kanin och marsvin
Jag har en fråga om man kan ha marsvin och kanin tillsammans? Har tänkt skaffa kanin om några veckor och har nu marsvin sedan tidigare (har inte tänkt ha dem i samma bur).
Marsvinen brukar få vara ute på golvet mycket, kan man då låta dem vara tillsammans med kaninen utan att det blir bråk eller nåt? Funderar på att låta kaninen vara frigående i en del av lägenheten. Något speciellt jag ska tänka på när de får mötas de första gångerna?
jag har hört från mus.ifokus att kaniner har sk bordetella naturligt i sina luftvägar och att detta inte är så bra för andra smådjur (inklusive marsvin) men jag känner många som har haft marsvin och kanin tillsammans och det har inte varit några problem (som jag vet om alla fall)

Finns många som har marsvin och kaniner tillsammans och det förekommer på många djuraffärer också.
Själv så tycker jag att du kan låta de träffas på golvet ibland bara du vänjer de vid varandra innan.
Man ska dock inte ha de tillsammans i bur då de pratar olika språk och sjukdommar.
Men igentligen tycker jag det är onödigt att bara ha de tillsammans på golvet, helt onödigt för de leker ju inte precis med varandra precis för de kan ju bli arga på varandra också.
Mvh Johanna
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
men vissa marvin och kaniner tycker om varandra, de kan ju bli kompisar:)
Våra kaniner och marsvin tykcte om varandra
och lekte ;D
Jag har alltid haft både marsvin och kanin. Att låta dem gå tillsammans på golvet brukar i de flesta fall gå ganska bra. Min upplevelse är att kaninerna sällan sett marsvinen som en rival. I vissa fall har de till och med behandlat marsvinet som en unge. Pysslat om den och låtit marsvinet ligga på kaninens rygg.
Men det är inte garanterat. Jag har idag en hona som ser allt som rivaler och behandlar marsvinen som en rivaliserane kanin som inkräktar på hennes revir. Hon får absolut inte vara ute samtidigt som mina marsvin.
Släpp ihop dem på en yta där ingen av dem brukar vara först för att minska revirbeteende och distrahera med något gott. Ha dem under uppsikt den första tiden när de är tillsammans. Vid minsta tecken på aggression från kaninen så särar du på dem.

På golvet kanske, men jag skulle inte ha dem tillsammans i en bur, dels p.g.a just det som Johanna sa, att det är frågan om olika sjukdomar och språk, men mest med tanke på en normal kanins storlek i förhållande till marsvinets - kaninen kan lätt skada marsvinet i misstag…
Lycka till!