Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2435 ggr
Rorvers
0

Hon har börjat boa :D

Hu har Jossan börjat Boa med päls:) Hon är fortfarande pigg o Hoppar runt i buren. Jag ska gå & kolla igen om några timmar.

Hennes bo är ganska litet, ungefär hur stor bon gjorde era kaniner ?  För det ser ut att minst bara rymmas 2-3 ungar där.. Hon ryms inte :O

Ida-M
0

Woho :D vad roligt!

Rorvers
0

#1 Jaa jag längtar jätte mycket :D

Brumelisa
0

Vad spännande Glad. Fick själv 8 frassebebisar i måndags kväll.

Rorvers
0

#3 Okej va kul ;D

Rorvers
0

Brukar era kaniner Föda samma dag som dom har boat med päls ?

*putt*

DEMNJA
0

#5 Mamma till min första kull boade med päls redan 2 veckor innan ungarna kom. Det är väldigt olika hur tidigt/sent de börjar rycka pälsen. Vilken dag är din hona på nu?

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Rorvers
0

Jag vet inte riktigt, men nu har hon blivit tröttare, Hon Ligger ner o Andas snabbt ! Ska det vara så?

josefijn
0

#7 - det är väldigt individuellt, vissa märker ma inte alls på att dom väntar, som mina 2 kaniner, kvällen före syntes det inte alls att dom väntade, och jag trodde dom gick tomma igen, men sen på morgonen så hade båda två varsitt fint bo och sammanlagt 13 kaninungar.. :P

Eivor var precis som vanligt under hela sitt väntande, medans Ruth blev lite slö och såg sliten ut några dagar före hon skulle föda, men många kaniner blir lite trötta, och ligger mest, så det är nog helt normalt :) Sse till att kaniner har bra tillgång till vatten & mat!

lomsen
0

Ja de andas snabbt när det är på gång men det kan ändå dröja lite!

Lycka till!

riiffen
0

Vad kul! :D lycka till!

medarbetare på allergier.ifokus .

[Djurlinnea]
0

Vad kul! =) Hoppas det blir några små söta ninisar :D Lycka till!

Linnet
0

#5 För det mesta boar dom med päls alldeles innan, min ena hona fick ungar i förrgår och jag fick se när hon började plocka sig, hon höll väl på med det va 10 minuter, sen föddes ungarna direkt på ungefär 10 minuter till. Hon hade plockat sig ganska lite så jag tog ut henne sen och plockade lite till och la i boet. Däremot boade hon och födde ungarna i kisslådan i stället för i bolådan.

lill-jarven
0

Min hona boade som en tok med halm, tätt följt av pälsplockning, sen låg hon ner och andades fort. Nån timme senare kom ungarna. :)

Men som sagt finns det honor som boar långt i förväg också.

Lycka till med kullen!

bunnyheart
0

Lycka till!

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Rorvers
0

Tack :) Det var inga ungar idag. Jag tror inte att hon föder i helgen iaf ,

Denna kommentar har tagits bort.
Linnet
0

Men när är hon parad då? Du borde ju kunna veta ungefär när ungarna ska komma, vanligast på dag 30-31

Rorvers
0

# 17 Hon parade sej för ungefär 3 veckor, Så det kanske är ett tag kvar ? Men nu har hon förstört boet.. Igen :(

Linnet
0

#18 Men då är det ju inter dags ännu, om hon blev parad för 3 veckor sen. Hon kan ju även vara skendräktig?. Mina honor boar sällan med päls förrän strax innan dom ska föda, om dom gör det långt i förväg är dom oftast skendräktiga.

[sstorm]
0

mina honor drar direkt innan ;)

Rorvers
0

# 19 Oh..nej :( Jag som har längtat så mycke :O Amen vi får väll se ,

Linnet
0

#21 Jo du får vänta och se, annars får du para henne igen.

Rorvers
0

Nu bar hon örjat bygga bo igen ? :S Kan det vara att hon känner min lukt i det ? för jag var o Kände där!

paow
0

Hoppas det går bra och att det kommer några ungar ! :)

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Rorvers
0

# 24 aa hoppas jag med ^^

Rorvers
0

Nu ahr det gått ungefär 2 veckor sen hon boade, Igår så kollade jag int i boet som jag har gjort varje dag, Och idag så skulle jag städa ut buren eftersom jag int trodde hon skulle få några, När jag öppnade hennes hus så Såg jag en liten bit av en unge sticka upp från halmet, Jag såg att det var mer ungar eftersom det rörde sej, AJg fick gräva fram 5 underbara små ungar  och jag gjorde ett bättre bo oxå, Alla är sprattliga och normal tjocka, Inte undernärda, Det är bara en som är lite mindre small, mamman värkar nöjd och jag är nöjd :) Jag hade slutat trott att hon var med ungar så jag blev helt chockade !

jag knäpper kort på dom imorrn :)

Zvintos
0

#26: Grattis till bebbarna. =)

Rorvers
0

Ungarna är circka en dag :)

Brumelisa
0

Grattis! Skrattande

Rorvers
0

#29 Tack :D

Rorvers
0

*putt*

skitte
0

åhh, så kul! :)

//Ellen

lomsen
0

Grattis!Glad

Från torsdag och framåt börjar mina kullar födas…

Inaarah
0

Grattis grattis!
Börjar bli bebissjuk.. Haha. Inga kullar för mig i år!

KaninenWilma
0

Nemen gud va kul! :)

Åhh, vill oxå ha kaninuppfödning!! Men är bara 13år, och det kanske är lite för litet ?

Kan mycket om kaniner och kaninuppfödning.

Hur övertalar man sina föreldrar att man vill ha kaninuppfödning ? xD

Inaarah
0

#35 Jag grundade min uppfödning när jag var 10-11 år, och jag tycker det är en okej ålder om man har plats, tid, och intresset. Man bör nog varaa ganska mogen och logisk i sitt tänkande och sedan planera! Vad är mitt mål med kullen? Hur hittar jag hem, annonsering? Har jag möjlighet att behålla kaniner om jag inte får hem? osv.
Som du skrev har du kunskap om Avel och kaniner vilket är väldigt viktigt. Du bör också ha föräldrar, avelsdjur som är i bra ålder eller avlats på regelbundet tidigare, kolla linjerna osv så du vet och sedan kan berätta för köparna om kaninerna. Ett stort plus är ju att du vet mycket om släkten, och renrasiga kaniner har varit lättast att sälja, för mig iaf.

Jag började med att säga, då jag hade en hona och en hane som var lite drygt ett år, med stamtavla bägge två och rena linjer, att fråga om jag fick ta en "provkull". Jag fick ett ja - såvida jag skötte allt kring det och fixade hem till ungarna, om inte annat bygga bur (med hjälp av pappa) så jag kunde behålla en unge/flera ungar om det skulle behövas. Jag lästa även på trots att jag själv tyckte jag kunde mycket, pratade med andra uppfödare och frågade mycket.

Min första kull gick bra och alla blev sålda, väldigt lättsålda faktiskt.
Men, jag tycker såhär som en sammanfattning: det är okej att starta uppfödning i din ålder, om föräldrarna vet vad det innebär och stöttar dig, och att du har koll på det mesta kring Avel, försäljning, färger osv!

Rorvers
0

Jag har inte uppfödning, jag tar bara kullar nån gång per år, Men jag är iaf 13 :P

Laddar upp bilderna nu

Rorvers
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bildern :D

Det är 5 kaniner men det är många bilder på dom , Kan inte hålla koll på dom :P Dom kommer någ bli svart o Blå och en kommmer bli som mamman viltgrå.

Rorvers
0

1

Rorvers
0

2

Rorvers
0

2

Rorvers
0

3

Rorvers
0

4

Rorvers
0

5

Rorvers
0

5

Rorvers
0

5

Rorvers
0

6

Rorvers
0

7

Rorvers
0

8

Rorvers
0

9

Rorvers
0

9

Rorvers
0

10

Rorvers
0

En var vit undermagen oxå :)

lillaisa
0

Men gud så söta! Haha man blir riktigt bäbissjuk:) vad är det för ras?:D

/Isa

Rorvers
0

# 54 , jag vet att dom har vädur i sej men sska ta reda på vad dom mer ha i sej ^^

Rorvers
0

# 54 Mamman har raserna 25% löwen och 75%  vädur. Pappan vet jag inte riktigt men han har nog vädur i sej iaf :) Ungarna kommer säljas som hopp och kel kaniner!

Rorvers
0

jag har nyss vägt ungarna, dom är sju dagar nu!

vilt gråa : 104 g

svart/brun : 94 g

svart/brun 93 g

svart : 109 g

svart : 82 g

vad tycker ni ? är det bra vikt ? :)

Linnet
0

#57 Ja det är bra vikter, har själv vägt mina 6 dagar gamla ungar, har en liten stackare på bara 57 gram, men resten väger mellan 80 och 100.

Rorvers
0

# 58 okej, kommer den klara sej tror du ? :(

Linnet
0

#59 Jag hoppas det, men vi får se, den kändes lite uttorkad, så få se om jag försöker få i den lite vätska, fast det brukar vara svårt. Den hade följt med ut från boet, så den låg ute i buren i morse.

Men jag har ju även en kull med 3½ veckor gamla ungar, där det är två ungar som bara väger 125 och 130 gram. Dom har varit minst hela tiden, men dom ökar, fast väldigt sakta och är pigga, så det går nog bra med dom.

Rorvers
0

okej, hoppas det går bra.

ungen som väger 82 g nu var jätte liten och smal och rörde sej knappt förut men den gick upp fort :)

Rorvers
0

Här kommer mer bilder på ungarna , Nu är dom en vecka och dom ahr fått mer päls :) Kommer lite bilder på mamman och pappan oxå :)

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

Här är den som kommer bli viltgrå , Som mamman :D

Rorvers
0

Rorvers
0

Rorvers
0

WIHOOOO

Rorvers
0

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

.

Rorvers
0

Mamma

Rorvers
0

Pappa

LucyLove
0

Jättefina :) Besök gärna min nya kaninsajt :D

www.kristallklarakaniner.weebly.com

Kassy
0

Shajlis bo var ungefär 2x2 dm stort med päls. Men bara 2 av 6 ungar lever för att råttorna åt upp dom som inte låg kvar i boet.Rynkar på näsan

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Rorvers
0

# 89 Råttorn  ? Vilka Råttor :O

LucyLove
0

#89 Råttor!!?

Rorvers
0

# 91 kom det vild råttor ? :(

Rorvers
0

oj det ska stå # 89

Kassy
0

Ja, råttor. I stallet fanns det tydligen ganska många (som ägaren INTE informerat om) men har satt upp någraråttfällor nu och fått tag i ca 4 st nu.. Tråkigt, men santObestämd

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.