Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 8472 ggr
Emelie
1

Lingonris - ätligt?

Tänkte höra om någon vet om lingonris + bladen är ätliga för kaniner? Jag vet att blåbärsris är mycket nyttigt, men har aldrig hört något om lingonris.

Någon som vet?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

lillaisa
0

Kan inte se vad som vore skadligt, men samtidigt har jag inte hört något om det så jag kan väl inte uttala mig.

/Isa

[Nalle-]
0

Jag har ingen aning, men skulle också vilja veta. :)

Rebiz
0

Ingen aning, men de får alltså äta blåbärsris/blåbär + bladen??:)

Billikanin
0

#3 Ja, blåbärsris + blad är fravoriten här hemma! Men vet dock inte med lingonris… det borde väl gå, eller?

Linnet
0

Klart att det är ätligt, tycker dom om det så kan man ju ge dom.

Lionella
0

#5 Har du testat att ge dina kaniner det? Har det gått bra?

Jag vet inte om jag skulle våga ge lingonris utan att veta att det faktiskt är okej. Själv vill jag inte chansa :/

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

Jonaflax
0

Jag gav mina litegrann lingonris förra veckan, och det gick bra.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Linnet
0

Men om bären är ätliga, så är ju även riset, bladen, hela plantan ätlig, så är det ju med alla växter. Men sen vet jag inte om jag skulle plocka lingonris för att ge till kaniner, känn slite långsökt, det finns ju så mycket annat.

Emelie
0

#8 Jag gick ut i skogen häromdan för att plocka diverse godsaker till kaninerna. Det fanns faktiskt inte så jättemycket ätligt så det blev en del lingonris, eftersom bladen sitter kvar på plantan över vintern. Jag har testat ge lite och de verkar gilla det.

För övrigt blev det gran, enbuske, ljung, maskrosor, blåbärsris (inga blad) och lingonris.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lurvas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är smaskens med lingonris tycker mina kaniner och nyttigt (tror matte i alla fall).  

www.freewebs.com/ullab3lla

Tjorven

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Lionella
0

#9 och #10 det låter ju bra! Då kanske man skulle ta och våga testa att ge dem lite, är så nojig över "okända" saker annars :)

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

Loppan10
0

Läste att flera st ger sina kaninen ljung… Vilken ljung kan man ge dem. Har själv mina kvar i rabatten efter i höstas. Är det något som jag kan prova att ge min kanin. Samma med maskros blomman är det också något de kan äta?

Har lite dålig fantasi vad jag ska ge min kanin. Blir mest morötter, vitkål, persilja, sallad, blomkål, lite frukt (max en gång i veckan), hårtbröd (max en gång i veckan), torkat vitt bröd (mkt sällan) maskros blad nu när de kommer, smultronblad nu när de är alldeles nya, rönnbärsgrenar nu när det kommer färska skott,

Pellets får hon 0,5 dl till kvällen och såklart fri tillgång till hö och vatten.

Ge mig lite mer tips? på vad hon kan äta från naturen!

Emelie
0

Ska man ge sin kanin ljung så bör det vara "vildljung" som plockas i skogen. Den från rabatten kan säkert vara konstlad på något sätt.

Maskrosblomman är helt okej att ge, och ofta mycket uppskattad av kaninerna. Jag brukar dra upp hela maskrosplantan med rot och hela köret, skölja bort all jord, torka plantan och sen ge till kaninerna. Det uppskattas! :)

Jag tycker att du borde avstå från vitkål, blomkål, knäckebröd och torkat vitt bröd. De olika sorterna av kål KAN man ge, men det är egentligen inte särskilt lämpligt. Vill man ändå ge ska det vara endast vara i liten mängd. Knäckebröd och vitt bröd är inte på något sätt nyttigt för kaninerna, däremot kan du ge grovt mjukt bröd.

Loppan10
0

Knäckebröd och vitt torkat bröd får hon bara som lite godis. Inte mkt eller ofta och inte heller samma vecka.

Skrev felSkrattande hon får inte blomkål jag menade broccoli.

Varför ska man inte ge vitkål? Hon har fått det sedan vi fick hem henne och hon har aldrig reagerat på det.

Då vet jag att jag kan kasta ljungen för den är ju köpt och planterad.

Emelie
0

#14 Okej, då är det ingen fara! :)

Broccoli är inte heller särskilt lämpligt EGENTLIGEN, men ger man dessa växter i liten mängd är det ingen fara. Varför dessa inte är lämpliga är för att kaninens tarmar och matsmältningssystem inte är anpassade efter dem, och därför får de lätt gaser i magen och magont om man ger det. Därför är det egentligen bättre att ge någonting som faktiskt lämpar sig mer för de små kaninmagarna! :)

Ute i naturen äter kaniner ganska grovbladiga, sega och fiberrika växter som anpassar sig mycket bättre till mage och tarmar, och som även sliter ner på kaninens tänder. Olika tjockbladiga salladssorter brukar vara bra, och även blast av olika slag. T.ex. rädisblast, morotsblast, eller rödbeteblast. Dock skall inte potatisblast ges :)

Loppan10
0

Om jag nu märker att hon inte får gaser och ont i magen av vitkål och broccoli är det i allafall inte bra för då tar jag naturligtvis bort det på stört. Bara det att hon gillar verkligen broccolin och vitkålen.

Inaarah
0

Lite kul att följa tråden haha. ;)
Blåbärsris & lingonris har varit stora favoriter för mig, och de håller sig ju gröna året runt med. Det är ju skönt i och med att vi bor granne med skogen, så där kan man plocka allt möjligt gott! (: Blir ekonomisk, miljövänligt och lite gott för kaninen, allt i en smäll.

Däremot har jag funderat lite över päron? Kanske går detta lite OT, men handlar ju iofs fortfarande om mat, eller vad man nu kan kalla det. Räcker med ett eller två svar liksom på sin höjd om MLI inte vill ha med det i tråden ;)

Jag har iaf provat att ge päron och mina förra tyckte det var oerhört gott, däremot blev de lösa i magen av det och därför är det inget jag gett mer än i otroligt små minimibitar kanske högst 1 gång i månaden. Men det verkar ju som om många ger sina kaniner det, men det är ingen som fått samma bekymmer som jag, dvs lös mage? :O

alwiz
0

Jag brukar ge lite blåbärsris och lingonris ibland till Piloten då det växer på anndra sidan vägen ^^

Emelie
0

#17 För mig spelar det ingen roll alls om det blir OT, så länge det handlar om mat! :)

Inaarah
0

#19 Haha såbra ;)
Har du några erfarenheter av päron? (a)
är ju inget måste att jag får svar eller så, men har lite tankar kring just det jag skrev. ;)

zezagena
0

#17  har ett stor gråpäronträd som det rasar päron av på hösten o kaninerna är ju ute på spring dagligen så de äter förstås, brukar försöka plocka upp det mesta för att de inte ska få för mkt men det har gått bra hitills, de älskar päronen o magarna klarat sej..

Ger blåbärsris sommartid, lingonris brukar de rata då..

Inaarah
0

#21 Okej (;

Emelie
0

#20 Jag har gett mina små mängder av päron och det har fungerat utmärkt för magarna. Dock är det inget jag skulle ge mycket av, då det är så sött :)

Inaarah
0

#23 Har heller aldrig gett mina mycket, men en liten bit då och då. :)