Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 904 ggr
yttra
0

Inavlade kaninungar

Hej!

Jag har fått en oplanerad kaninkull, som jag skulle behöva lite hjälp med.

Min kaninhona Mynta fick en unge med sin bror. Brorn är nu tyvärr död, men ungen lever och denne hankanin har nu parat sig med sin mamma.

Första gången Mynta fick ungar skötte hon sig exemplariskt, trots att jag inte hade någon erfarenhet av kaninungar, och alla tre ungarna hon fick lever idag och är fullt friska.

Nu är detta alltså hennes andra kull som hon fått med sin son.

Mynta skötte sig så fantastiskt fint förra gången så jag tror det ska gå bra denna gången också. Har varit och kollat i boet och det såg ut som tre små runda ungar som såg ut att må fint och inte en enda död unge. Jag tror att kaninungarna är ungefär en dag gamla vid det här laget.

Men eftersom det nu är bror+systerkullen som parat sig med sin mamma så blir det dubbel inavel. Jag undrar om kaniner är känsliga för inavel och dessa ungar kan bli konstiga, blinda, missbildade osv? Hur ser jag om kaninerna inte är fullt friska i huvudet?

bunnyheart
0

Men hur blev det så knasigt? Har du parat de?

Att ungarna blir missbildade är nog inte helt omöjligt men jag har ingen erfarenhet av det här.

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

yttra
0

#1 Myntas första kull hände genom att den andra "honan" hon delade bur med var en hane.

Nu vet jag faktiskt inte hur det har hänt, kan hända det är något av mina syskon som fått för sig att släppa ihop dom trots att dom inte får vara i hagen själva. Hanen är ju så snäll att ha och göra med så det är inte helt omöjligt.

bunnyheart
0

#2 Det blev lite nasigt men ser ungarna bra ut?

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

[BonnieL]
0

Vid första och andra generationen brukar det inte bli några större problem.

yttra
0

#3 Ungarna ser bra ut, men jag har inte vågat kolla för mycket i boet.

LinneaJohaanson
0

Kaniner vid inavel blir oftast inte missbildade utan kan de kan istället sätta sig i huvudet! Men det är klart vid fler led kan de ju bli. Men du har så pass få led inavel. Så det är ingen missbildning kan ja nästan lova. Och är det de är det inte den anledningen!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

yttra
0

Tack, det känns lite lugnare nu.

Ska komma ihåg att kolla bettet på dom så att det inte blir några konstigheter där.