kastrerad hane X2 ??
hejsan!
är kastrerad hane + kastrerad hane något att
rekommendera? har någon erfarenhet av det?
tror ni överhuvudtaget på en sån kombination?
// Jenny
Två hanar brukar oftast inte kunna bo ihop, men om de är kastrerade minimeras väl chansen att de skulle ryka ihop.
Om de har större plats, t ex om de är frigående innekaniner eller bor i en stor inhägnad kan det nog funka, men det beror mycket på individerna.
Skulle själv inte vilja chansa och ha två hanar ihop, men det är vad jag tycker. =)

Håller med bonnie, alla kastrerade är ju heller inte lugna av sig. Min hane är ganska markerande och visar sitt revir ändå men jag skulle inte våga testa hanar tillsammans ;) Hona + hane är det enda jag skulle rekommendera.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Förlåt om jag snor tråden lite, men skulle två hanar i olika burar stressa varandra eller skulle det fungera? Vet att det är rätt individuellt men ja..:)
/Isa

3#Det är väldigt inviduellt men om de inte trivs tillsammans kan det självklart stressas av varandra.
Rest in peace Valkyrie!

ok, tack alla…
sen undrar jag ännu om att kombinera kastrerad hane+hona med kastrerad hane…. t.ex vet jag att TheMe ska göra det ("Hur bor din innekanin?"), men tror ni andra också att det kan funka? jag tror att jag har frågat något liknande tidigare, men iaf.. skulle det liksom kunna vara en större chans om det finns en hona med oxå?….
(förlåt att jag besvärara er med samma frågor hela tiden…)

5# Jag tror Teres gör det då hon vill testa om det går och hon verkar ha lugna och snälla hanar =) Men jag skulle inte våga chansa om allihopa inte är otroligt snälla.
Rest in peace Valkyrie!
För mig och min syster funkade det inte, när vi testade. Men för min kompis funkade det :)
kastrerade kaniner = okönade
Spelar ingen roll om det är 2 kastrerade honor eller 2 hanar eller en av varje,
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#8 Det gör det visst för vissa hanar blir inte lugna efter kastrering, de är fortfarande precis som innan kastrering. Det var det för våra två hanar bara att de inte skvätte efter en tid. Medan min kompis två hanar vart helt lugna och kunde bo tsm. :)

8# vad menar du? jag förstår inte riktigt.
Alla hanar blir inte lugna efter kastreringen.
Rest in peace Valkyrie!
Går tillbaka till början av tråden: Har nyligen köpt två kastrerade hanar som är bröder o de är jätte tajta o trivs super bra, de har ingen stor bur men det går hur bra som helst!=)
#10 Att ett kastrerat djur beter sig som att det varken är Hane eller Hona? (tror jag att hon menar i alla fall) och det stämmer om man kastrerar dem tidigt INNAN det har blivit ett inlärt beteende.
#12 Precis… min kompis kastrerade två hanar när dom inte ens hunnit blivit könsmogna, runt 3-6 månader. Och jag kastrerade när mina hanar var ett år gamla.
så som aamme skrev menade jag, tog förgivet att man kastrerar kaniner innan dom blir könsmogna om man ska ha dom tillsammans, just för att slippa han/hon beteenedet
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Tack jättemkt alla! jag förstår att det är individuellt
Jag har 8 kaniner tillsamans. Två av dom är kastrerade hanar. Dom funkar jätte bra ihop! :p
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se

#16 åå
du skulle inte ha lust att berätta lite om hur du "introducerade" dem för varandra?
#17…hehehehe…va betyder introducerade?;$x'd
Sara
Jag har haft okastrerade hanar tillsammans utan några som hellst problem så det beror heeelt på kaninerna!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

#18 XD jag menar, du fick ju säkert int alla på samma gång, så hur satte du ihop dom? en och en elr?
#20 Jag lät mina kaniner träffa varandra ibland. T.ex. Om jag gosade med en kanin så hämta jag en till, så dom fick vara i närheten av varandra. Sen så Släppte jag lös dom. så dom fick springa på gården. Och då så blir dom väldigt nyfikna på varandra. :) Och om man har en stor kanin Hage så kan man släppa in dom till varandra när man ska ge dom mat och dom är riktigt hungriga, för då bryr dom sej inte om varandra. :) Men dom oftast altid i början. Men så länge dom inte skadar varandra låt dom vara. :)
Men alla kaniner funkar inte altid ihop. Bråkar dom kan de sluta med döden för någon..
Sara

#21 ok…TACK<3