Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 5549 ggr
LinneaJohaanson
0

Ta fram Isabella

Ska ju börja föda upp rexar nu i sommar. Kommer föda upp blå och blå dalmatiner och svart dalmatiner. Sen när jag kommit igång lite och fått upp större funderar ja på Isabella också. Det är ju inte så vanligt på rexar. Men hur tar man fram färgen Isabella eller måste någon bära på det?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Emelie
0

Åh vad kul Linnea! :D Då måste jag nästan köpa en isabellarex av dig.

För att få fram isabella behöver både mamma och pappa bära på både gul & blå anlag.

Alltså skulle du i praktiken kunna para en blå kanin med en madagaskar kanin. Då får du avkommor som bär på både gul + blå anlag. Dock kommer dessa tills största del (om jag har rätt?) bara bli svarta. Skulle du dock syskonpara dessa två som båda bär på både gul + blå anlag så skulle du med största sannolikhet få fram minst 1 isabella i den kullen sedan. Dock är ju syskonparning inget bra, så det bästa är att för enkelhetens skull att bara hitta två avelskaniner som bär på både gul och blå anlaget :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

LinneaJohaanson
0

Jo ja tänkte det är ju roligare att föda upp något "eget" som inte alla andra också gör. Blå är ju rätt vanligt att föda upp rexväg. Även dalmatiner! Så om ja har några blåa kaniner och sen några gula kan ja få fram isabella då eller? Om man har fler tal och kan para avkommor med obesläktat?

LinneaJohaanson
0

Och MLI självklart kan du få köpa en Flört
Du kan få för kompis pris!

Emelie
0

#2 Jo men precis! :) Alltså för att få fram isabella behöver du para en t.ex. en hona som är blå men har ett gulanlag med t.ex. en hane som är madagaskar men har ett blåanlag. Det behöver inte vara just madagaskar och blå som har gett gul och blå anlaget, utan även viltgul, blå/gul japantecknad, blå dalmatiner, gul/svart japantecknad eller vad som helst som har ett blå och/eller gul anlag.

Men för att få en kull med isabella ungar så krävs:

1 hane som har både bb och dd i genkoden. Alltså bb = gul, dd = blå.

1 hona som har både bb och dd i genkoden.

Förstår du? :D Båda föräldrarna måste ha båda anlagen för att isabella ska kunna komma fram.

#3 Tack! (a) Om jag nu har plats hahah!

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag förklara lite mer utförligt:

En renavlad isabella har genkoden AA bb CC dd gg, alltså bär den tre recessiva (krävs i dubbel uppsättning för att komma till uttryck) genpar: bb dd gg, där bb = gul, dd = blå och gg = enfärgad svart.

Vi testar att para en blå kanin med en madagaskar kanin.

Renavlad blå har genkod AA BB CC dd gg. Renavlad madagaskar har genkod AA bb CC DD gg. Det vi kan se här är att i dessa två genkoder så är det AA, CC och gg som är likadana, alltså behöver man inte bry sig om dem tillsvidare.

Då är det BB/bb och DD/dd som är olika i båda genparen. Nu ska vi alltså göra ett korsningsschema (jag bifogar bild som hamnar längst ner i inlägget).

Det blir alltså bara Bb Dd ungar i den korsningen. Eftersom stor bokstav alltid är dominant över lilla bokstav, så betyder det att det är den stora bokstaven som är fenotypen (den färgen som syns för ögat). Avkommorna får genkoden AA Bb CC Dd gg, alltså svart så som vi ser det för ögat. Däremot ligger då både gulanlag och blå anlag ressecivt (de små bokstäverna) bakom de dominanta anlagen B och D.

Nu blir det lite komplicerat och det kan jag inte riktigt förklara i detta inlägg, men om du nu syskonparar två av dessa svarta ungar kommer du med största sannolikhet få iallafall en isabella i kullen.

Om du fortfarande inte förstår får du skriva på msn! :D

Emelie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En del av detta är tagit från Birgit Lundströms bok "Färglära för kaninavel", men inget är direktkopierat.

Jag gör även ett korsningschema för om du skulle syskonpara de två svarta ungarna så du får se hur fördelningen av färg på avkommorna skulle bli då:

3 st blå

3 st madagaskar

1 st isabella

9 st svarta

LinneaJohaanson
0

Tack MLI du är en ängel.
Tror ja fattar :)
Men ska skriva med dig på msn imorn bara för att dubbelchecka!

Emelie
0

Absolut! :) Nu ska jag sova minsann, Natti Natti sötnos! <3

LinneaJohaanson
0

Eller är du inne på msn nu? Oskyldig
Alltså jag tror jag fattar men är så trög på genkoder!
Men som sagt du ska ju ha  en privatis för mig sen

Emelie
0

#9 Hahaha! Det är bara att skriva när du loggar in :)

Valkyrie
0

Åh vilket intressant projekt :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Emelie
0

#11 Jag håller på med exakt samma inom lejonhuvade! :) Eller har precis börjat rättare sagt (a)

Baralisah
0

Håller med, väldigt intressant!

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

MajaL
0

Kul projekt!

Tänkte bara inflika med att syskonparning inte är någon fara. De är inte så kännsliga för det.

Lycka till! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[vretenskaniner]
0

Roligt ju! :) Lycka till! Glad

LinneaJohaanson
0

Det kommer ju naturligtvis ta ett tag innan jag kan börja med det. måste få fram lite stadigare led med blå, och få plats och skaffa många ninisar! Men det är ett projekt jag vill göra!

[BonnieL]
0

Kul projekt! ^^

Emelie
0

#14 Självklart inget som skadar i första generation (om de inte bär på någon defekt gen vill säga), men fortsätter man syskonpara i ytterligare generationer så försvagas ju immunförsvar osv.

LinneaJohaanson
0

Och mycket syskon PARNING vill ja inte hålla på med, vill få fram några led med obesläktade Isabellor!

Emelie
0

#19 Ja, jag tror man tjänar på det i längden! :)

MajaL
0

#18 Fullt medveten om vad syskonparning innebär. Nej man kan avla ett led syskonparning sedan bör man avla utåt. Tror du missförstod mig. Menade inte att man ska hålla på och syskonpara och fördärva sin stam, det vore så klart väldigt dumt. Menade bara att många är ju så rädda för att syskonpara, men det är egentligen inget att vara rädd för när man inte använder det konsikvent.

Men man använder det för att ta fram vissa färger, raser mm. och det är ingen fara att bara syskonpara i ett led.

#19 Ja, det låter bra. Det kan vara ett verktyg för att få fram fina att börja med dock.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Emelie
0

#21 Ja okej då förstår jag. Jag trodde du var för att bara använda samma linjer hela tiden och aldrig blanda in nytt!

Ja, en eller två syskonparningar är ingen fara, det är när man gång på gång använder sig av samma linjer som det kan försämras tillslut. Då är vi på samma linje! Glad

MajaL
0

#22 Japp, så är det. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Jodiz
0

Det här låter jätteintressant!

Skulle man kunna para en viltgul + blå zobel och sen syskonpara två ungar ur den kulle och sen ev få fram isabella? Eller går det inte med blå zobel?

En till fråga (ursäkta för att jag snor tråden lite, men det hör till det här med isabella), kan två syskons ungar få stamtavla? Alltså om man parar två syskon, kan man skaffa stamtavla till deras ungar?

LinneaJohaanson
0

Med viltgul blir det lätt viltisabella! Och då blir det längre att avla på!
Ja man kan syskonpara och märka och stamtavla ungarna!

Emelie
0

Ja rent teoretiskt skulle det gå, fast just viltgul och blå zobel är inte den bästa kombinationen då det skulle komma fram en massa icke godkända färger utöver isabella. Man ska alltid para med djur som har så lika genkoder som den önskade färgen som möjligt.

Japp, det är okej att skriva stamtavla på avkomma efter två syskon.

Jodiz
0

Ah, tack för era svar :)

Vad finns det för andra färger med gult anlag?

Emelie
0

Madagskar är den bästa färgen med gulanlag att använda. Eller möjligtvis gul/blå japantecknad :)

MajaL
0

#28 Ja, kanske när det ju i detta fallet är isabella hon vill ha fram. Med gul/blå japan blir botten lätt blå ju. Själv försöker jag ju undvika blått när jag tar fram viltgula.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Emelie
0

#29 Ja det stämmer, så långt har jag inte ens tänkt ännu! Glad Det bästa är nog att köra på två rena enfärgade kaniner i madagskar och blå då alltså.

Jodiz
0

Okej :)

Det är såna här projekt som jag skulle vilja hålla på med, få fram ovanliga färger på någon ras. Vore jätteroligt!

Isabella på rex har jag aldrig sett, vore jättehäftigt, får hålla utkik efter såna om du börjar föda upp :)

MajaL
0

#31 Ja det är riktigt kul med sånna här projekt. =)

Lite att kämpa för och ett tydligt mål. =)

Jag har ett liknande projekt, fast med viltgula dvärgvädursrexar.

Det är riktigt kul och känns givande, man lär sig mycket på kuppen.

#0 Stort lycka till!

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

LinneaJohaanson
0

Tack, vill börja men får vänta något år iaf :) Börjar med blå och blådalmatin! :)