den ut då? Är de inte formade till små bollar? Eller är de som mjuka bollar? Glömde kolla avföringen. Jag ska väl tillägga att jag är orolig att han ätit något olämpligt. Utomhus äter han vad han vill och när han kommer hem så får han massa mat. Jag är rädd att det är jag som överdoserat.Rynkar på näsan

[BonnieL]
0

Har han bajsat något?
Låter som förstoppning.

Albtraum
0

Äter han alls och bajsar han. Verkar allmäntillståndet dåligt, dvs att du märker att han beter sig annorlunda, blir t ex slö eller visar tecken på smärta?

Om han inte äter och du märker skillnad på honom så ta han till veterinär. Det måste inte vara förstoppning, men om det är det så behövs hjälp ganska snart. Dessutom är det inte bra för kaninens mage att inte ha konstant tillförsel av mat.

Förutom förstoppning skulle det även kunna vara en upprörd mage eller något "magsjukaaktigt". Kaniner kan faktiskt reagera ganska starkt på en upprörd mage och t ex visa smärta. Gjorde min ena för inte så länge sedan. Men då det är svårt att själv se skillnad på det och förstoppning skulle jag åka snarast till veterinär.

eamy
0

jag tycker du ska ringa veterinär och kolla vad dom tycker.

men min kanin var så för typ en månad sen jag var jätte orolig men dagen efter var han jätte pigg och bra igen :)

teddybaby
0

Tack för era svar! Nu, några timmar senare, så äter han normalt och beter sig som sig själv. Vet inte vad det var! :)

Valkyrie
0

Han kanske bara var lite trött men det låter ju konstigt.
Men ring veterinär om han är konstig igen, Det låter som förstoppning men bra att allting verkar blivit bra.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

minkaninester
0

Skönt att höra.
Håller med ovan att det låter av någon typ av förstoppning,
om det är varmt hos er kan det ju vara att den tog på honom lite också :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Albtraum
0

#4 Men det låter klart bättre. Kanske magen reagerade på något han åt.

Cazzos
0

Minska till 1 dl pellets under morgonen och ½ dl på kvällen.

Sen kan du kanske minska med gräset till vartannan dag?

..tills han blir bättre förstås.
Sen kan du kanske göra samma metod en längre period, om du själv vill.

Cazzos
0

..glömde tillägga att du borde besöka veterinär för säkerhets skull! Glad

Valkyrie
0

8# Tycker hon ska ta bort pelletsen helt om det skulle vara förstoppning.
Förresten vet du ju inte hur mycket hon ger? Man ska ju inte ha fri tillgång till kaniner.

Rest in peace Valkyrie!

teddybaby
0

Jag ger redan väldigt lite pellets. :) Ska rådfråga veterinär om kosten, för det måste vara något med kosten som gjorde att han blev hängig. Eller, jag gissar på det i alla fall.

Tack alla för er hjälp! Det viktiga är att han är sig själv nu, jag hoppas att han mår bra i morgon också. Glad

Cazzos
0

#10 Okej, det var mitt lilla råd men du är bättre på kaniner så man kanske ska lyssna på ditt råd istället Cool

Cazzos
0

..jag vet att persika gör en lös i magen. Kan det hjälpa?

Det kanske gör kaninen bara mera bajsnödig och eftersom att det kan vara förstoppning så kommer kanske rumpan explodera eller orsaka inre tarmskador.. kanske.. inte så bra på sånt där.

Men besök veterinär, det är det bästa :)

teddybaby
0

tack tack men min kanin är precis som vanligt nu! han äter lika mycket osm förut och skuttar glatt ute på ängen. Vilken tur va? Men tack för era tips?, de ska jag komma ihåg om situationen skulle uppstå på riktigt nån gång.Glad

Valkyrie
0

Jag är skiträdd för förstoppning nu när Valkyrie dog av det…
Men parafinolja är bra, fiberpasta och veterinären så fort som möjligt säger jag bara!
Usch det är hemskt med förstoppning.
annanasjuice har jag hört är bra och jag testade även med katrinplommon och morotspure.
Fick även råd om att smula sönder kaninbajs och blanda ut med vatten, från en frisk kanin men helt ärligt tror jag inte på det…

Rest in peace Valkyrie!

teddybaby
0

# 15 Oj då… jag förstår. Rynkar på näsan Har förstoppning att göra med att man gett för mkt mat? På vilket sätt visade din kanin att han/hon mådde dåligt? Jättefin profilbild föressten, antar att det var vackra valkyrie…

Valkyrie
0

16# Nej det är Diana, min nuvarande kanin ;) hade bild på Valkyrie innan.
Det är olika med de kan blandannat få det om man ger för mycket mat. Men Valkyrie bara fick det och hon fick knappt någon pellets alls och rörde på sig mycket.
Men de kan få det om det är stressigt också, det fick hon en gång innan.

Märkte på söndagsmorgonen att hon var hängig och tryckte sig lite mot hörn och inte pigg alls. Tyvärr var ju alla veterinärer stängda då men vi köpte fiberpasta och fick massa råd hos Bromma zoo men inget hjälpte och vi åkte till vet. på måndagen och sedan ytterligare på onsdagen tror jag det var då hon fick dropp, röntgen och vitaminer som gick på 2000:- men på torsdagen när jag kom hem dog hon mitt framför mig, hon väntade på mig… <3

Rest in peace Valkyrie!

teddybaby
0

#17 Ah, jag börjar nästan gråta. Gråter Vilken upplevelse, vilken sorg du måste ha känt. Jag vet inte vad jag skulle göra utan min Baby. Det säger verkligen hur viktigt det är med en bra kost…

Valkyrie
0

18# Ja, jag mår riktigt dåligt och har det jobbigt just nu :(

Rest in peace Valkyrie!