Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1249 ggr
Linnslins
0

dålig i magen?

Såg just att Lisen är lite dålig i magen och blev lite orolig. Jag såg först att hon hade lämnat fläckar på golvet och sen såg jag att hon hade lämnat en otrevlig korv mitt på golvet. =(

Kan det vara så enkelt att jag har gått för fort fram med nya pelletsen?

hon har ju alltid ätit Lottie sen hon kom till mig, men nu fanns inte hennes smak på Granngården så jag köpte en annan och tänkte för säkerhets skull ta det lugnt i början även fast det är samma märke.

Hon har intefått några konstiga grönsaker den sista tiden förutom igår då hon fick en hökub, men det är ju hö liksom…

Bör jag ta bort pelletsen helt ett tag eller ska jag bara minska på den nya smaken? :S

emms
0

Om hon är dålig i magen, ge bara hö + vatten. Och ring ev vetrinär för mer råd.

Ge det i några dagar så bör det bli bättre :) Dom klarar sig bra på bara hö och vatten ett tag.

Emma

Linnslins
0

Okej.. Jag får nog köra på det faktiskt.. Hon kan bli dålig i magen vid omställningar men nu var det lite mer än vanligt tycker jag..

jag ska göra rent i buren nu så att jag verkligen ser hur hon bajsar och hur mycket hö hon äter.

Albtraum
0

Instämmer med #1 att du bör enbart ge hö + vatten så länge som hon äter ordentligt. Bra ide att städa så du har full koll. Släpper det inte snabbt eller hon börjar matvägra bör du åka till veterinär.

Min ena kanin har väldigt känslig mage så det du beskrev händer ibland. Det går dock över snabbt på henne för det mesta och hon är matglad som vanligt. Men en gång började hon matvägra helt. Jag åkte in till veterinär där hon fick någon form av medicin och vätskades upp. Sedan tog det stödmatning med critical care i ca 4 dagar tills hon blev sitt gamla glupska jag igen.

Linnslins
0

Hon får bara vatten och hö idag och nu sitter hon i ren bur. Dessutom passade jag på att städa hela lägenheten så att jag lätt kan se om det blir bajsfläckar på golvet. Det brukar ju bli det när hon är dålig i magen eftersom hon inte får bort allt själv.

men hon är som vanligt i alla fall. Hon äter hö och hon har bajsat sen jag gjorde rent =) och det är bara en klutt som se liiiite kladdig ut. =)

Så antagligen är det ganska lugnt. men jag ska hålla extra koll resten av dagen så att allt fortsätter så som det ska göra.

Valkyrie
0

Är det löst eller rinnande?
Om de är rinnande är det fort veterinär men om det bara är lite löst tar du bort pelletsen så hon bara äter hö och vatten.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Linnslins
0

Det är löst men inte hela tiden. Det var vanliga kluttar i det lösa också.

Men nu har hon inte bajsat löst på några timmar så jag hoppas faran är över. Fast någon pellets får hon faktiskt inte idag, vill vara på den säkra sidan =)

Så jag kommer få en galen kanin ganska snart, som springer runt mina ben värre än vanligt i hopp om mat :P

[BonnieL]
0

#6: Det var inte blindtarmsavföringen då?

Linnslins
0

jag tänkte på det först men det var så himla mycket.. det brukar väl bara vara en klutt?

Det låg säkert 4-5 stycken i buren och en på golvet..

[Djurlinnea]
0

Min kanin har så nu men det är för att hon har fritillgång till att gå ut i en Hage med färskt gräs i :p Hon blir galen och äter så mycke hon orkar sen lägger hon säg och sover :p Men har gett extra mycke hö nu så hon blir förhoppningsvis bättre i magen :)