När sover de?
Hej! Jag har en liten konstig fråga här som jag funderat mycket på:
- När går kaniner och lägger sig?
När jag går och kollar till kaninerna lite senare på kvällen (21.00) så är de vakna och pigga som vanligt. För kaninerna måste ju sova några timmar om dygnet och de är alltid vakna tidigt på morgonen också.
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Dom är som mest aktiva tidigt på morgonen och sent på kvällen. Mina brukar vara tröttast mitt på dagen ;)
Men dom sover bara små perioder har jag hört :P
Emma

#1 mina brukar inte vara så trötta på dagen (bara när de myser i solen).
Men liksom vilken tid på dygnet brukar kaninerna sova?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#2 Mitt på dagen och på natten skulle jag tro :)
Dom är inte som oss som sover 8 timmar i sträck utan dom sover 5-20 minuter åt gången men fler gånger istället :P
Emma

#3 Haha sover många gånger en liten stund :P HAha
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Som emms säger, mitt på dagen och på natten. Har frigående innekanin så jag har lärt känna hans dygnsrytm ganska väl :)
Runt 05.00 brukar han piggna till, är lite halvseg fram till 08.00 då han brukar få frukost. Har han inte fått mat vid niotiden blir han sur, välter ut toalådan, hoppar upp i sängen och beter sig :p
Vid 11-12 brukar han gå och lägga sig under sin pall. Sen ligger han där i princip hela dagen, piggnar till först vid 17-18 någon gång.
Allra piggast tycker jag han är på kvällen. Då brukar han gräva, gnaga, skutta osv. Vid 23 brukar han gå och lägga sig för natten. Han lägger sig alltid på samma ställe, i ett hörn i hallen, med utsträckta baktassar. Han går och lägger sig där runt 23 även på helger när jag är vara uppe längre.
Sen tror jag säkert att han har anpassat sin dygnsrytm till mig. Att han piggnar till vid 17-18 beror säkert på att det är då jag brukar komma hem från jobbet…
#4 Vad? Dom gör ju det :P
Emma

#7 hehe nej inget tyckte det bara var lite tokigt, visste inte det förstår du :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Mina kaniner är också som mest slappa mitt på dagen, i skrivande stund ligger båda platt på magen och vilar. Blir som mest aktiva på kvällen, vid 19 och framåt. På natten vet jag inte hur aktiva de är, för då ligger ju en själv och snusar =)

Min kanin passar på när hon tror att jag inte är hemma :P Det är mellan 10-14 mitt på dagen som jag kan se henne ligga och slumra, om jag till exempel har sovmorgon. Sen sover de väl säkert en stund på natten också :P