Bettfel reccesivt??
Funderar lite på detta med bettfel och att båda föräldrarna måste vara bärare för att ungarna ska få bettfel.
Hade för många år sen tre honor, en hermelinfuchs, en hermelinkorsning och en lejonhuvad/dvvkorsning. Lånade en lejonhuvad hane och parade alla tre. Dom fick varsin kull och varje hona fick i sin kull en unge som hade bettfel. Att hanen var bärare är ju solklart, men att alla tre honorna skulle vara bärare av bettfel, tycker jag känns lite osannorlikt.
Är det verkligen så att båda föräldrarna måste bära på bettfel för att ungarna ska få det?
En känd uppfödare skrev detta till mig häromdagen:
Ex:
Honan bärare
Farfar fri Moder bärare
**
Hane bärare**
Farfar bärare Moder bärare
TT= fri
Tt = bärare
tt = tandfel
Det kommer alltså ifrån båda sidor… så i en kull med bettfell så är båda föräldrarna anlagsbärare.
Du kan alltså para honan med en fri hane och få fria ungar samt anlagsbärare i kullen, men det är ju svårt att veta vem/vilka som bär på det…
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#2 Jo jag går ofta in på hennes sida och kollar, det finns mycket läsvärt, har även länkat dit på min hemsida och ser ju nu att hon skriver klart och tydligt att det är reccesivt. Jag tyckte bara att det var så konstigt att alla tre honorna då skulle bära på bettfel också. Jag avlade ju givetvis inget mer på dom, utan det var då jag gick över till enbart dvv och lejonhuvad dvv.
#3 Ja det var faktiskt riktigt skumt. Men ibland slår oturen till tyvärr ..
Birgit är superduktig, jag går ju på kurs i färglära hos henne nu, och oj vad man lär sig! :)
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#3 Jo hon är duktig, jag har mailat till henne ibland om färger och när jag varit osäker på färger på nån unge och man får alltid snabbt och bra svar.
#5 Ja verkligen! :) En riktig mentor.