Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 750 ggr
Aourora
0

Håll tummarna *

har beställt tid åt velentino för kastrering nu (äntligen)

har letat och pratat med flera veterinärer..men nu har jag hittat än där vi får vara med medan dem gör ingreppet och ha koll--

Känns helt okej. Valentino såg förskräckt ut när jag berättade det för honom. :(

Förutom att hålla extra rent, i bur mm. Och att ha honom enskilld som det är nu med, tills det har läkt och han inte kan ha något sådant juck-beteende kvar..och att han inte ska äta mat inom 12 h innan sövningen..Finns det något som man ska tänka på speciellt?

tacksam för tips?.

//AouroraGlad

KajsaM
0

Lycka till! Måste också ta och beställa ;D

Jag vet inte om jag skulle kunna vara med, lite äckligt… Ska han inte äta inom 12h? Det var länge…Inte än hö?

Aourora
0

nej, eftersom att han ska sövas så är reglerna så, bara vatten..

KajsaM
0

Bara vatten.. Åh ;) När ska kulorna bort?

Lillatrasdockan
0

När Cassidy kastrerades sa de ingenting om att de inte skulle äta på 12 tim? Det måste ju vara superfarligt för kaniner som har så känsliga magar. De måste ju ständigt ha mat för att kunna överleva och dör supersnabbt om de är utan mat. Deras bakterier i tarmen dör då. Låter vansinnigt men det kasnke är farligare att ha maten i magen dårå, fast endå, låter galet

KajsaM
0

#4 Dör dom supersnabbt om dom inte har mat?

Lillatrasdockan
0

# Vi harinte börjat med foderläran i skolan än. Men på djursjukvåden har vi fått lära oss att kaniner är de djuren som det är viktigast att de får regelbundet mat att äta annars dör de. De är något med bakterierna i magen. Om du vill kan jag försöka leta reda på en länk på internet?

KajsaM
0

#6 Nejdå, jag undrade bara :) Vad läser du till?

Lillatrasdockan
0

Jag läser veterinär och läkarförberedande linje. Finns bara på spånga gymnasium om jag har rätt (om inte brännkyrkas har blivit lika bra än eller inte). Den heter naturvetenskaplig linje med djurkunskapsinriktning. Man går en vanlig naturvetenskaplig linje (vilket man måste för att komma in på högskolan) och sedan man man extralektioner i ex djursjukvård, viltvård, djurkunskap (hantering och viktigaste faktan om djur) osv osv.

KajsaM
0

Okej, Roligt :)

Lillatrasdockan
0

ahh, det är en skitkul utbildning, men uscha för fysik och kemi ;)

Lillatrasdockan
0

jag kollade föresten med en veterinär och han sa att det är väldigt farligt för en kanin om den inte ätit på 24 tim för då finns väldigt stor risk för skador på levern. Mer sa han inte, men jag kan fråga honom någon annan dag? :)

KajsaM
0

Men om Aourora´s verinär ska 12h då? *förvirrad*

Lillatrasdockan
0

jag antar att 12 tim inte är någon fara då =) Jag är ju inte direkt veterinät så vet inte själva sysioligin på kaninen. Vet bara det mesta vi lär oss i djursjukvården. Men om jag tycker att hon skulle dubbelkolla med en annan veetrinär om hon inte litar på den veterinären. Men litar hon på den så tycker inte jag hon ska orao sig =)

KajsaM
0

Okej =)

amand
0

Håller tummarna :)

Zvintos
0

När min och lillsyrrans kaniner kastrerades sa veterinären att de INTE skulle fasta, utan att det var viktigt att de åt.
Men sen använder veterinären här inte narkos, utan lugnande och lokalbedövning.

KajsaM
0

Undra hur min vet. gör ;D

Clariiz
0

#0; Hoppas allt går bra! :) Håller tummarna!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Aourora
0

Tack :P

allihopa..

blev lite nervös nu, eftersom att ni hört olika om detta med ätandet…i samband med operationen,,,

jag gör iallafall som veterinären har sagt…(han verkar kunnig och han berättade att det alltid gårr bra med kastreringarna för honom, och att han aldrig haft en ändå komplikation på dem…men man vet ju aldrig…om dom bara säger så ?

Ursh stackars lilla gubben :´(

hoppas att allt blir bra och går bra nu då, så han får sitta tillsammans med Ninni, hon och han klarar inte av att sitta enskillda särskillt länge till, dem tkr så mkt om varandra…

:```(

den 20februari kl 10 har jag tid…*

jag vet inte vad jag gör om det går åt skogen

Aourora
0

förästen så klarar ju kaninerna sig från kvällen till på morgonen, det är ju flera timmar det med!(om kaninen har varit ovanligt hungrig/tösrting, jag lägger alltid in så att höet räcker till nästa dag ungefär, så att dem alltid har, och så ahr dem alla stora vattenflaskor..

hur ska dte gå :O

KajsaM
0

Lyssna på mig nu. Det kommer gå bra! Han kommer att klara det! Jag lovar! Såå, det kommer att gå bra, eller hur?

Aourora
0

hoppas det :S

Chippi
0

Lycka till ^^

KajsaM
0

Men det kommer att gå bra!

Lillatrasdockan
0

Om det är en bra veterinär så kommer u efteråt att få ett paper där dert står en massa information om hur du ska göra med din kanin de närmaste dygnen. Det kommer stå att han ska vara mörkt och i ett eget rum UTAN någon annan kanin i några tim, eftersom kan måste vakna upp ordentligt. Det ska vara varmt och tyst och du måste tänka på att göra rent i buren nogrannare nu innan du släpper in honom i den. Du ska däremot inte släppa in honom i buren fören ett bra tag efter att han oprerats för han ska vara i transportburen och ligga still och ta det lung. Han kan annars skada sig när han börjar gå och inte har riktigt ba balanssinne och inte så bra koll på kroppen :) det ör ungefär det jag kommer ihåg från mitt papper. Tänkte att jag kunde ha gått o letat efter det men jag tror tyvärr att jag har kastat det.

Roobyn
0

Lycka till med Valentino!
Enligt mig är det hemskt att kastrera kaniner… Kastrerade min förra kanin och han skrek ju så fort han såg en veterinär Hemlis
Tänk igenom riskerna innan du gör det bara…
Risker efter / under kastrering:
* Kaninen kan dö
* Kaninen blir lätt sjuk
* Kaninen blir jättelätt agressiv efteråt

KajsaM
0

#26 Kaninhanar blir oftast lugnare efter kastrering.

myriis
0

Själv tycker jag det är dumt att kastrera hanar om det inte finns någon större anledning än att sätta ihop dem..

myriis
0

#27: Eftersom Valentin redan är lugn finns det nog större risk att han blir agressiv än lugnare ;)

KajsaM
0

#29 Jag har inte hört att någon kanin har blivit agressiv. Men sjävklart kan det hända. Men nu tycker jag att vi struntar i det. :D

Aourora: Det kommer gå toppen!

Lillatrasdockan
0

#26. Det där var ju ren o skär bullshit! Jag tycker du ska ta fram vilken information som är säker och statistik som visar mig vart du hittat den infon. Det är alltid en risk att djur dör när man söver dem ja, så är det. Lätt sjuk? Agressiv?  Nej nej, den får inte sämre imunförsvar bara för att den inte tillverkar ett hormon som gör den sstritslysten. Och varför i helsike skulle den bli agressiv av att inte känna att han behöver hävda sig? Den enda anledningen för en frisk hane som är agressiv är att han inte blivit hanterad på rätt sätt eller att han ´har det i generna.

Clariiz
0

Det är nog ingen fara. Verkar veterinären kunnig, och kan svara på frågor osv. bör du inte vara för räd. Jag ska snart kastrera en av katterna å är nervös jag med. Men hoppas allt går bra

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

malkanthi
0

när hubbe kastrerades sa veterinären att jag skulle vara sparsam med maten, men att han troligtvis inte skulle vilja ha mat på ett tag. Innan jag for till veterinären skulle han också ha varit utan mat ett tag. Hubbe var så slö den första dagen att han inte ville äta nåt. Det var nödvändigt att kastrera honom då han skulle bo tillsammans med en hona. Även om de inte skulle bo ihop hade jag nog kastrerat honom ändå, då han ofta skvätte kiss, vilket var otroligt irriterande. fast, bor en kanin ute så störs man nog inte lika mycket av det.

Tiggros
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Drutten skulle in och kastreras så sa de att han inte skulle äta något föra operation men att ja skulle ha hö i transportburen så han unde äta när han vaknade upp. Men han vaknade somsakt aldrig upp igen :( snyffft

KajsaM
0

#34 Bamsekramar!!

Lillatrasdockan
0

#34. Det är verkligen hemskt när en kompis dör. *kramar* .Men jag vill att ni tänker på att det är riskfullt att söva ALLT OCH ALLA. Även människor och alla djur. Så som du erfarigt nu att man aldirg någonsin ska söva djur om det inet är ytterst nödvändigt.

Frida-L
0

#34 Åh, kramar på dig.. vad sorgligt. Vad sa veterinären när han inte vaknade upp? Om jag hade varit veterinären så skulle jag inte veta vad jag skulle säga.

Tiggros
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era mjuka kramar =) 

#32 Det var mamma som pratade med vetrenären så jag vet inte riktigt vad han sa förutom att han nog av narkosen och vaknade inte upp.

KajsaM
0

Men han var då söt iaf :)

Aourora
0

Tack för era diskutioner allihopa :P

Men vad jag kommit fram till är att denna veterinär verkar seriös och kunnig. Och att det är nödvändigt trots att jag är fullt medveten om risken, detta därför att:

#Valentino mår pshykiskt dåligt av att inte få umgås och sitta ihop med Ninni(dem är verkligen ömsinta mot varandra)

och sedan vi delade på dem har han #ätit dåligt och verkat utråkad trots att vi försökt aktivera honom mera.

om Valentino får träffa Ninni medan vi är med, blir han jätte glad och äter bra ett par timmar efter.

Valentino är inte smal,m men han äter verkligen inte mkt trost att ha får så mkt mat att han inte behöver"spara"

jag ska hålla honom innomhus i ett par timmar då, och så kan jag sätta på elementet lite mera ute i förådet där dem bor annars.

Jag får hoppas på det bästa, för hans skull eftersom att det är större ingrepp på Ninni, och därför bättre med Valentino så blir det så här.

Tiggros:jag hoppas verkligen att det inte blir så som det blev för Drutten :´(

Aourora
0

( självklart ska man hålla rent i buren oavsett om kaninen bor ute eller inne tkr jag )

KajsaM
0

Det KOMMER ATT GÅ BRAA! Glad Och han kommer att älska att vara utan kulor Flört hihii

Lillatrasdockan
0

#41 självkart ska man hålla rent ;) men i uteburarna städar jg 1-2 ggr i veckan medans i inneburen städar jag varje dag. När Cassidy kastrerades var jag och städade flera ggr om dgaen bara för att en veterinär som är min lärare sa att det kan vara ra att göra det bara för att minsa risken för infektion.

Aourora
0

jo, det tänker jag med göra(hålla sterilt nästan..min bubbe får inte hamna i knipa för att jag inte städar ordentligt..det kan vell inte vara för rent ?

Clariiz
0

#44; Jo, för rent kan det nog bli. Kanienn tkr nog inte om buren stinker antiklimax och värsta klor ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

#31: Jag har hört från säkra källor att hanen KAN bli agressiv. Detta är ju såklart inte säkert. Men det är inte så normalt att en jättelugn hane är lugnare, om man säger så :) Men kaniner kan säkert bli lugnare också.

Personligen tycker jag int eman ska kastrera hanar bara för att sätta ihop kaniner.

Aourora
0

Hah, jaa men jag städar aldrig med sådanna rengöringsmedel, ibland när det är grovrengöring gör jag rent med ättika eller grönsåpa(men självklart tvättar man bort lukten så noga att det bara är rent oh inte luktar något. kaninens nos är ju jättekännslig, så jag skulle aldrig städa med sådanna rengöringsmedel..

fast det blir aldrig riktigt jätte skitigt, när man städar varannan till varje dag och håller rent. men jag kommer att se till att det är rent där han vistas.

Någon som har flera tips? kring kastreringar?

har oxå hört att kaniner kna bli det motsatta(eftr kastrering , lugn och snäll kanin blir mer agressiv och nervös, och nervös och agressiv hane kan bli lugn och snäll efter kastrering..

valentino är ju lugn och otroligt snäll…vad blir han då?

Myriis: det är inte "bara" för att kunna sätta ihop dem, han mår verkligen dåligt av att inte få vara med henne.(äter dåligt och verkar slö och utråkad vad vi än hittar på…)

KajsaM
0

#47 JKag tycker det bästa är att du kastrerar han. Han värkar vara beroende av sällskap :)

Lillatrasdockan
0

En grejj du inte får glömma är att det kan finnas spermier kvar i ca 1-2 månader efter kastrationen. Hum säkra källor? visst kan kaniner bli helt ombytta, men alla som jag känner som kastrerat har fått lunganre kaniner. Och det är oj oj oj, aldeles för många kaniner typ xD asså man måste ju se det från vad som brukar bli. Det som det mestaldes blir alltså. Kaninen blir i REGEL lungnare, men självklart finns det undantag med allt.

Clariiz
0

Hoppas de trivs ihop sedan…

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Aourora
0

doem tkr jätte mkt om  varandra, pussar på varandra(/tvättar/ direkt dem får nosa på varandra när vi håller i dem..

Aourora
0

jo, man får ju ah dem enskilt ett tag efter,,,veterinären får stå för hur länge..

[Niike]
0

Hoppas verkligen han blir bra efter kastreringen! Lycka till, jag håller tummarna för dig och din kanin!<3

SagaoAlfred
0

Jag kastrerade min hane för 1.5 månad sen ungefär, och var jätteorolig innan, men det gick jättebra, såklart.
Till mig sa vetrinären åt mig att han skulle äta som vanligt innan, och till å med ha med mig mat å hö i transportburen som han kunde äta under resan å efteråt.

Och min kanin var väldigt lugn och social innan, å är det fortfarande. har aldrig hört talas om en kanin som blivit aggressivare efter en kastrering, så jag tror den chansen är väldigt liten. även om den såklart finns.
Men jag tror inte du behöver oroa dig för det, det kommer gå jättebra :D

KajsaM
0

När skulle han kastreras?

Aourora
0

den 20 feb..snart…

KajsaM
0

Idag är det den 15. Så om 5 dagar :))