Chinchilla?
Vet inte om min ena hane är chinchilla längre. I hans h-bevis står det chinchilla och jag har frågat hans uppfödare men detta är deras ända chinchilla färgade unge så dom visste inte riktigt. Det syns inte så bra på bilderna för det syns bara i vissa ljus och han ville bara slicka mig i ansiktet elr äta från grenarna som hänger ner så det var lite svårt att fota honom ^^ Men han är lite gul på nosen och på sidorna är han brun längst ut på hårstrårna. Så ngn som ser om han är viltzobel elr chonchilla? :)
Kolla på magens bottenfärg, är han blå där är han chinchilla, är han brun är han viltzobel.

Kolla om han har zobelglans i ögonen, i så fall är han viltzobel. Han ser inre ut som chinchilla på bilden i alla fall, fast det finns väl kanske brun chinchilla, men vad är föräldrarna och syskonen för färg och vad finns det bakåt?

Han har lite gråblå bottenfärg.
Hans syskon är järngrå och svart manteltecknade.
Pappa: viltsvart mantlad (Men har hört från andra att han inte är vilt, så är inte helt säker)
Mamma: viltgrå
Morfar: vit med bruna ögon
Mormor: viltsvart
Farmor: viltsvart mantlad (ev. bara svart mantlad)
Farfar: viltsvart (ev bara svart)
Jag ärinte så bra på färger och så, men jag tkr inte jag ser ngn zobelglans iaf. Elr hur ser den ut exakt?

Konstigt, det finns ju inte zobel heller, fast morfar lät ju lite skumt, vit med bruna ögon ska väl i princip inte finnas, så kanske han är nån dåligt tecknad zobel eller schwartzgrannen. Annars är det ju bara svart, viltsvart och viltgrå. Men han skulle kanske kunna vaera viltblå, inte för att det finns nåt som tyder på det, men det kan ju finnas dolda blåanlag. Chinchilla tror jag ju knappast, då borde nån mer vara det.
en äkta chinchilla färg kan inte viltgrå + viltsvart få. det måste bära på anlaget chinchilla för och få det.

#5 Fast en viltgrå eller viltsvart kan ju bära på ett chinchillaanlag, achi som är reccesivt mot A. Behövs inte två achi för chinchilla, det kan vara achi am, achi an, eller achi a, så om en förälder bär ett dolt chinchillaanlag achi och den andra ett dolt zobel am, så kan det teoretiskt sett bli chinchilla

Aha.. Någon som vet Vilken färg? han kan vara? :)
Jag tkr han ser ut som en blå chinchilla ^^ stamtavlan stödjer ju inte de så mkt dock ;)

#9 Han är ju inte riktigt så mörk, men han blir ljusare och brunare ju mer tiden går. I vissa ljus ser han ut att ha bruna toppar på pälsen. Och på sidorna är det mer.

#10 Hellre då viltblå eller viltzobel.

Kan han vara viltblå? Jag trodde dom var mer blå

#12 Jag vet inte egentligen, har aldrig sett nån viltblå annat än på bild.
Han är definitivt viltblå! ;O

Har du en bild på hela kaninen och helst magen också?
Tycker jag nästan ser lite brunaktigt i pälsen eller?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#15 JO, men hon har ju skrivit det, att den är lite åt brunt, så viltblå tror jag också.

#17 Har ju hört nånstans att det ska gå att få fram, men vet inte riktigt hur den genkoden skulle se ut, det är ju bara aa och xx som tar bort pigmentet och ger en vit kanin, så en vit kanin med bruna ögon kan ju inte vara vit egentligen.
#18 Jag förstår mig inte på genkoder precis men. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Har ingen bild på hans mage, men kan ta en imorgon :)
#15 Ja, han ser lite "dammig" ut, men syns inte så bra på bild eller inomhus, utan bara när det är soligt ute.
Hans färg är ju en blanding mellan blå och lite brun typ, lite skum iaf och mellan öronen är han helt ljusgrå bara.
Jag tycker inte den ser viltblå ut på den bilden.
Den är alldeles för "grå" i färgen.
Lite jämförelsebilder på viltblåa.
Håller med #21 om att han inte se viltblå ut. Har du frågat på kanin-net? Där finns det många duktiga.

Fast finns det så mycket annat den kan vara då än viltblå? Från en bild är det ju omöjligt att avgöra, färgerna kanske inte visas rätt men om hon säger att färgen är en blandning av brun och blå, så finns det ju inte så mycket annat. När jag kollar på bilder av andra viltblå, så tycker jag absolut att det är ganska likt.

Tror snarare på viltzobel, absolut inte chinchilla och inte viltblå heller.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

#24 Nej absolut inte chinchilla och då faller ju även viltzobel, då den färgen är väldigt lik chinchilla och lätt kan förväxlas med chinchilla, enda skillnaden är zobelglansen i ögonen på viltzobel. Ingen av dom har brunt i sig, vilket viltblå har. Varför kan den inte vara viltblå då?

Jag är inget proffs på viltzobel, men de jag sett kallas viltzobel har alla sett ganska olika ut. Kanske många kallas viltzobel felaktigt?
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

#26 Viltzobel är ju en viltgrå med zobelanlag am i stället för A. Zobelanlaget bleker det gula till vitt.

Jag har själv nu en 6 dagar gammal unge som troligen är blå chinchilla eller viltzobel blå. Den kan vara både och eftersom mamman bär på achi a och pappan A am och achi är dominant över am, men am är dominant äver a. Men det kommer att avgöras av zobelglans eller inte zobelglans i ögonen.

Lite svårt när man inte ser hela kaninen. Men det är definitivt ingen blå färg eftersom pälstopparna är svarta. Har du fler bilder?
Chinchilla eller viltzobel.
Fast det kan ju vara en viltzobel brun.
För vissa kan den se ut att vara en blandning mellan blå och brun.
Om den är viltblå eller ej går ju ganska snabbt att kolla.
En viltblå ska ha en tydlig cremefärgad nackkil, till exempel.
Har den inte det, så lär den inte vara viltblå.

#31 Men varken chinchilla eller viltzobel har nåt brunt i pälsen, vilket denna kanin har.
#32 Viltzobel brun? menar du viltzobel havana då eller?? Fast det vore väl väldigt osannorlikt att den skulle få två havana anlag eftersom inget havana finns bakåt.
#33: Nej, med viltzobel brun menar jag samma sorts brun som zobelsiames brun.
Dvs egentligen "svart viltzobel" om man ser till genetiken, men färgen heter ju inte så.
Finns bilder på både viltzobel blå och viltzobel brun här.
Vissa bruna viltzoblar är ganska bruna, medans andra är inte fullt lika bruna.
Så inget som har med havana att göra. =)
#3: Eftersom att hans bottenfärg på magen är gråblå så är han inte viltzobel. Så någon annan färg än chinchilla tror inte jag att han är.

#34 Men det finns väl inget som heter viltzobel brun, det heter viltzobel, viltzobel havana och viltzobel blå.
Viltzobel är ju en viltgrå kanin med zobelanlag, chinchilla är en viltgrå kanin med chinchillaanlag. Både zobelanlaget och chinchillaanlaget bleker ju bort den gula färgen, så att det blir vitt i stället. Så chinchilla och viltzobel ser väldigt lika ut och kan vara svåra att skilja från varann.
#35 Vad beträffar färgen på magen så vill jag minnas att både chinchilla och viltzobel har vit mage med blå bottenfärg.
#34 Angående din länk så är det till en norsk sida och dom kallar tydligen havana för brun, så bilderna dom kallas viltzobel brun är på viltzobel havana. Kollade runt lite och där står det brun på det vi kallar för havana.
#36: Det är väl en definitionsfråga.
Vissa säger viltzobel andra säger viltzobel brun om den färgen.
Gällande den norska sidan så är det inte viltzobel havana hon syftar på när hon skriver viltzobel brun.
För hon raddar upp vilka varianter viltzoblar kan komma i, och både havana och brun finns med.
Med brun menas alltså den "vanliga" viltzobeln.

#37 Ok men vi kan väl kalla det viltzobel brun då, men faktum kvarstår ju att den gula färgen är blekt till vitt, så att dom gula fälten i pälsen i stället är vita precis som på chinchillan.
Har googlat runt lite och kollat bilder på chinchilla och viltzobel och utan att veta vad som är vad, så skulle det inte gå att säga, för dom är så lika i färgen.
Jag tror fortfarande på viltblå i alla fall på kaninen som frågades om.

Det är inte viltblå. Man ser tydligt att pälstopparna är svarta.
En sak som kännetecknar viltzobel är att de kan vara lite gulare och 'smutsigare' i färgen, speciellt vid nosen.

#38 Har den svarta hårtoppar är den inte viltblå, men enligt TS är den grå och brun.
den ser inte viltblå ut :P

Har tagit några nya bilder idag där man ser ganska tydligt att han har en nyans av brun på sidorna. Men kan inte ladda in dom på datorn förrens imorgon.

Tycker ju inte den ser ut att ha svarta hårtoppar i alla fall och den ser inte ut som chinchilla. Har chinchillafärgade kaniner själv och dom är inte så där ljusa. Men fotot kan ju ljuga, så jag vet inte.

Tycker fotot visar väldigt bra hur hans färg är, det sista iallafall är helt som hans färg är i verkligheten.

Men har han svarta hårtoppar?

Ser ut som viltzobel.

#48 På ryggen har han.

Läste i ngn tråd att blått behöver två anlag för att komma fram,. Och han har precis blivit pappa, mamman är blå och har bara blått bakom sig. tre av ungarna har blivit blå mantlade (?) och han har ju inget blått i sin släkt så han kanske är ngt med blå? Elr han kanske inte kan bli blå om ingen i hans släkt har blått?
Jaja, får väl kalla honom viltzobel, det verkar som att det är det han är mest lik? :)

#51 Har kaninen som du undrade färg på blivit pappa och fått blå ungar så måste han bära på ett blåanlag. Men då har nån av hans föräldrar också ett dolt blåanlag.