Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 9939 ggr
MiaMaria85
0

Förkyld kanin, hur länge?

Min kanin blev förkyld förra måndagen. Rinnig i nos och lite i ögonen. Jag var till veterinären med honom i torsdags och dom sa att det bara var en vanlig förkylning som skulle gå över på 5-6 dagar. Jag fick med ett recept på antibiotika som jag skulle ge om vätskan som kom ur nos och ögon blev gulaktig istället för genomskinlig. Men det har den inte blivit.

Men, nu har det gått över en vecka och han är lika förkyld. Hur länge kan dom va förkylda? Borde det inte gått över nu?
Han är pigg och glad så han är inte påverkad på så sätt.
Men jag oroar mig ändå.
Nån som vet?

Ljusta
0

I och med att du fick antibiotika utskrivet så tror veterinären att det eventuellt kan var Pasteurella. Försök att vila kaninen, ge extra vitaminer och torka nos och ögon med koksaltlösning. Tänk också på hur kaninen bor, om den står i drag osv. Blir den inte synligt bättre inom kort så är det troligen Pasteurella (tyvärr väldigt vanligt, men många säger att kaninen "bara" är förkyld), och då krävs antibiotikabehandling.

Ljustadalens kaningård

MiaMaria85
0

Tack för svaret. Lättare sagt än gjort att vila den här galningen dock.. Tvättat med koksaltlösning har jag gjort morron och kväll.
Men blir han inte bättre inom ett par dagar så ringer jag veterinären och ser vad dom säger. Om jag ska ge honom antibiotikan.
När jag var där så sa veterinären bara att sålänge vätskan som kom ur ögon och nos var klar och genomskinlig så fanns det ingen infektion och då behövdes inte antibiotikan.

MiaMaria85
0

Kom på en sak till. Jag vet att han blev sjuk för att han stod i drag en hel dag då min dotter glömt stänga dörren. Kan det ändå vara pasteurella då?

MiaMaria85
0

Puff

JohannaCullenEnvall
0

Gör ett litet tassavtryck, då detta är bra at veta ;)

JohannaCullenEnvall
0

att*

Ljusta
0

#3 Teoretiskt sett så kan det vara Pasteurella. Det kan bryta ut om kaninens immunförsvar försvagas av någon anledning.

Men just nu låter det mest som en förkylning, som i och för sig kan bli långdragna och besvärliga. Så hör av dig till veterinären om det inte blir synligt bättre inom kort.

Veterinären gav dig inte tipset att ge Bisolvon som tunnar ut slemmet?

Ljustadalens kaningård