Större kaniner
Hej, jag är inte intresserad av en större kanin , utan jag vill bara veta lite saker om dom, Tex vilka raser det finns som är stora och vilket beetende dom har o skötsel om det är nå annorlunda , Skulle vara kul om nån kunde berätta och skicka bilder på olika raser :) Kanske ska starta upp en uppfödning med större raser i framtiden ;)
*putt*
#1: Du behöver inte putta efter så kort tid.
Menar du jätteraserna som belgisk jätte, fransk vädur och tysk jättescheck eller stora raser som stora chinchilla, stora silver, engelsk vädur, wiener osv?
#2 ja :)
Här hemma har jag en new zealand tjej =) Himla trevlig ras! Det enda jag har hört som kan vara en "nackdel" är att de tydligen ska vara känsliga för foderombyte/mängd så det ska man vara extra noga med.
De har en mini vikt på 4.1kg och ingen maxvikt. Färgerna kan variera allt från röd, vit, svart, viltfärgat, blått och tvåfärgat. Vanligtvis hör man talas om new zealand red och new zealand white som är två olika raser då man specialicerat sig på färgen och vidare kroppen, men korsar du dessa några generationer så kan det komma upp nån av färgerna ovan. Åker du och hälsar på en produktionsgård så hittar du en rad olika färger. Främst i USA där rasen kommer ifrån har man fler färgvarianter. Rasen har tillkommit genom att man har korsat belgisk hare och belgisk jätte. För övrigt så är det en av de vanligaste raserna man använder inom produktion, de får många ungar per kull och köttet är gott.
Jag kommer alltid ha minst en kanin av denna ras, helt underbara =)