Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2050 ggr
Milowich
0

Måste man

Hej Glad

Måste man vara ute med sin kanin varje dag?

Om inte hur ofta?

gickan87
0

Jag tycker att man ska vara ute hos sin kanin varje dag och sköta om den och aktivera den. Har man skaffat sig en kanin får man också ta sitt ansvar Glad

MVH Erika :)

Kristall
0

Hur menar du?

Givetvis ska man sköta och aktivera sin kanin varje dag, om det var så du menade. Men om du menar ifall kaninen måste vara utomhus varje dag, så nej. Det är helt frivilligt.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Sweetienin
0

Milo, lyssnar inte du på mig!? xD
Du ska helst rasta henne varje dag, men dom dagarna du inte kan får du mysa lite extra ^^ Men dom dagarna du kan är det självklart att du ska göra det!

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

gickan87
0

#2 så tänkte jag inte på att det kunde menas. Men håller med dig om tid utomhus.

MVH Erika :)

Billikanin
0

Man måste hålla på med sin kanin och tillbringa tid tillsammans med den, ja, det måste man göra varje dag, men vara ute med den… Nej, det måste man inte. Om det ösregnar t.ex. så tror jag varken att du eller kaninen vill ut!

Milowich
0

Asså jag är med henne och myser med henne varje dag men är ute med och går med henne så ofta jag kan. Så det är klart jag är med henne varja dag :)

bunnyheart
0

nej du behöver gå runda i sele varje dag om det var det du menade, men det är bra om du gör det ofta och/eller aktiverar kaninen genom att bygga hinderbanor låta den springa lös eller i en STOR rasthage :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

LinneaJohaanson
0

Det finns inga lagar och regler att man måste gå ut och gå med sin kanin elelr ha den i hagar varje dag. Tänk på alla dessa uppfödare som har 50-300 kaniner. Dom hinner omöjligt med att gosa med var och en av kaninerna varje dag. Så egentligen finns det väll inga lagar och regler på att kela med dom varje dag eller gå och gå eller så!
Men såklart mår kaninen bra utav att komma ut varje dag och kelas med. Men många uppfödare kollar bara så kaninerna mår bra och ger dom mat och vatten. Man hinner inte kela med så många kaniner per dag!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

TheMe
0

#8 Frågan är ju varför man ska ha så många kaniner egentligen när man inte har tid för dem?

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

LinneaJohaanson
0

Föda upp för utställning?
Ta fram bra utställnings och avels kaniner!
Alla har ju lite olika syn på kaniner, vissa har dom som kel och tycker det är sjukt att inte hålla på med sina kaniner och ha dom som sina älsklingar, bästa vänner. Andra ser dom som avelsobjekt för att ta fram bättre utseenden färger mm. Det beror helt på vad man själv har kaninen till som man ser på saken. Jag ser egentligen inget fel med att föda upp och ha väldigt många kaniner, jag är mer imponerad av deras arbete och deras mängd av djur!

Och ex, slakt kaniner. 
Dom håller man inte heller på med, kelar går ut och går med mm.

Jag själv tar ut mina kaniner varje dag och kelar med dom väldigt mycket, det är inte det jag menar, jag tycker man ska gå ut med sina kaniner. Men jag ser heller inget egentligt fel med att inte göra det om man har "massuppfödning"

Emelie
0

Det är ju faktiskt så att kaniner inte är i behov av kel i över huvud taget. Har man läst på mer om kaniner så vet man att de inte har det behovet, och verkligen inte av att kela med en människa!?

Däremot tycker jag att man ska låta sina kaniner rasta varje dag då det är en del av deras naturliga cykel så att säga, men kel, nej det är bara människors påhitt!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

minkaninester
0

Det är ju kaninens invid som bestämmer det.
Vatten och mat ska ju ges varje dag, men jag uppfattade frågan som att du undrade om man behövde rasta kaninen & kela osv varje dag?

Och det är bara ett svar, från invid till invid.
Vissa kaniner behöver mer Motion än andra, men jag tycker att i alla fall minst 15-20 min varje dag, gärna mer än 30 min ska kaninen i nån form få komma ut från sin bur.
Dels för hälsa och välmående, och sen för att, vem vill sitta och spendera sitt liv igenom att se världen i endast rutor?

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Emelie
0

#12 Det där med individen var ett mycket bra svar! Glad

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

LinneaJohaanson
0

#11 & #12
Mycket bra skrivet

Sweetienin
0

Allihopa: Hon kelar med kaninen varje dag, men hon har inte alltid tid att rasta henne. Och det där med individen var bra skrivet. Kaninen är väldigt lugn och när hon är ute kutar hon runt som en galning (stressad?). Milo funderar på att bygga en säker Hage som hon kan släppa ut sin kanin i på dagarna så får hon den Motion hon behöver och sedan kan hon kela när hon kommer hem. :D

Kram Johanna

Emelie
0

#15 Det låter mycket bra! :)

jahadu
0

jag gosar inte med mina kaniner, mina rastas i sele och hoppar och samtidigt som man håller på med det så blir det ju lite gos. men att bara ta ut en kanin för att mysa, det har jag nog aldrig gjort, då ska det va träning. sen rastas de inte varje dag heller men minst 2 gånger i veckan

Albtraum
0

#12 Det där stämmer bra det med individer. I och för sig är mina kaniner innekaniner så att släppa ut innebär oftast för mig att de får röja runt i lägenheten.

En av mina damer gillar inte alls att bli hållen utan blir ganska stressad. Hon är inte heller speciellt intresserad av mig när jag inte har godis utan föredrar att hälsa på kaninpolaren i buren brevid. Däremot älskar hon att ha mitt kök helt för sig själv åtminstone en 3-4 h per dag.

Jennymaria
0

Jag tar ut min pojka för att han älskar det…men inte varje dag?

#10 - igen om slaktkaniner….?????Obestämd

[Agneslundin]
0

jag försöker ta ut min kanin varje dag :) om det regnar vill inte jag gå ut, tror inte han heller vill det. men kan bli så att jag inte tar ut honom vissa dagar.
jag tycker man ska försöka ta ut sin kanin varje dag :)

[Wera]
0

Inget man måste men jag föredrar att låta kaninen vara ute varje dag om man har möjlighet till det.

Milowich
0

15: det är precis så jag har det :P Jag gosar med henne varje dag när jag går ut och byter vatten och är ute med henne när jag har tid så ofta jag kan. På sommaren brukar jag ha henne i hagen i tio minuter en kvart på kvällen om jag inte har haft tid med henne under dagen.

Sweetienin
0

#22 Joo jag vet ^^ Vi brukar ju lixom snacka om det xD

Kram Johanna

bunnyheart
0

#17 men om du inte myser med de bler de ju inte tama…

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Emelie
0

#24 Kaniner kan visst bli tama utan att man myser med dom. Jag hade en kanin som verligen hatade att mysa, men genom att jag satt med honom i hans inhängnad och han fick spricka mycket fritt inomhus så blev han tam tillslut. Så att mysa med sin kaniner är alltså inget man behöver, det gäller att bara hantera dem.

spiritedaway
0

#25 Samma här. Min hane hatar verkligen mys.

[Wera]
0

#17 Gör precis som dig :)

#24 Alla mina kaniner jag haft har varit tama (och det är många) och jag tar aldrig fram dom enbart för att gosa, inge kul tycker jag :P Har dom i rasthagarna, låter dom springa lösa och så fotar jag dom. Går heller aldrig i sele med dom. Självklart lyfter jag dom, tar dom upp och ner (ex. när de ska borstas eller klippa klorna) men har dom inte i min famn och bara klappar.

Jag tror att det är roligare för ett djur att få springa i hagen och upptäcka saker (ex. springa i sele i skogen, eller ha stora hagar och stoppa in grenar och stockar i) än att sitta i en famn och mysa 10-20 minuter.
Tycker att varje kanin ska få komma ut i en stor rastgård varje dag minst en timme, (tycker dock att det är jätte lite…) Jag har alltid en Hage till varje kanin (haft upp mot 11 stycken) för jag tycker det är ett måste som kaninägare, att tillgodo se det behovet - så att varje kanin får springa i varsin Hage varje dag, jag låter mina kaniner vara i hagen hela dagen, från morgon till kväll.

#11 Tycker precis som dig!

Cornetto
0

Jag tycker man ska göra det,annars kanske kaninen blir slö och orkar inte gör nått annat än att vara i buren.

Man är ju inte ute med kaninen för att motionera den,utan att aktivera och låta kaninen ha kul! minst en timme om dan, helst mera,men inte på en gång typ.

Man kan antingen springa med kaninen i sele så att den kan vara överallt eller låta den leka i hagen (ifall man har ute kanin som jag då^^)