Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 726 ggr
[skumbannan]
0

sjukdom: MASK??

Kan ni inte förklara hur man ser att kaninen har sjukdomen "mask". Har ingen aning om vad det är och skulle bli glad om ni förklarar. Vet inte ens vad den heter så… men jag vet att det har typ något med mask i magen/ eller vart dom nu befinnersig maskarna xD
Förtår ni vad jag vill få för info??

Tisdus
0

Man kan eventuellt se små maskar i avföringen. Man kan också skicka iväg ett avföringsprov (vet inte riktigt vart det ska) så att de kan testa och se om kaninen har mask. Det syns inte så bra utanpå, men de kan magra och få glanslös päls.

[skumbannan]
0

kostar det att skicka iväg ett avföringsprov? och om man behöver avmaska dom, hur mycket kostar det??

Tisdus
0

Jag vet faktiskt inte om det kostar eller så :/ Någon annan kanske har bättre kunskap om det? Kolla in på SKHRF's forum annars, de brukar kunna svara på alla frågor man ställer :)

totten
0

Curman fick mask i höstas. Ser ut som små vita sytrådar som rör sig i bland= usch.

Vi köpte avmaskningsmedel på apoteket för katter och gjorde som ngn skrev här.

[Agneslundin]
0

kan man avmaska även om de inte har mask eller är det farligt??

Kristall
0

#5: om kaninen inte har problem med mask är det onödigt att avmaska. De är ju ganska känsliga djur och så länge de är friska och krya ska man undvika att ge dem medicin.

Min dvv Saga tappade i princip allt hull och mådde riktigt dåligt för ett tag sedan, försökte ge henne mer/kraftigare foder men hon åt knappt något plus att hon fick diarré av allt annat än hö och oxbow-pellets. Avmaskade henne med Axilur och nu mår hon mycket bättre, börjar få riktigt fint hull och pälsen har återfått sin glans och hon har så småning om börjat kunna äta grönsaker igen. :) Axilur är ett bra maskmedel, och det är inte särskilt dyrt heller.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)